W ciągu ostatnich dwóch lat podróżni mogli odczuć znaczącą poprawę w funkcjonowaniu autobusów i tramwajów. Korzystne zmiany dotyczą wielu obszarów związanych z komunikacją miejską. Całkowicie rozwiązano problem zatrudnienia kierowców i motorniczych w GAiT. W 2018 r. na 525 zaplanowanych etatów brakowało 80 kierowców. Obecnie nie ma wolnych etatów. Poprawa sytuacji nastąpiła wraz ze wzrostem warunków płacowych: na początku 2018 roku nowy kierowca mógł liczyć na wynagrodzenie na poziomie 4.120,77 zł brutto, w grudniu 2019 było to 5.240,00 zł brutto.
Na ulicach Gdańska pojawiają się nowe autobusy i tramwaje. Nowy tabor to 94 fabrycznie nowych Mercedesów Citaro oraz 30 fabrycznie nowych tramwajów producenta PESA. Po dostawach, które będą realizowane w marcu, ponad połowa autobusów jeżdżących po Gdańsku będzie miała mniej niż 4 lata. Największa zmiana dotyczy jednak wzrostu pracy przewozowej czyli tak zwanych wozokilometrów. Odnotowano tu spektakularny wzrost. W minionym roku osiągnięty został wynik o niemal 1 mln wozokilometrów więcej niż w poprzednich latach. Więcej wozokilometrów, to odpowiedź na prośby mieszkańców i rad dzielnic o dodatkowe kursy w kilku rejonach miasta.
Nowe przepisy regulujące przewożenie m.in. rowerów
Pierwszą przyjętą przez radnych uchwałą, dotyczącą transportu miejskiego była ta dotycząca przepisów porządkowych w autobusach i tramwajach. Przegłosowana uchwała precyzuje zasady przewozu wózków inwalidzkich i rowerów w pojazdach gminnego transportu zbiorowego.
W myśl nowych przepisów m.in.:
- rowery mogą być przewożone tylko w tych pojazdach, które wyposażone są w zabezpieczające pasy mocujące lub stojaki/wieszaki – tak aby ograniczyć do minimum ryzyko jakichkolwiek zagrożeń;
- liczba przewożonych rowerów zależy od liczby pasów/wieszaków/stojaków w pojeździe i ma być określona na piktogramie przy wejściu do pojazdu - tak aby pasażer miał czytelną i łatwo dostępną informację;
- pasażer jest zobowiązany do właściwego zabezpieczenia przewożonego roweru oraz sprawowania nadzoru nad nim podczas jazdy - ponosi też odpowiedzialność za szkody powstałe w związku z niewłaściwym przewozem roweru;
- przy wsiadaniu do pojazdu pierwszeństwo mają osoby na wózkach inwalidzkich oraz pasażerowie z wózkami dziecięcymi - przed pasażerami przewożącymi rowery;
- hulajnogi oraz inne urządzenia transportu osobistego będą mogły być przewożone po złożeniu, jako bagaż.
Ze względów bezpieczeństwa rower będzie musiał być zabezpieczony w stojaku, wieszaku lub przy użyciu pasa mocującego. Liczba przewożonych rowerów będzie zależała od liczby przygotowanych zabezpieczeń. Tych natomiast powinno być tyle, by w pojeździe pozostało też miejsce dla wózków inwalidzkich lub dziecięcych. Tak, by z przewozu na równych zasadach mogli korzystać wszyscy - bez obaw, że ktoś w którymś momencie każe komuś wysiadać. Projekt uchwały nie wskazuje, że ma to być jeden rower lub jeden wózek inwalidzki lub jeden wózek dziecięcy!
Nowe zasady taryfowe. Od kwietnia jeden bilet miesięczny na SKM i ZTM
Radni pochylili się także nad uchwałą w sprawie ustalenia zasad taryfowych, cen za przejazdy środkami gminnego transportu zbiorowego.
Jak czytamy w uzasadnieniu wzrost cen biletów wynika m. in. z konieczności pokrycia kosztów eksploatacyjnych funkcjonowania komunikacji miejskiej. Wpływ na to ma też zwiększenie częstotliwości funkcjonowania linii autobusowych i tramwajowych. Nowe stawki taryfowe są również odpowiedzą na bezprecedensowy wzrost nakładów na usprawnienie transportu miejskiego z jakim mamy do czynienia w ostatnich latach. Zakup i wydzierżawienie nowych autobusów oraz zakup nowego taboru tramwajowego do obsługi nowych tras to kolejny czynnik, który z jednej strony poprawia jakość świadczonych usług ale też generuje wysokie koszty. Przez ostatnie dwa lata budżet dotyczący przewozów wzrósł o ponad 110 mln zł. Aktualnie wydatki przeznaczone na przewozy kształtują się na poziomie 366 mln. zł. Dochody z biletów stanowią 33% tych wydatków. Warto pamiętać, że ceny biletów na komunikacje miejską w Gdańsku nie były podnoszone od niemal 4 lat.
Nowe stawki dotyczą przede wszystkim biletów jednorazowych. W przypadku biletów okresowych podwyżki są minimalne, a ich użytkownicy, posiadający aktywną Gdańskiej Karty Mieszkańca mogą korzystać zarówno z autobusów i tramwajów, jak i z kolejek SKM i PKM. Zaproponowane stawki za bilety jednorazowe są zgodne z rekomendacją Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej. Cena biletu normalnego na jeden przejazd wzrośnie z 3,20 zł do 3,80 zł, natomiast biletu jednogodzinnego z 3,80 zł do 4,40 zł. Cena biletu 24 godzinnego wzrośnie o złotówkę i wyniesie 14 zł. Ceny biletów ulgowych wrosną proporcjonalnie i wyniosą odpowiednio 1,90 zł, 2,20 zł i 7 zł za bilet całodobowy. Podwyżka cen imiennych biletów miesięcznych będzie symboliczna, a zważywszy na możliwość korzystania z kolei SKM i PKM, można mówić o zdecydowanym wzroście wartości świadczonej usługi w stosunku do jej ceny. Nabywcy biletów miesięcznych, ważnych od poniedziałku do piątku, obowiązujących na terenie Gdańska będą musieli zapłacić zaledwie 4 zł więcej niż do tej pory. Nowe ceny tego rodzaju biletów to 90 zł. Z kolei, jeżeli chodzi o bilety ważne od poniedziałku do niedzieli, to ich cena wzrośnie z 94 zł do 99 zł.