Dni Muzyki Nowej. To muzyka, która nas zaskoczy brzmieniem

Podczas 8. Dni Muzyki Nowej usłyszymy muzykę średniowieczną, utwory grupy Kraftwerk w niecodziennych aranżacjach, zobaczymy jak można inaczej używać gitary albo starych kaset magnetofonowych - wszystko po to, aby uzyskać oryginalne brzmienie. Festiwal Dni Muzyki Nowej potrwa w Klubie Żak od 18 do 21 stycznia 2018 roku.
15.01.2018
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

10-osobowa orkiestra Zeitkratzer grała 'Metal Machine Music' Lou Reeda, a teraz sięgnęła do nagrań Kraftwerk

Artyści, którzy występują na festiwalu “Dni Muzyki Nowej”, co roku uzmysławiają nam jaki potencjał tkwi w muzyce. W jaki nieoczywisty sposób można używać instrumentów, aranżować stare utwory, wykorzystać pewne urządzenia do tworzenia dźwięków inaczej. Hasła, które przyświecają tej imprezie to kreatywność, reinterpretacja, nowe możliwości, zaskoczenie.

W cztery wieczory usłyszymy osiem koncertów. Cztery razy wystąpią artyści z Polski, w tym z Gdańska.

Już pierwszego dnia usłyszymy Marcina Dymitera - muzyka, improwizatora, kojarzonego z muzyką eksperymentalną. Ale były współtwórca zespołu Ewa Braun (potem był Niski Szum) wraca ponownie do gitar. Tym razem w nowej formacji TRYS SAULĖS (Trzy słońca) z Dominiką Korzeniecką (grała m.in. w Orkiestrze Klezmerskiej Teatru Sejneńskiego) na perkusji i Arturem Krychowiakiem na gitarze elektrycznej. Dni Muzyki Nowej będą jedną z pierwszych okazji, aby usłyszeć ten zespół na żywo, bo ich debiutancki materiał zapowiadany jest dopiero w tym roku.

Gdańszczanin to też nominowany w tym roku do Paszportu Polityki Stefan Wesołowski, zdobywca tytułu Album Roku z plebiscycie Gazety Wyborczej. Te wszystkie splendory spłynęły na niego za sprawą ostatniej płyty „Rite of the End”. Na Dniach Muzyki Nowej usłyszymy go jednak w innej odsłonie - z Piotrem Kalińskim (znanym jako Hatti Vatti) w NANOOK OF THE NORTH, na miesiąc przed premierą ich płyty w niemieckiej Denovali Records.

- Będzie to więc koncertowa premiera ich jeszcze nie wydanej płyty - tłumaczy Jakub Knera, kurator festiwalu.

Gdańszczanin i Paszporty POLITYKI. Stefan Wesołowski z nominacją do prestiżowej nagrody


W trio BASTARDA też mamy gdańskie i pomorskie wątki. Założyli je klarneciści Paweł Szamburski i Michał Górczyński (obaj kojarzeni z Ircha Clarinet Quartet Mikołaja Trzaski) wraz z wiolonczelistą Tomaszem Pokrzywińskim. Jesienią 2017 r. wydali płytę “Promitat eterno”, na której brzmią pieśni i motety Piotra z Grudziądza, jednego z pierwszych kompozytorów tworzących na terenach Europy Środkowej i Wschodniej na przełomie XIV i XV wieku. Te średniowieczne brzmienia opasują improwizacjami - to oryginalna interpretacja muzyki dawnej.


Suzan Alcorn zagra muzykę awangardową, ambientową

- Gitara elektryczna? Kojarzona jest z muzyką rockową. Ale podczas tegorocznego festiwalu, na przynajmniej na trzech koncertach potencjał tego instrumentu będzie odkrywany na nowo - mówi Jakub Knera z Klubu Żak.

Festiwal rozpocznie się więc koncertem Erica Chenaux i Norberto Lobo. Na ich ostatniej płycie “The Byre”, która miała premierę w 2017 roku, a w Polsce zostanie wykonana po raz pierwszy, artyści grają właśnie na gitarach elektrycznych, ale rozwijają ich możliwości. Modyfikują brzmienie, eksperymentują z barwą i fakturami tworząc formę, która wychodzi poza kanon brzmieniowy tego instrumentu. 28-letni Norberto Lobo uważany jest za jednego z najzdolniejszych portugalskich gitarzystów młodego pokolenia, a Eric Chenaux to jeden z najdłużej działających gitarzystów-eksperymentatorów sceny kanadyjskiej.

Drugi koncert z nietypowym użyciem gitary przeżyjemy podczas występu SUSAN ALCORN z Baltimore, która grywa muzykę country, używając pedal steel guitar - urządzenia kojarzonego na przykład z grupą Pink Floyd. Ale inspirują ją także twórcy tacy, jak John Coltrane, Ornette Coleman, Olivier Messaien, Krzysztof Penderecki czy Astor Piazzolla. 


Arnd Kai Klosowski sampluje na urządzeniu z lat 80. zwanym kassetteninstrument

Pedal steel guitar to elektryczna gitara hawajska zwana też stalową. Dźwięk wydobywa się tak, że prawa ręka uzbrojona w pazurki szarpie struny skracane trzymanym w lewej ręce stalowym wałkiem. To popularny w USA instrument, szczególnie wśród wykonawców country, ale w Gdańsku artystka wystąpi solo i z nieco innym repertuarem. Alcorn zagra muzykę awangardową, ambientową, choć instrument będzie ten sam, ale inaczej wykorzystany. Jej muzykę trudno klasyfikować, bo łączy jazz, minimalizm, pochodzącą z Indonezji muzykę gamelan, indyjską muzykę klasyczną, folk Ameryki Łacińskiej i wiele innych wpływów.

Zaskakujący będzie na pewno koncert Arnda Kaia Klosowskiego. Muzyk zajmuje się samplingiem i tworzeniem loopów, i to nie byłoby dziwne, ale robi na tzw. kassetteninstrument, czyli instrumencie kasetowym, który składa się z ośmiu walkmanów Sony (tak, tak, to te odtwarzacze na kasety magnetofonowe - marzenie każdego dzieciaka w latach 80.). Kassetteninstrument był jednym z pierwszych analogowych maszyn samplujących, a Klosowski pierwsze nagrania publikował już w latach 80.


- Klosowski przywiezie to niezwykłe urządzenie do Gdańska i pokaże jak gra na kasetach - zapewnia Knera.

Festiwal zakończy występ niemieckiego zespołu ZEITKRATZER, 10 - osobowej orkiestry muzyki współczesnej, która często bierze na warsztat kompozycje twórców muzyki eksperymentalnej. Grali “Metal Machine Music” Lou Reeda, a teraz - z okazji dwóch dekad istnienia - sięgnęli po materiał nagrany na dwóch pierwszych płytach zespołu Kraftwerk. 

- To o tyle ciekawe, że zespół Kraftwerk sam raczej nie wraca do tych płyt i pomija je w reedycjach - tłumaczy Knera. - One prezentowały inne, niż znane nam późniejsze brzmienie Kraftwerk. Korzystali tam z fletów czy instrumentów smyczkowych, grając krautrocka zahaczającego o muzykę współczesną.

"Zeitkratzer postanowili trzymać się blisko wersji oryginalnych, zachowali puls i harmonie – nawet tony są bardzo podobne, ponieważ podjęli próbę przełożenia czystego, aseptycznego niemal soundu Kraftwerku na bardziej organiczny przy użyciu technik poszerzonych w miejsce falujących, rozmazanych klawiszy i delikatnego przesteru (…). Dobrze się słucha zespołu grającego w tak medytacyjny i przystępny sposób" – pisze o ich płycie "Zeitkratzer performs songs from „Kraftwerk“ and „Kraftwerk 2“' Martin Schray z bloga freejazzblog.org. 

Program festiwalu Dni Muzyki Nowej:


18.01.2018 g. 20.00

NORBERTO LOBO & ERIC CHENAUX / THE BYRE / POLSKA PREMIERA

Norberto Lobo - gitara elektryczna / Eric Chenaux - gitara elektryczna

TRYS SAULĖS / PRAPREMIERA

Dominika Korzeniecka – perkusja / Marcin Dymiter - gitara elektryczna / Artur Krychowiak - gitara elektryczna


19.01.2018 g. 20.00

SUSAN ALCORN / POLSKA PREMIERA

Susan Alcorn - steel pedal, efekty

DOMINIK STRYCHARSKI & BARBARA DRĄŻKOWSKA / PLAY ANDRIESSEN & STRYCHARSKI

Dominik Strycharski - flet, elektronika, wokal / Barbara Drążkowska - fortepian


20.01.2018 g. 20.00

A.K.KLOSOWSKI / PLAYS THE KASSETTENINSTRUMENT / POLSKA PREMIERA

Arnd Kai Klosowski - elektronika, kasety

NANOOK OF THE NORTH / NANOOK OF THE NORTH / PREMIERA

Stefan Wesołowski - fortepian, elektronika / Piotr Kaliński - elektronika


21.01.2018 g. 20.00

BASTARDA / PROMITAT ETERNO

Paweł Szamburski - klarnet / Tomasz Pokrzywiński - wiolonczela / Michał Górczyński - klarnet basowy

ZEITKRATZER / PERFORMS SONGS FROM "KRAFTWERK" AND "KRAFTWERK 2" / POLSKA PREMIERA

Frank Gratkowski - flet, klarnety / Elena Kakaliagou - róg / Hilary Jeffery - puzon / Reinhold Friedl - harmonia, fortepian / Didier Ascour - gitara / Maurice de Martin - perkusja / Lisa Marie Landgraf - skrzypce / Nora Krahl - wiolonczela / Elisabeth Coudoux - wiolonczela / Ulrich Phillipp - kontrabas


BILETY

od 35 zł do 23 zł, (30 zł - zniżka na Kartę do Kultury), karnet - 90 zł.




TV

Nowe auta dla Straży Miejskiej