• Start
  • Wiadomości
  • Kolejne buspasy w mieście. Tym razem na odcinku łączącym Wrzeszcz z Matarnią

Kolejne buspasy w mieście. Tym razem na odcinku łączącym Wrzeszcz z Matarnią

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosiła przetarg na zaprojektowanie buspasów w al. Żołnierzy Wyklętych oraz ul. Słowackiego. Pasy dedykowane wyłącznie pojazdom komunikacji miejskiej mają zapewnić swobodniejszy, płynny dojazd do przystanków i poprawić punktualność autobusów.
20.12.2019
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Powstanie buspasa wzdłuż ul. Podwale Grodzkie wyraźnie poprawiło płynność przejazdu autobusów komunikacji miejskiej
Powstanie buspasa wzdłuż ul. Podwale Grodzkie wyraźnie poprawiło płynność przejazdu autobusów komunikacji miejskiej
fot. Anna Rezulak / KFP

 

Pasażerowie korzystający z linii autobusowej nr 227 bądź też linii kursujących w kierunku portu lotniczego, niemal każdego dnia, głównie w godzinach szczytu, spędzają od kilku do kilkunastu minut w korkach, zazwyczaj na wysokości przystanku PKM Niedźwiednik i ronda De La Salle.

Miasto ma pomysł, jak tę sytuację poprawić - DRMG ogłosiło właśnie przetarg na zaprojektowanie buspasów na wyznaczonych odcinkach wzdłuż al. Żołnierzy Wyklętych i ul. Słowackiego. Dokumentacja projektowa ma być gotowa w listopadzie 2020 r.

 

W Gdańsku powstaną nowe przejścia naziemne i buspasy - zapowiada Miasto

W całym mieście funkcjonuje obecnie 12 buspasów, dwa kolejne umożliwią autobusom szybsze przemieszczanie się z okolic Brętowa i Matarni do Wrzeszcza, i z powrotem. Według analiz, przejazd autobusów skróci się nawet o 5, 6 minut.

Pierwszy projekt uwzględni budowę odrębnego pasa dla autobusów na odcinku od przystanku autobusowego „Słowackiego - Działki” do skrzyżowania ulic Słowackiego - Potokowa (pas w kierunku Wrzeszcza). Drugi zostanie zaprojektowany od skrzyżowania al. Żołnierzy Wyklętych z ul. Chrzanowskiego do ul. Góralskiej (jezdnia w kierunku portu lotniczego łącznie z rondem). Projekt ma powstać do końca listopada 2020 roku.

Bez-nazwy-3
Mat. www.gdansk.pl

 

Nad powstaniem kolejnych tego typu rozwiązań pracuje specjalny zespół powołany przez Zastępcę Prezydent Gdańska, Piotra Borawskiego. W jego skład wchodzą przedstawiciele m.in. Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni oraz Zarządu Transportu Miejskiego. Ci przyznają, że nowe pasy dedykowane wyłącznie pojazdom komunikacji miejskiej wymuszą pewne zmiany w istniejącym układzie drogowym w wyznaczonych rejonach miasta.

- W przypadku ul. Słowackiego, na wyznaczonym odcinku, zwężone zostaną obecne dwa pasy ruchu z 3,5 do 3 metrów (znajdujące się po prawej stronie - patrząc w kierunku Wrzeszcza), do których dobudowany zostanie pas o długości około 800 metrów i szerokości 2 metrów - informuje Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - W przypadku buspasa, który powstanie wzdłuż al. Żołnierzy Wyklętych, zmiany będą dotyczyć prawego i lewego pobocza. Prawdopodobnie przesunąć trzeba będzie m.in. oświetlenie uliczne i ekrany akustyczne.

Problematyczne odcinki jezdni, które "stopują" miejskie autobusy wskazali przedstawiciele Zarządu Transportu Miejskiego.

- Buspasy zdecydowanie wpływają na poprawę warunków przejazdu autobusów komunikacji miejskiej. Jest to szczególnie widoczne w okolicach Dworca Głównego PKP, a także na Trakcie św. Wojciecha - potwierdza Zygmunt Gołąb, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego. - Przedstawialiśmy koncepcję powstania buspasów w kilku newralgicznych miejscach. Jednym z nich jest ul. Łostowicka, gdzie według naszych obliczeń czas przejazdu autobusów komunikacji miejskiej pomiędzy przystankami skróciłby się o dodatkowe kilka minut.

W ostatnich latach w Gdańsku powstały trzy takie rozwiązania. W roku 2018 pas zarezerwowany dla autobusów został udostępniony na Podwalu Grodzkim. W 2019 roku powstały dwa buspasy: na ul. Schuberta, na odcinku od ul. Nowolipie do ul. Trzy Lipy oraz na Trakcie św. Wojciecha, na odcinku od ul. Tomczaka do kładki nad Radunią.

 

TV

Wieczór dla tramwaju widmo