Wielkie dzieło Bacha w jubileusz 45-lecia Polskiego Chóru Kameralnego. Są jeszcze bilety

W muzyce jest zaledwie kilka wyjątkowych dzieł, które historia ochrzciła mianem „wielkich”. Pierwszym, z którym to określenie łączy się niemal frazeologicznie, jest Msza h-moll (BWV 232) Jana Sebastiana Bacha. W sobotę, 17 czerwca, o godz. 20.00 w Archikatedry Oliwskiej, z okazji jubileuszu 45-lecia Polskiego Chóru Kameralnego te doniosłe Bachowskie arcydzieło zabrzmi w mistrzowskim wykonaniu pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego. Bilety są dostępne na portalu bilety24.pl.
13.06.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Siwy starszy mężczyzna, przed nim róże, za nim muzycy
Jan Łukaszewski i Polski Chór Kameralny
fot. Materiały prasowe

45-lecie Polskiego Chóru Kameralnego

- Z okazji jubileuszu 45-lecia zespołu (1978-2023) Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis zaprosiła do współpracy wykonawców z najwyższej półki. Sopranem zaśpiewa Ukrainka Olga Kulczynska, gwiazda Mezzo, na co dzień obecna na najważniejszych scenach operowych świata, m.in. Bayerische Staatsoper w Monachium, Opéra National De Paris czy Metropolitan Opera w Nowym Jorku. Wraz z nią Iestyn Davies, brytyjski kontratenor, powszechnie uznawany za jednego z najlepszych śpiewaków na świecie, słynącym z niezwykłej sprawności technicznej głosu oraz wyjątkowej muzykalności. Laureat dwóch nagród Gramophone, zdobywca Grammy. Na co dzień występujący w English National Opera, La Scala w Mediolanie, The Metropolitan Opera etc. Usłyszymy także szwajcarskiego tenora Fabio Trümpy,zdobywcę jednej z najważniejszych europejskich nagród muzycznych Prix des Amis du Festival d’Art Lyrique in Aix-en-Provence. Związanego z Concertgebouw w Amsterdamie i Opérą de Dijon we Francji oraz basa Mariusza Godlewskiego, stypendystę w klasie prof. Leopolda Spitzera. Uhonorowanego Teatralną Nagrodą Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii najlepszy śpiewak, aktualnie występującego na deskach Teatru Wielkiego Opery Narodowej. Solistom towarzyszyć będzie orkiestra instrumentów dawnych założona i prowadzona przez charyzmatyczną skrzypaczkę Martynę Pastuszkę. Oh orkiestra zapraszana jest do udziału w najważniejszych festiwalach i salach koncertowych Europy, m.in. Theater an der Wien, Opera de Dijon, Sali im. Czajkowskiego w Moskwie, Kölner Philharmonie, Bayreuth Baroque, HandelFestspiele Halle, Bachfest Leipzig. Wprost ze światowych tournée przyjedzie do Gdańska by po raz pierwszy zagrać w pełnym 24-osobowym składzie w archikatedrze oliwskiej dla gdańskiej publiczności. Jednak podczas arcydzieła muzycznego przygotowywanego dla gdańskiej publiczności w dniu 17 czerwca, w roli głównej, wystąpi Jubilat: Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis, kierowany od 40 lat przez oliwianina, prof. Jana Łukaszewskiego. Ten wokalny Stradivarius, chluba Gdańska, zdobywca 5 Fryderyków i 29 nominacji do tej nagrody i wielu innych, wykona ponad 60 procent tkanki muzycznej utworu okrzykniętego szczytem osiągnięć ludzkiego geniuszu - mówi Magdalena Bray, zastępczyni dyrektora naczelnego Polskiego Chóru Kameralnego Schola Cantorum Gedanensis.

Nadchodzący koncert to perła w koronie Roku Jubileuszowego Polskiego Chóru Kameralnego, prawdziwa uczta dla koneserów Bacha i muzyki baroku. Sześć arii, trzy duety i siedemnaście rozbudowanych, polifonicznych fragmentów chóralnych wymagają bowiem od dyrygenta doboru najświetniejszych solistów, idealnie współgrającego chóru i doskonałych instrumentalistów - Msza h-moll to monumentalne dzieło, uznawane  za jeden z najtrudniejszych utworów chóralnych. 

Kobieta grająca na skrzypcach
Martyna Pastuszka
fot. Magdalena Hałas
Kilkanaście osób z instrumentami na tle ciemnoszarej ściany
oh Orkiestra
fot. Magdalena Hałas
Kobieta w czerwonej sukni
Olga Kulchynska
fot. Materiały prasowe
Mężczyzna w płaszczu między filarami budynku
lestyn Davies
fot. Materiały prasowe
Popiersie mężczyzny w białej koszuli
Fabio Trumpy
fot. Materiały prasowe
Popiersie mężczyzny w okularach
Mariusz Godlewski
fot. Materiały prasowe


Zacznij od Bacha…

Przestrzeń międzygwiezdną przemierzają wystrzelone w latach 70. ubiegłego wieku dwie sondy kosmiczne Voyager. Być może w przyszłości trafią do pozaziemskich cywilizacji lub ludzi z przyszłości, którzy zdołają je odnaleźć. Każda z nich niesie złotą płytę gramofonową, zawierającą  dźwięki i obrazy mające ukazać różnorodność życia i kultur na Ziemi. To pozdrowienia wypowiadane w 55 językach, rysunek kobiety i mężczyzny, wzory matematyczne, odgłosy Ziemi i muzykę, w tym Preludium i fugę c-moll z „Das wohltemperierte Klavier” Bacha.

Bach jest wzorem doskonałości, miarą, do której w muzyce wszystko się porównuje. Jego utwory ciągle poruszają, fascynują, zniewalają, zaskakują i wywołują zachwyt. Doceniamy jego geniusz, jego muzykę, jego wielkość.  To jednak, co dziś wydaje się oczywiste, nie zawsze takim było. Po śmierci Bach był zupełnie zapomniany, a jego muzyka odeszła wraz z kompozytorem. Dziś już wiemy, że w drugiej połowie XVII wieku z muzyką związany był cały ród Bachów i to tak ściśle, że nazwisko to stało się w tamtych latach synonimem muzyka. Był więc Bach jednym spośród wielu, a jednocześnie jedynym genialnym.

Na międzynarodowej liście świadectw geniuszu ludzkiego „Pamięć Świata” UNESCO, wśród dokumentów z Niemiec znajdziemy tylko dwa rękopisy muzyczne: IX Symfonię Beethovena i Mszę h-moll Jana Sebastiana Bacha. Msza h-moll to potężne muzyczne dzieło sakralne, wyjątkowe w twórczości lipskiego kantora. Napisane z nadzieją na stanowisko nadwornego kompozytora króla Polski i Litwy, elektora Saksonii Augusta III, jest swego rodzaju koroną twórczości kompozytora, sumą jego artystycznego kunsztu. Co ciekawe – nieoczywistą, bo to msza katolicka, a Bach był przecież protestantem. Kompozytor czerpał z obu tradycji, łącząc i przenikając je ze sobą. Nie mając jednak praktycznego zastosowania, msza h-moll nie była wykonana nigdy za życia Bacha.

Muzyka Bacha, zwrócona ku przeszłości i  wieńcząca wielowiekową tradycję, jednocześnie z niezwykłą mocą oddziałuje na muzyczną kulturę czasów, które przyszły po nim, i w których obecnie żyjemy. Wszyscy możemy czuć się uczniami lipskiego kantora - twórcy muzyki, jej wykonawcy i słuchacze. Czy jest na świecie kompozytor, śpiewak czy instrumentalista, który nie zgłębiałby tajemnic warsztatu Bacha, analizując mądrość konstrukcji, jej piękno i duchową głębię? Wyobraźnia, wrażliwość, muzykalność, sprawiają, że wszyscy jesteśmy spadkobiercami Bacha.

Wykonawcy, gdzie kupić bilety

Koncert odbędzie się w sobotę, 17 czerwca, o godz. 20.00 w Archikatedrze Oliwskiej w Gdańsku. Bilety do nabycia na www.bilety24.pl.

Program                                                                                     

Jan Sebastian Bach: Wielka Msza h-moll BWV 232

Wykonawcy

  • Olga Kulchynska, sopran 
  • Iestyn Davies, kontratenor
  • Fabio Trümpy, tenor
  • Mariusz Godlewski, bas
  • Polski Chór Kameralny
  • {oh!} Orkiestra
  • Martyna Pastuszka, skrzypce
  • Jan Łukaszewski, dyrygent

 

Informacja na podstawie komunikatu prasowego autorstwa Marty Soboń.