Zobacz dla kogo nagrody kampanii Rowerem do pracy i szkoły - Kręć kilometry dla Gdańska 2023
Kręć kilometry dla Gdańska - rowerem do pracy i szkoły" - jaki cel?
Celem realizowanej już od 12 lat kampanii “Kręć kilometry dla Gdańska” jest motywowanie gdańszczanek i gdańszczan do regularnej jazdy na rowerze także w chłodniejszych jesiennych miesiącach. Kampania to także promocja zdrowego i ekologicznego stylu życia, zmiany nawyków transportowych w drodze do pracy i na zajęcia oraz - po prostu - fajna gra, której uczestnicy jeżdżąc na jednośladach rywalizują za pomocą aplikacji Activy sumującej m. in. liczbę wykonanych przejazdów, zaliczonych kilometrów, spalonych kalorii i “zaoszczędzonej” emisji CO2 do atmosfery.
Gra, której “walutą” są tzw. activeCoiny przyznawane m.in. za przejazdy do pracy, rozpoczęła się 2 września, a zakończyła 30 listopada. Po raz drugi trwała trzy miesiące (wcześniej dwa) i już siódmy raz odbyła się jesienią.
Tradycyjne uroczyste podsumowanie kampanii odbyło się 12 grudnia 2024 r. w Instytucie Kultury Miejskiej.
Udział w grze ma charakter indywidualny, ale można też rywalizować ze sobą w zespołach. W tegorocznej rywalizacji aktywnie uczestniczyły zespołowo:
- 537 firmy (o 44 więcej niż w 2023 r.);
- 43 szkoły średnie;
- 11 uczelni wyższych z Gdańska;
- mieszkańcy ze wszystkich 35 dzielnic Gdańska;
Wszystkie powyższe grupy utworzyło w sumie 6895 indywidualnych, aktywnych uczestników. W kampanię zaangażowało się o 680 osób więcej niż przed rokiem. Wszyscy razem:
- wykręcili ponad 4,2 miliony kilometrów! (w ubiegłym roku 3,6 mln km)
- dzięki przejazdom do atmosfery nie trafiło 567 ton CO2
- uczestnikom pozazdrościć można 133 milionów spalonych kilokalorii (o 22 miliony kcal więcej niż w 2023 r.)
Ambasadorzy rowerowi w IKM
- Cieszę się, że kampania Rowerem do pracy i szkoły co roku się rozwija, że co roku jest więcej osób. Jesteście Państwo ambasadorami rowerowego miasta Gdańska, za co bardzo Wam dziękuję - zwróciła się prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz do grona tegorocznych laureatów zaproszonych na podsumowanie do Instytutu Kultury Miejskiej i przypomniała: - Myślami jesteśmy już w 2025 roku, to będzie dla nas bardzo ważny rok ponieważ w naszym mieście, w czerwcu, będziemy gospodarzem największego rowerowego wydarzenia na świecie - kongresu Velo-city.
Prezydent podkreśliła, że Gdańsk pokonał konkurentów w drodze do organizacji Velo-city nie tylko dzięki infrastrukturze: - Stało się to m.in. dzięki zmianie społecznej, której Państwo jesteście główną częścią, bo także i takie kryterium Europejska Federacja Cyklistów bierze pod uwagę wybierając gospodarza. Widać, że zmienia się nastawienie mieszkańców do codziennego korzystania z roweru. Myślę, że pomógł w tym także rower metropolitalny MEVO, który w Gdańsku będzie się rozwijał, bo chcemy zwiększyć liczbę stacji. Gratuluję Państwu z całego serca i zapraszam do promowania rowerowego stylu życia.
Kongres rowerowy Velo-city: żegnaj Gandawo, za rok zapraszamy do Gdańska!
Statystyki i Ziemia objechana 105 razy
- To zaszczyt móc przemawiać przed takim audytorium - podkreślił Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydenta Gdańska ds. polityki rowerowej. - Większość z Państwa to osoby, które w tegorocznej edycji kampanii uzyskało wynik maksymalny, a to oznacza przejechanie każdego dnia minimum 20 kilometrów, raz w tygodniu stu kilometrów, pięć razy w tygodniu dojazd w obie strony do pracy oraz dotarcie do wszystkich miejsc bonusowych wyznaczonych dla każdego tygodnia. Żeby tego dokonać, potrzebna była bardzo duża mobilizacja.
Remigiusz Kitliński tradycyjnie przełożył wykręcone wspólnie przez uczestników gry kilometry na okrążenia wokół Ziemi - było ich 105 w tym roku, a następnie omówił najciekawsze punkty kampanii. Wszystkie - w prezentacji poniżej:
Świętujemy pierwsze urodziny MEVO! Na czerwonych rowerach przejechano 10 mln km
Dla “Promyka” od rowerzystów
Rekordu nie zabrakło także w realizacji charytatywnego celu kampanii. W tym roku po raz drugi każdy, kto zdobył przynajmniej 3333 ActiveCoinów, mógł zamienić je w aplikacji na bon wartości 100 zł na rzecz Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt „Promyk” w Gdańsku.
Takich bonów uczestnicy kampanii wykupili 416 (rezygnując z innych nagród), co oznacza, że na konto schroniska wpłynie 41,6 tys. zł (rok temu - 26 tys.). Symboliczny czek odebrała Emilia Salach, dyrektorka Gdańskiego Ogrodu Zoologicznego, który zarządza schroniskiem.
GALERIA ZDJĘĆ
Nowością tegorocznej kampanii jest zakładka w aplikacji stworzona z myślą o seniorach rowerzystach. Dzięki dojazdom w cztery odgórnie wyznaczone miejsca zlokalizowane w różnych częściach Gdańska (pętla Ujeścisko, licznik rowerowy przy ul. 3 Maja, plac przed wejściem na molo w Brzeźnie, plac przed wejściem na plażę Stogi) aktywni seniorzy mogli otrzymywać punkty bonusowe w grze tak samo jak osoby dojeżdżające do pracy, firmy, szkoły czy uczelnie. Z premierowej opcji skorzystało 30 seniorek i seniorów, wśród nich są i tacy, którzy znaleźli się w gronie wspominanych już 70 osób, które wykręciły maksymalną liczbę punktów.
Organizatorzy zaproponowali też uczestnikom 13 nowych miejsc bonusowych zlokalizowanych na terenie Gdańska, dostępnych w zakładce pn. „Odkrywaj Gdańsk”. W każdym tygodniu kampanii funkcjonowało jedno miejsce do odkrycia, a przez to uzyskania dodatkowych punktów.
Organizatorzy zachęcają, by zgłaszać propozycje nieznanych, nieoczywistych gdańskich miejsc, które mogłbyby zasilić bank bonusowych wycieczek w przyszłym roku.
Lista laureatów kampanii „Rowerem do pracy i szkoły - Kręć kilometry dla Gdańska”, edycja 2024
Firmy największe > 1000 pracowników
- I miejsce - Rafineria Gdańska Sp. z o.o.
- II miejsce - Urząd Miejski w Gdańsku
- III miejsce – Gdańskie Autobusy i Tramwaje Sp. z o.o.
Firmy duże: 251 – 1000 pracowników
- I miejsce – Transprojekt Gdański Sp. z o.o.
- II miejsce – SATEL Sp. z o.o.
- III miejsce - Gdański Zarząd Dróg i Zieleni
Firmy średnie: 51 – 250 pracowników
- I miejsce - Industria Project Sp. z o.o.
- II miejsce – Multiconsult Polska Sp. z o.o.
- III miejsce – SPIE Elbud Gdańsk S.A.
Firmy małe: 11- 50 pracowników
- I miejsce – Sigma – Projekt s.c.
- II miejsce – Rada Dzielnicy Brzeźno
- III miejsce - XTRACK Sp. z o.o.
Mikro firmy: 1 – 10 pracowników
- Na I miejscu uplasowały się ex aequo:
R&S Adventure Grzegorz Reszka oraz Smarter Testing Solutions Artur Romejko - III miejsce – Simple Way Łukasz Gołaszewski
Uczelnie
- I miejsce – Wyższa Szkoła Turystyki i Hotelarstwa w Gdańsku
- II miejsce - Gdański Uniwersytet Medyczn
- III miejsce - Akademia Wychowania Fizycznego i Sportu im. Jędrzeja Śniadeckiego w Gdańsku
Szkoły średnie
- I miejsce - Liceum Ogólnokształcące British International School Gdańsk
- II miejsce – Niepubliczna Szkoła Przysposabiająca do pracy im. Pawła Adamowicza w Gdańsku
- III miejsce - High International School of Gdansk
DZIELNICE
Dzielnice duże (powyżej 16 tys. mieszkańców)
- I miejsce - Jasień
- II miejsce - Ujeścisko – Łostowice
- III miejsce - Orunia Górna – Gdańsk Południe
Dzielnice średnie ( od 7 tys. do 16 tys. mieszkańców)
- I miejsce - Oliwa
- Na II miejscu uplasowały się ex aequo: Orunia Św. Wojciech - Lipce oraz Zaspa Rozstaje
Dzielnice małe (do 7 tys. mieszkańców)
- I miejsce - Olszynka
- II miejsce - Letnica
- III miejsce - Rudniki
Certyfikaty Pracodawcy przyjaznego rowerzystom
Certyfikat Pracodawcy przyjaznego rowerzystom został przyznany firmom, które w kampanii „Rowerem do pracy i szkoły - Kręć kilometry dla Gdańska” edycja 2023 zajęły pierwsze miejsca w swojej kategorii i przeszły pomyślnie proces certyfikacji:
- poziom brązowy – Akademia Wychowania Fizycznego i Sportu im. Jędrzeja Śniadeckiego w Gdańsku
- poziom srebrny – Grupa Technologiczna ASE
- poziom złoty – XTrack Sp. z o.o.
Firmy recertyfikowane po trzech latach:
- poziom srebrny – Satel Sp. z o.o.
- poziom srebrny – Urząd Miejski w Gdańsku
Klasyfikacja indywidualna:
- 70 osób zdobyło maksymalną liczbę punktów – 11 820 (w zeszłym roku takich mistrzów było 22). Wszystkie takie osoby otrzymały nagrodę - niespodziankę
- 4 osoby zdobyły najwyższy poziom, tj. pokonały min. 9 999 km, otrzymały koszulkę rowerową z dedykowaną grafiką kampanii
- 3 osoby zdobyły poziom 7 777 km, otrzymały koszulkę rowerową z dedykowaną grafiką kampanii
Nagrody ufundowane przez Miasto Gdańsk:
- koszulki rowerowe z grafiką kampanii,
- pamiątkowe torebki bikepackingowe z odblaskowym logo kampanii,
- pamiątkowe sakwy rowerowe z odblaskowym logo kampanii,
- zapięcia rowerowe (u-lock),
- butelki termiczne z grafiką kampanii,
- skarpetki z motywem rowerowym,
- bony do sklepu rowerowego, bony do lokali gastronomicznych zlokalizowanych w Food Hall MONTOWNIA w Gdańsku,
- mobilny serwis rowerowy - dla trzech zwycięskich szkół średnich,
- nieodpłatna certyfikacja Europejski Certyfikat Pracodawcy Przyjaznego Rowerzystom dla zwycięskich firm z każdej kategorii wielkościowej oraz zwycięskiej uczelni,
- stojaki rowerowe – zwycięskie dzielnice z każdej kategorii wielkościowej (od 30 w dzielnicy największej po 10 w najmniejszej)
Partnerzy kampanii Kręć kilometry dla Gdańska, fundatorzy nagród i zniżek: Wysepka, Rowerowy Potop AZS, Tysar, Loft Bike, Muzeum Gdańska, Centrum Sztuki Współczesnej „Łaźnia”, Europejskie Centrum Solidarności, Gdańska Galeria Miejska, Opera Bałtycka, Masna Micha, Stacja Food Hall, Montownia food hall,100cznia, GIWK, Gdański Szlak Wodociągowy, Gdański Ośrodek Sportu, Visit Gdańsk, Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku.