
Skomplikowana konstrukcja na Chełmie
Czteroczęściowy obiekt jest skomplikowaną konstrukcją wybudowaną w latach 80. Tworzy ona skrzyżowanie al. Armii Krajowej i al. Sikorskiego, umożliwiając komunikację między centrum Gdańska a dzielnicą Chełm. To również dogodny wyjazd z Chełmu w kierunku południowych rejonów miasta oraz trójmiejskiej obwodnicy.
Obiekt tworzą cztery odrębne konstrukcje: dwie z nich to wiadukty (wybudowane w 1984 roku), z których korzystają kierowcy. Jeden umożliwia zjazd z al. Armii Krajowej na al. Sikorskiego, drugi prowadzi w przeciwnym kierunku. Dwie kolejne to kładki dla pieszych (wybudowane w 1981 roku) - pierwsza to przedłużenie ciągu pieszego wzdłuż ul. Pobiedzisko, druga znajduje się przy dojściu do ogródków działkowych na przedłużeniu ul. Filomatów.
Czytaj także: Świbno zyskało atrakcyjne miejsce spędzania wolnego czasu
Skomplikowanie obiektu to nie tylko jego wieloczęściowość. To również fakt, że ruch odbywa się nie tylko na samym wiadukcie i kładkach, ale także pod i nad nimi. Na poziomie powyżej wiaduktu przebiega jezdnia al. Armii Krajowej w stronę centrum, z kolei pod wiaduktem - jezdnia al. Armii Krajowej w stronę Łostowic, a także torowisko tramwajowe.
Rozmiary tego obiektu to: kładki dla pieszych - 48 i 44 metry, wiadukty - 31 i 52 metry długości.

Kompleksowy remont od 2020 roku
Po latach intensywnej eksploatacji podjęto decyzję o kompleksowym remoncie wszystkich czterech części obiektu. W jego trakcie całkowicie wymieniono dylatacje i bariery ochronne wiaduktów oraz kładek. Naprawiono też części betonowe i stalowe konstrukcji, które zostały zabezpieczone przed działaniem czynników atmosferycznych i korozją. Zakonserwowano także łożyska na całym obiekcie. Na wiaduktach i kładkach wymieniono również wysłużoną nawierzchnię, układając nową warstwę bitumiczną.
Prace prowadzono nie tylko na obiekcie, ale również pod nim. Wyremontowano filary wiaduktów i kładek, a ponieważ część filarów posadowiona jest na skarpach, zakres prac objął również wzmocnienie ich konstrukcji.
Czytaj także: Parking kubaturowy dla rowerów we Wrzeszczu
- Remont rozpoczęliśmy jeszcze w 2020 roku, kiedy zajęliśmy się kładką dla pieszych od strony obwodnicy. Prace na niej zakończyły się w 2021 r. i jeszcze w tym samym roku zrealizowaliśmy remont na drugiej kładce w ciągu ul. Pobiedzisko, a także na wiadukcie w relacji do al. Sikorskiego. W każdym z tych przypadków roboty zakończyliśmy zgodnie z zadeklarowanym terminem - mówi Piotr Kryszewski, zastępca prezydenta ds. usług komunalnych. - W przypadku ostatniej części - wiaduktu umożliwiającego zjazd z al. Sikorskiego na al. Armii Krajowej finisz prac rozpoczętych w tegoroczne wakacje możemy ogłosić ponad miesiąc przed zakładanym terminem. Szacowaliśmy zakończenie remontu na kilka dni przed Bożym Narodzeniem, tymczasem udało nam się uporać z zadaniem zdecydowanie wcześniej. Procedura odbiorowa ostatniej części zakończyła się 10 listopada - dodaje.

Remont pełen wyzwań
Prace na skomplikowanej konstrukcji o sporych gabarytach, w dodatku na bardzo uczęszczanym węźle komunikacyjnym, stanowiły nie lada wyzwanie. Pierwsze trudności nastręczała już sama weryfikacja elementów przeznaczonych do remontu. Archiwalne plany i schematy kładek niekiedy nie pokrywały się ze stanem faktycznym. Okazywało się niejednokrotnie, że odkryte bądź odkopane elementy konstrukcji mają zupełnie inny kształt i inne wymiary. A dokładność i ścisłe trzymanie się wytycznych projektowych jest przecież nieodzowne dla zachowania trwałości, a przede wszystkim bezpieczeństwa obiektu. Prace wymagały więc ponownego przeanalizowania, jakie rozwiązania konstrukcyjne należy zastosować.
Czytaj także: Brętowo. Przy Leśnej Górze wygodniej dla pieszych, dzięki środkom z Budżetu Obywatelskiego
Innym wyzwaniem była konieczność wprowadzenia tymczasowej organizacji ruchu. Z jednej strony wyłączenie obiektu lub jego części było niezbędne do przeprowadzenia prac, z drugiej Miasto starało się w jak najmniejszym stopniu powodować utrudnienia w ruchu. Dlatego też część zakresu robót realizowano „pod ruchem”. Tak było przy działaniach związanych z umocnieniem skarp i remontem filarów, gdzie zdecydowano się jedynie zawęzić jezdnię al. Armii Krajowej do jednego pasa, a nie zamykać ją całkowicie. Inne prace wymagały wyłączenia z użytku całego obiektu. By minimalizować utrudnienia dla kierowców podczas remontu wiaduktu w relacji do al. Sikorskiego wybudowano nawet specjalny łącznik, umożliwiający zawracanie na al. Armii Krajowej bez konieczności pokonywania całego skrzyżowania z al. Havla i ul. Łostowicką.
By nie zakłócać normalnej komunikacji tramwajów niektóre etapy robót prowadzono w nocy podczas przerwy w kursowaniu. Można było wówczas wyłączyć napięcie w sieci i np. zamontować nowe osłony zabezpieczające trakcję.

Nowa organizacja ruchu
Zakończenie remontu ostatniej części - wiaduktu prowadzącego w kierunku Łostowic i wznowienia na nim ruchu - to również wprowadzenie zmian w stałej organizacji ruchu. Przed remontem skręt w lewo z al. Armii Krajowej na wiadukt był możliwy z dwóch pasów. Nastręczało to problemów kierowcom zjeżdżającym z wiaduktu na al. Armii Krajowej ze względu na mocno ograniczoną widoczność.
Po zmianach skręcić można już tylko z jednego, prawego pasa al. Armii Krajowej. Na lewym pasie wyznaczona została powierzchnia wyłączona z ruchu. W ten sposób kierowcy zjeżdżający z wiaduktu mogą „wysunąć się” na jezdnię al. Armii Krajowej, dzięki czemu będą mogli łatwiej zauważyć nadjeżdżające z prawej strony pojazdy.
Trwały efekt na lata
Dzięki przeprowadzonym pracom wiadukty i kładki dla pieszych będą w dobrej kondycji przez kolejne dekady.