Otwarty dla artystów z Gdańska i całej Polski, dostępny dla wszystkich widzów (także finansowo), jako jedyny teatr w Trójmieście prezentujący najciekawsze zjawiska w teatrze ożywionej formy - tak w dużym skrócie można określić Teatr w Blokowisku, działający w zaspiańskiej Plamie - oddziale Gdańskiego Archipelagu Kultury, mieszczącym się w parterowym budynku w otoczeniu drzew i bloków przy ulicy Pilotów 11.
Teatr w Blokowisku zmienia kierunek. Wywiad z reżyserem Tomaszem Kaczorowskim
Wraz z rozpoczynającym się właśnie nowym sezonem, w tej niewielkiej sali teatralnej czekać będzie wiele atrakcji dla mieszkańców bliższych i dalszych dzielnic, w każdym wieku. Co ważne, nie tylko w Plamie przez cały nadchodzący sezon będą odbywały się ciekawe wydarzenia teatralne. Gdański Archipelag Kultury zaplanował bowiem wiele projektów teatralnych, edukacyjnych i animacyjnych dla odbiorców w różnym wieku. Wśród nich jest festiwal teatrów autorskich Windowisko, który w tym roku zupełnie zmienia formułę - na konkurs dramaturgiczny pod hasłem „Miasto Równości”; do tego dochodzą działania w ramach Edukacji do Kultury, czy co roku organizowany latem Międzynarodowy Festiwal Teatrów Plenerowych i Ulicznych FETA, i inne teatralne wydarzenia.
- Dostrzegliśmy w Trójmieście ogromną lukę teatralną, którą staramy się wypełnić w placówkach Gdańskiego Archipelagu Kultury na miarę naszych możliwości. Dlatego po pandemii prężnie reaktywował się Teatr w Blokowisku, ale i inne teatralne inicjatywy w całym GAK-u - zauważa Tomasz Kaczorowski, kurator cyklu Teatr w Blokowisku, animator kultury, reżyser i dramaturg. - Warto stawiać na teatr. Jest on narzędziem, które pomaga zrozumieć rzeczywistość wokół nas, a jednocześnie nie daje gotowych odpowiedzi - pozwala krytycznie myśleć. Do tego rozwija wyobraźnię, i, co dla mnie najważniejsze, empatię, której nam dzisiaj w społeczeństwie bardzo brakuje. Dlatego nie możemy i nie powinniśmy żyć bez teatru.
Przełomowy poprzedni sezon
Sezon 2022/2023 to bardzo dobry okres dla zarządzanego przez Tomasza Kaczorowskiego Teatru w Blokowisku. W ramach tego będącego częścią działalności Plamy cyklu, postawiono na własne produkcje. Pierwszą było czytanie performatywne „...moja śmierć to kwestia czasu...” według scenariusza Mariny Yurchenko. Nad czytaniem opiekę reżyserską objął Tomasz Kaczorowski, a sztukę odczytała Marta Kalmus-Jankowska. Głośny tekst doczekał się następnie realizacji w formie słuchowiska, przez reaktywowany we Wrocławiu „Notatnik Teatralny”, w reżyserii Marzeny Sadochy. W obsadzie słuchowiska znalazła się Danuta Stenka, Gabriela Muskała, Andrzej Kłak i Małgorzata Hajewska-Krzysztofik.
Wstrząsające opowieści mieszkańców Mariupola w Teatrze w Blokowisku
Tu także Tomasz Kaczorowski wyreżyserował spektakl „Smutek & melancholia”, na podstawie sztuki Bonna Parka, którą realizował wcześniej m.in. Teatr Wybrzeże. Kolejna produkcja własna od tego samego reżysera - muzyczny kryminał „Supernova Live” powstał na podstawie tekstu Sandry Szwarc, we współpracy z GAK Windą, w ramach zapowiadającego zmianę formuły festiwalu Windowisko projektu „Windowisko OdNowa”.
Nie zapominając o najmłodszych widzach, Teatr w Blokowisku przygotował również wdzięczną, muzyczną i edukacyjną opowieść dla dzieci od 3. roku życia: „Hop w kosmos” o Układzie Słonecznym, w reżyserii i wykonaniu Zuzanny Łuczak Wiśniewskiej i Justyny Machaj. To zapraszające do podróży kosmicznej kameralne przedstawienie, mające na celu w prosty sposób przybliżyć zagadnienia związane z kosmosem, prezentowano zarówno na scenie Teatru w Blokowisku, jak i podczas Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Plenerowych i Ulicznych FETA 2023.
Premiera w Plamie: zabawny rapowany kryminał o Nowej Hucie. Recenzja „Supernova Live”
Gdański teatr znany w Polsce
- O Teatrze w Blokowisku mówi się w Polsce, co zaskakujące, nawet więcej niż w Gdańsku - przyznaje Tomasz Kaczorowski. - Warszawski Teatr Malabar Hotel, którego spektakl „Nieosobni” można było zobaczyć na naszej scenie 25 września, sam się do nas zgłosił - twórcy powiedzieli, że tyle dobrego się u nas dzieje, że chcą właśnie u nas zagrać. Niesamowity był też dla nich kontekst - korespondencja Teatru w Blokowisku, Teatru Osobnego i Teatru na Tarczyńskiej Mirona Białoszewskiego. Napawa mnie dumą i wdzięcznością, że artyści takiego formatu sami chcą tu wystąpić.
W rozsławieniu Teatru w Blokowisku pomogła podjęta za czasów objęcia kuratorowania przez Kaczorowskiego współpraca z Akademią Teatralną im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, filią w Białymstoku. W jej ramach odbyły pokazy spektakli egzaminacyjnych studentów aktorstwa: „Stand up” (październik 2022), „Płuca” (listopad 2022) i „Spotkanie” (luty 2023). Podobną rolę odegrała współpraca z Akademią Teatralną im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, filią w Białymstoku, w ramach którego odbyły się pokazy spektakli egzaminacyjnych studentów aktorstwa: „Rok relaksu i odpoczynku” (luty 2023) i „C19H28O2” (marzec 2023, Międzynarodowy Dzień Teatru).
Niezwykle aktywnie działał także Teatr w Blokowisku na wyjeździe. Ze swoimi spektaklami odwiedził najważniejsze dla teatru niezależnego wydarzenia i miejsca, takie jak Festiwal Najmłodszych (czerwiec 2023, Poznań), Teatr Animacji (marzec, maj 2023, Poznań), Open Street Festival (sierpień 2023, Karpacz), KTO (grudzień 2023, Kraków), Festiwal Rzeczpospolita B (listopad 2022, Bełżyce), Festiwal Debiutów w Monodramie „Strzała Północy” (październik 2023, Koszalin), czy słupski Teatr Rondo (listopad 2023).
Współpraca z lokalnymi artystami
O lokalnych twórcach i twórczyniach także zaspiański teatr nie zapomina. W ubiegłym sezonie udanie rozpoczęła się i rozwinęła współpraca ze studentami Uniwersytetu Gdańskiego z kierunków Wiedza o teatrze i Zarządzanie Instytucjami Artystycznymi. W ramach powrotu do tradycji teatrów studenckich zagrano spektakl dyplomowy Karoliny Wesołowskiej i Marty Kurzacz „Wschód Księżyca”, „Kapłankę” Aleksandry Knitter i „Paperweights” / „Memento koni” III roku ZIA.
Swoje spektakle i czytania performatywne prezentowało tu ponadto gdyńskie Stowarzyszenie FEERIA działające w formule teatru forum („WF - Wyobcowanie Fizyczne”), duet Mariusz Babicki i James Malcolm („(Nie)Cierpienia Młodego Wertera”) i Paulina Eryka Masa („Delta Wenus”, czytanie performatywne zrealizowane dzięki stypendium kulturalnemu miasta Gdańska).
Jakie plany na sezon 2023/2024?
W rozpoczynającym się nowym sezonie czekają nas nowe premiery własne Teatru w Blokowisku, a także powrót lubianych przez gdańską publiczność spektakli dla młodzieży i dorosłych, oraz dla dzieci. W programie znajdą się również warsztaty teatralne i inne wydarzenia korespondujące z charakterem cyklu.
Powrócą lokalni twórcy, którzy dali się poznać w poprzednim sezonie. 16 października odbędzie się prapremiera autorskiego przedstawienia Pauliny Eryki Masy „W mojej ojczyźnie jedynym hymnem są krople łez” w wykonaniu Matyldy Wojsznis, dzięki stypendium kulturalnemu miasta Gdańska. 27 listopada z kolei ta sama twórczyni zaprezentuje premierowo spektakl „Delta Wenus”, realizoway, dzięki stypendium marszałka województwa pomorskiego, wyrosły na kanwie prezentowanego w ubiegłym sezonie czytania.
W repertuarze na nowy sezon znalazły się ponadto spektakle wyprodukowane przez teatr w Blokowisku w ubiegłym roku: 1 października o godzinie 19:00 zobaczymy „Supernovę Live”, a dzień później o tej samej porze „Smutek & melancholię” (dofinansowano ze środków Rady Dzielnicy Zaspa Młyniec). 8 października o godzinie 17:00 na zaspiańskiej scenie ponownie zobaczymy „Hop w kosmos” (od 3. roku życia). A organizowanemu dzień później o godzinie 13:00 pokazowi „Supernova Live” dla szkół ponadpodstawowych towarzyszyć będą warsztaty teatralno-kryminalne.
Teatr nie tylko w blokowisku
Spektakle będą grane także innych oddziałach GAK: w Projektorni, Scenie Muzycznej, Stacji Orunia, Windzie czy Wyspie Skarbów. Stale działa również Teatr GAK, prowadzony przez Laurę Haras, specjalizujący się wydarzeniach plenerowych, które stanowią oprawę dla ważnych miejskich wydarzeń. Placówki GAK zapraszają ponadto na cykliczne warsztaty teatralne i zajęcia stałe.
Poznaj Teatr w Oknie: miejsce koncertów, warsztatów, stand upu i teatru