• Start
  • Wiadomości
  • Koronawirus. Nocna i świąteczna opieka medycza też za pomocą teleporady

Koronawirus. Nocna i świąteczna opieka medycza też za pomocą teleporady

Chorzy, którzy mają objawy wskazujące na zakażenie wirusem COVID-19 i potrzebują pomocy lekarza w weekend, święto lub w nocy, mogą skorzystać z teleporady wideo lub telefonicznej - zachęca pomorski NFZ.  Podpowiadamy, jak to zrobić.
30.04.2020
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
145183
Teleporada online przeznaczona jest przede wszystkim dla osób, które podejrzewają, że mogły zakazić się koronawirusem SARS-CoV-2 lub są na kwarantannie, a ich stan zdrowia wyraźnie się pogorszył.
 
Anna Bobrowska/KFP

 

 

Teleporada online to rozwiązanie uruchomione przez Ministerstwo Zdrowia, które pozwala pacjentom na łatwy i szybki kontakt z pracownikiem medycznym za pomocą wideorozmowy, czatu lub telekonferencji, bez konieczności wychodzenia z domu. Przeznaczone jest przede wszystkim dla osób, które podejrzewają, że mogły zakazić się koronawirusem SARS-CoV-2 lub są na kwarantannie, a ich stan zdrowia wyraźnie się pogorszył.

- To rozwiązanie umożliwia odbycie konsultacji lekarskiej i otrzymanie zaleceń, takich jak podczas tradycyjnej wizyty, jednak bez wychodzenia z domu i konieczności bezpośredniego kontaktu z pracownikiem medycznym - podkreśla Janusz Cieszyński, wiceminister zdrowia. - To szczególnie ważne dla osób starszych albo z grupy podwyższonego ryzyka.

 

Środa: w kraju już ponad 600 zgonów, 28 nowych zakażeń na Pomorzu - w sumie ponad 400

 

Dzięki teleporadzie pacjent zyskuje dostęp do porady medycznej niezależnie od miejsca, w którym jest, a także pory dnia, ponieważ personel medyczny jest dostępny przez 24 godziny na dobę, także w niedzielę i święta. Podczas konsultacji, o ile zajdzie taka potrzeba, pacjent otrzyma e-receptę i e-zwolnienie, a w uzasadnionych przypadkach zalecenie wizyty w placówce medycznej lub kontaktu ze stacją sanitarno-epidemiologiczną.

 

 

DobraplanszaNFZ

 

 

 

 

Jak skorzystać z teleporady?

Formularz teleporady dostępny jest na stronie Ministerstwa Zdrowia. Należy go wypełnić podając imię, nazwisko, wiek, PESEL, adres, mail, telefon i zaczekać na kontakt z pracownikiem medycznym. Na podany adres e-mail otrzymamy wiadomość z instrukcją, jak połączyć się z lekarzem lub pielęgniarką za pomocą komputera, laptopa lub przez telefon. Komputer lub laptop musi mieć głośniki, kamerę i mikrofon. Jeżeli nie mamy dostępu do odpowiedniego sprzętu, możemy skorzystać z telefonu.

 

 

Platforma Teleporaddobra

 

 

Gdy termin teleporady będzie się zbliżał, pacjent otrzyma SMS z taką informacją, następnie e-mail z linkiem, w który należy kliknąć, by połączyć się z lekarzem lub pielęgniarką. Od momentu wysłania przez pacjenta formularza do udzielenia teleporady może minąć od kilkunastu minut do kilku godzin, w zależności od liczby dyżurującej kadry medycznej i czekających pacjentów. Jeśli przepadnie termin teleporady (tzn. nie skorzystamy z wysłanego linka w czasie, gdy będzie na nas czekał lekarz lub pielęgniarka), wracamy na koniec kolejki.

 

GdanskPomaga. Ponad pół miliona złotych - na rękawiczki, maseczki i komputery dla uczniów

 

Aplikacje, które mogą pomóc

- Teleporada w formie wideo, czatu lub telefonu to kolejne rozwiązanie, które oddaliśmy pacjentom, aby ułatwić im dostęp do opieki medycznej w czasie epidemii w dowolnym czasie i miejscu - mówi Janusz Cieszyński, wiceminister zdrowia. - Poza teleporadą w serwisie pacjent.gov.pl dostępne są również chatbot, który odpowiada na pytania dotyczące koronawirusa oraz wirtualne narzędzie oceniające prawdopodobieństwo zakażenia się wirusem. Wszystkie te aplikacje są proste w obsłudze i każdy pacjent bez względu na wiek może z nich korzystać. 

Wszelkie pytania dotyczące platformy teleporad można zgłaszać na adres e-mail: telepacjent@csioz.gov.pl.

Rozwiązania technologiczne Ministerstwa Zdrowia, wspierające obywateli w stanie epidemii w Polsce dostępne na serwisie pacjent.gov.pl

TV

Koalicja Obywatelska podsumowała swój sukces wyborczy