Jak już informowaliśmy tzw. „bajpas kartuski” to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 i 229. Jej budowa jest konieczna, bo PKP PLK przygotowuje elektryfikację i budowę drugiego toru linii 201 linii Gdynia – Kościerzyna – Bydgoszcz. Należy się więc liczyć z dużymi utrudnieniami, a nawet czasowym wstrzymaniem ruchu. Nowy odcinek, czyli tzw. bajpas omija wprawdzie Port Lotniczy Gdańsk, ale pozwala na utrzymanie stałego połączenia Kartuz z Gdańskiem.
Tzw. bajpas kartuski to tak naprawdę dwa odcinki mające dwóch inwestorów:
- 1,5 km (Kiełpinek – Kokoszki) - PKM
- 15 km (Kokoszki – Glincz) - PKP PLK
Na pierwszym odcinku, czyli gdańskim, gdzie prace prowadzi należąca do samorządu województwa spółka PKM w ścisłej współpracy z Miastem Gdańsk, praca wre.
- Wycinka na terenie inwestycji została zakończona w lutym. Cały nasyp na gdańskim odcinku jest już odsłonięty. Trwają teraz prace porządkowe. Już za chwilę ruszamy z pracami budowlanymi przy trzech planowanych obiektach, czyli dwóch wiaduktach i jednym przejściu - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik PKM.
Zobacz jak będzie wyglądał gdański odcinek tzw. bajapsu kartuskiego:
Wykonawcą 1,5 kilometrowego gdańskiego odcinka jest spółka Torhamer z Gdyni. Umowa na budowę została podpisana w grudniu 2020 r. Jak zapewnia PKM termin ten nie jest zagrożony. Koszt prac wyniesie 43,25 mln zł.
Zakres prac obejmuje włączenie linii kolejowej nr 234 (tzw. „bajpas kartuski”) w linię 248 (PKM) na wysokości obwodnicy trójmiejskiej, przed przystankiem PKM Gdańsk Kiełpinek (jadąc w kierunku Gdańska Wrzeszcza) oraz rewitalizację samej linii 234 na odcinku prawie 1,5 km (do okolic połączenia ulic Osiedlowej i Dojazdowej).
W ramach inwestycji powstanie cała niezbędna infrastruktura w śladzie istniejącego, przedwojennego nasypu, który – podobnie jak to było wcześniej na linii PKM budowanej w latach 2013-2015 – zostanie częściowo rozebrany, a następnie odbudowany i wzmocniony zgodnie z obowiązującymi normami oraz niezbędnymi do funkcjonowania współczesnej linii kolejowej instalacjami podziemnymi (m.in. sieci elektrycznych, teletechnicznych, SRK, itd. + usunięcie kolizji z istniejącymi lub projektowanymi w tym miejscu innymi sieciami). Projekt obejmuje także budowę lub przebudowę dwóch przepustów pod torami na potoku Bystrzec, przejścia pod torami łączącego osiedle Karczemki z terenami rekreacyjnymi przy zbiorniku Kiełpinek oraz wiaduktu drogowego łączącego ulice Osiedlową i Dojazdową.
Już kilka lat temu podczas projektowania Pomorskiej Kolei Metropolitalnej przewidziana została możliwość reaktywacji linii 234 w przyszłości i linia 248 (PKM) wybudowana została w sposób minimalizujący obecnie prace niezbędne do połączenia obu linii kolejowych. Dlatego m.in. od razu na wysokości Kiełpinka zastosowany został inny typ rozjazdów pozwalający na jazdę z prędkością 100 km/h w kierunku bajpasu, a semafory wjazdowe na przystanek Kiełpinek od strony lotniska zostały odsunięte. Również projekt elektryfikacji linii PKM w okolicy Kiełpinka został przygotowany w sposób ułatwiający realizację „bajpasu kartuskiego”, a oba zadania są ze sobą ściśle skoordynowane. To zdecydowanie przynosi nie tylko finansowe oszczędności, ale też zmniejsza uciążliwości dla pasażerów, które wynikają z budowy.