Pierwsze autobusy tej marki i klasy spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje zakupiła w latach 2016 - 2019. Wówczas było ich 67. Teraz do miejskiej floty dołączyło 48 pojazdów, tym razem w formie dzierżawy na osiem lat.
- Komunikacja publiczna, na którą w bardzo wyraźny sposób w Gdańsku stawiamy to nie tylko dobra jej organizacja, ale także nowoczesny tabor. Licząc z dzisiejszą dostawą ostatnich trzech pojazdów, niemal połowa floty autobusowej w naszym mieście to pojazdy najnowocześniejsze - mówi prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz. - Kolejne wyzwania, jeśli chodzi o komunikację publiczną przed nami. Po niedzieli powinien do nas dotrzeć kolejny tramwaj, element projektu unijnego, ponieważ w ramach takich projektów nie tylko budujemy linie tramwajowe i drogi, ale także kupujemy tabor.
Piotr Borawski zastępca prezydent Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu zapowiada: - W bliskim czasie dokonamy pewnych zmian związanych z komunikacją miejską. Wynikają one m.in. z przyjętego w końcu marca (na początek kwietnia), wspólnego biletu. Chcielibyśmy, by to linie tramwajowe i kolej w naszym mieście były liniami zbiorczymi, a nowoczesne autobusy kursujące w dobrej częstotliwości, zwoziły pasażerów do największych węzłów przesiadkowych tramwajowych, czy kolejowych.
Nowe autobusy na gdańskich ulicach. 30 nowoczesnych i ekologicznych Mercedesów Citaro
Prezydent Borawski podkreślił, że zmiany będą następować stopniowo, wraz z powstającą infrastrukturą tramwajową (linia przy al. Adamowicza, Nowa Warszawska, Gdańsk Południe - Wrzeszcz).
Od 1 czerwca w Gdańsku, Gdyni i Wejherowie przywrócona zostanie sprzedaż biletów przez prowadzących pojazdy (w Gdańsku będą to karnety).
Maciej Lisicki prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje przypomniał: - Nowe pojazdy są z absolutnie najwyższej półki technologicznej, także w zakresie poziomu emisji spalin. Mówił także o drugiej transzy dostawy tramwajów dla Gdańska modelu Pesa Jazz Duo, zapewnił, że kolejna piętnastka z transzy obejmującej 30 pojazdów szynowych jest już produkowana.
FILMOWY ZAPIS KONFERENCJI PRASOWEJ
Nowe pojazdy dzierżawione są przez spółkę GAiT od Konsorcjum Firm EvoBus Polska Sp. z o.o. oraz Pekao Leasing Sp. z o.o. GAiT dzierżawi łącznie 48 fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów miejskich, w tym:
- 29 autobusów standardowych (Mercedes-Benz Typ 628 02 Citaro),
- 13 przegubowych (Mercedes-Benz Typ 628 03 Citaro G)
- i 6 typu midi (Mercedes-Benz Typ 628 02 Citaro K).
Oczywiście, wraz z wyposażeniem elektronicznym, niezbędnym oprogramowaniem oraz z licencjami. Dostarczone pojazdy są ustandaryzowane pod względem konstrukcyjnym, parametrów technicznych oraz kompletacji wyposażenia dla danego typu. Mają wspólną stylizację i kolorystykę i identyczną organizację przestrzeni pasażerskiej.
Serwis w ramach umowy dzierżawy obejmuje: obsługę techniczną - przeglądy codzienne i okresowe; naprawy eksploatacyjne; naprawy komponentów, które uległy awarii w trakcie eksploatacji autobusów; naprawy powypadkowe; naprawy będące następstwem wandalizmu; naprawy będące następstwem uszkodzeń wynikających z błędów eksploatacji autobusów, czynności związane z aktualizacją bądź zmianą oprogramowania.
Koszt ośmioletniej dzierżawy pojazdów wraz z ich utrzymaniem technicznym to ponad 117 mln zł brutto (95,4 mln zł netto). Kwota ta wypłacana będzie przez spółkę GAiT dostawcy w rozliczeniu comiesięcznym.
Nowoczesne i ekologiczne
Mercedesy Citaro to nowoczesne ekologiczne autobusy, o najbardziej restrykcyjnej normie emisji spalin Euro VI.
Do głównych innowacji należą:
- odzyskiwanie energii hamowania poprzez moduł rekuperacyjny umieszczony przy tradycyjnych akumulatorach, co przyczynia się do znacznej redukcji zużycia paliwa, a tym samym emisji CO2 wpływając korzystnie na środowisko;
- znacznie mniejsze od wartości granicznych normy Euro VI emisje spalin; norma Euro VI wprowadza zmniejszenie emisji cząstek stałych o 66 % i tlenków azotu aż o 80 % w porównaniu do Euro V;
- spełnienie Regulaminu nr 66-02 EKG ONZ i nr 29 EKG ONZ wpływające na poprawę wytrzymałości konstrukcji nośnej oraz w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie kierowcy; maksymalne bezpieczeństwo uzyskano stosując łączenia konstrukcyjne opierające się na nowych, laserowo wycinanych węzłach, co daje większą sztywność i wytrzymałość szkieletu.
Bezpieczne, wygodne
Każdy z pojazdów wyposażony jest w system klimatyzacji o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej tj. częste otwieranie drzwi.
Komora silnika i komora dodatkowego urządzenia grzewczego wyposażone są w automatyczne urządzenia detekcji i gaszenia pożaru. Każdy z autobusów wyposażony jest w system monitoringu wizyjnego i system zliczający pasażerów. Wszystkie pojazdy przystosowane są do potrzeb osób niepełnosprawnych i podróżujących z wózkami dziecięcymi. W pojazdach zamontowano także funkcję przyklęku, dzięki której bok pojazdu będzie można obniżyć o 60 mm, co znacznie ułatwia wejście i wyjście z pojazdu.
W kabinach kierowców zamontowane są defibrylatory AED. Korzystanie z nich jest bezpieczne i dla ratownika, i dla poszkodowanego. Defibrylator automatycznie analizuje pracę serca w ciągu kilku sekund, jeśli serce bije chaotycznie, aparat „rekomenduje” wstrząs terapeutyczny i „prowadzi” akcję ratowniczą; jeśli urządzenie nie wykryje takiej potrzeby, nie poda wstrząsu terapeutycznego, ale podpowie dalsze działania.
KRÓTKI FILM O NOWYCH AUTOBUSACH
Informacja na widoku
Autobusy midi i standardowe zamontowane mają po jednym, a przegubowe po dwa wyświetlacze LCD wewnętrzne, podwójne o wielkości 22’’, umożliwiające wyświetlanie m.in. numeru linii, trasy, aktualnej pozycji pojazdu, zdjęć, komunikatów specjalnych i wideo. Monitory posiadają funkcję antyrefleksu. W standardowych Citaro i w pojazdach midi znajduje się jeden, a w przegubowych dwa wyświetlacze boczne LCD o rozmiarze 38’’, na których wyświetlane są informacje o numerze linii oraz przebieg trasy z graficznym oznaczeniem przystanku bieżącego.
Autobusy wyposażone są w trzy tablice zewnętrzne (przednia, boczna i tylna) wyświetlające informacje w barwie bursztynowej, zapewniające dobrą widoczność w każdych warunkach. Tablice wyświetlają numer linii oraz nazwę przystanku końcowego w jednym lub w dwóch rzędach, mogą również wyświetlać informacje w sekwencji stałej lub płynącej.