• Start
  • Wiadomości
  • Lepszy dojazd koleją z Kaszub do Gdańska. Znamy wykonawcę tzw. bajpasa kartuskiego

Lepszy dojazd koleją z Kaszub do Gdańska. Znamy wykonawcę tzw. bajpasa kartuskiego

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wybrały wykonawcę tzw. bajpasu kartuskiego. Linia ta zapewnić ma dojazd koleją z Kartuz i okolic do stolicy województwa podczas modernizacji linii nr 201. Podróżni wsiądą do pociągów z przebudowanych peronów m. in. w Gdańsku Kokoszkach i Żukowie Zachodnim. Inwestycja ma być gotowa do końca 2022 r.
10.12.2020
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Pociąg PolREGIO w Kiełpinku
Pociąg PolREGIO w Kiełpinku
zdj. Jerzy Pinkas/gdansk.pl

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wybrały konsorcjum firm PHU Rajbud Sp. z o.o. oraz Torhamer Sp. z o.o. Sp.k. na wykonawcę dokumentacji projektowej oraz prac budowlanych dla tzw. bajpasu kartuskiego. Koszt inwestycji to 91,5 mln zł netto. Po uprawomocnieniu się decyzji o wyborze najkorzystniejszej oferty zostanie podpisana umowa z wykonawcą. Informację tę pozytywnie odebrały władze Gdańska, a na swoim profilu społecznościowym skomentował ją Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydenta Gdańska ds. inwestycji.


- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. konsekwentnie poprawiają kolejowe połączenia w województwie pomorskim, a wybór wykonawcy bajpasu kartuskiego jest kolejnym krokiem w tym kierunku - powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Bajpas kartuski będzie gotowy przed rozpoczęciem modernizacji linii kolejowej nr 201 z Maksymilianowa przez Kościerzynę do Gdyni. Dojazd koleją z Kartuz do stolicy województwa będzie utrzymany. Realizacja dokumentacji projektowej, a następnie prac budowlanych, przewidziana jest w okresie styczeń 2021 – listopad 2022 r.

bajpas


PLK zmodernizują około 9-kilometrowy odcinek linii 229 oraz wyremontują 7-kilometrowy odcinek linii 234, na których nastąpi przywrócenie prędkości pociągów pasażerskich do 80 km/h. Przebudowane zostaną perony w Gdańsku Kokoszkach, Leźnie, Starej Pile i Żukowie Zachodnim, które zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

W Starej Pile wbudowane zostaną nowe rozjazdy oraz dodatkowy tor, które umożliwią sprawne mijanie się pociągów. W ramach opcji dla wykonawcy robót przewidziano budowę mijanki także w Gdańsku Kokoszkach. Umożliwi to utrzymanie dotychczasowej częstotliwości kursowania pociągów z Gdańska do Kartuz i z powrotem, czyli co 60 minut w obu kierunkach. Czas przejazdu pociągu pozostanie na podobnym poziomie, co obecnie. Przepustowość bajpasu kartuskiego, po zakończeniu modernizacji linii nr 201, umożliwi wykorzystanie tej trasy jako lokalnej, alternatywnej linii do podróży z Pojezierza Kaszubskiego do stolicy województwa.

Zgodnie z porozumieniem zawartym 13 sierpnia 2019 r., Pomorska Kolej Metropolitalna S.A. przy współpracy z miastem Gdańsk odbuduje 1,5-kilometrowy odcinek linii nr 234 między przystankami Gdańsk Kokoszki i Gdańsk Kiełpinek.

TV

Alia - nowa żyrafa w gdańskim zoo