Pasażerowie korzystający z linii autobusowej nr 227 bądź też linii kursujących w kierunku portu lotniczego, niemal każdego dnia, głównie w godzinach szczytu, spędzają od kilku do kilkunastu minut w korkach, zazwyczaj na wysokości przystanku PKM Niedźwiednik i ronda De La Salle.
Miasto ma pomysł, jak tę sytuację poprawić - DRMG ogłosiło właśnie przetarg na zaprojektowanie buspasów na wyznaczonych odcinkach wzdłuż al. Żołnierzy Wyklętych i ul. Słowackiego. Dokumentacja projektowa ma być gotowa w listopadzie 2020 r.
W Gdańsku powstaną nowe przejścia naziemne i buspasy - zapowiada Miasto
W całym mieście funkcjonuje obecnie 12 buspasów, dwa kolejne umożliwią autobusom szybsze przemieszczanie się z okolic Brętowa i Matarni do Wrzeszcza, i z powrotem. Według analiz, przejazd autobusów skróci się nawet o 5, 6 minut.
Pierwszy projekt uwzględni budowę odrębnego pasa dla autobusów na odcinku od przystanku autobusowego „Słowackiego - Działki” do skrzyżowania ulic Słowackiego - Potokowa (pas w kierunku Wrzeszcza). Drugi zostanie zaprojektowany od skrzyżowania al. Żołnierzy Wyklętych z ul. Chrzanowskiego do ul. Góralskiej (jezdnia w kierunku portu lotniczego łącznie z rondem). Projekt ma powstać do końca listopada 2020 roku.
Nad powstaniem kolejnych tego typu rozwiązań pracuje specjalny zespół powołany przez Zastępcę Prezydent Gdańska, Piotra Borawskiego. W jego skład wchodzą przedstawiciele m.in. Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni oraz Zarządu Transportu Miejskiego. Ci przyznają, że nowe pasy dedykowane wyłącznie pojazdom komunikacji miejskiej wymuszą pewne zmiany w istniejącym układzie drogowym w wyznaczonych rejonach miasta.
- W przypadku ul. Słowackiego, na wyznaczonym odcinku, zwężone zostaną obecne dwa pasy ruchu z 3,5 do 3 metrów (znajdujące się po prawej stronie - patrząc w kierunku Wrzeszcza), do których dobudowany zostanie pas o długości około 800 metrów i szerokości 2 metrów - informuje Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - W przypadku buspasa, który powstanie wzdłuż al. Żołnierzy Wyklętych, zmiany będą dotyczyć prawego i lewego pobocza. Prawdopodobnie przesunąć trzeba będzie m.in. oświetlenie uliczne i ekrany akustyczne.
Problematyczne odcinki jezdni, które "stopują" miejskie autobusy wskazali przedstawiciele Zarządu Transportu Miejskiego.
- Buspasy zdecydowanie wpływają na poprawę warunków przejazdu autobusów komunikacji miejskiej. Jest to szczególnie widoczne w okolicach Dworca Głównego PKP, a także na Trakcie św. Wojciecha - potwierdza Zygmunt Gołąb, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego. - Przedstawialiśmy koncepcję powstania buspasów w kilku newralgicznych miejscach. Jednym z nich jest ul. Łostowicka, gdzie według naszych obliczeń czas przejazdu autobusów komunikacji miejskiej pomiędzy przystankami skróciłby się o dodatkowe kilka minut.
W ostatnich latach w Gdańsku powstały trzy takie rozwiązania. W roku 2018 pas zarezerwowany dla autobusów został udostępniony na Podwalu Grodzkim. W 2019 roku powstały dwa buspasy: na ul. Schuberta, na odcinku od ul. Nowolipie do ul. Trzy Lipy oraz na Trakcie św. Wojciecha, na odcinku od ul. Tomczaka do kładki nad Radunią.