• Start
  • Wiadomości
  • "Klasa na medal". Propozycja rywalizacji dla uczniów najmłodszych klas szkół podstawowych

"Klasa na medal". Propozycja rywalizacji dla uczniów najmłodszych klas szkół podstawowych

Bieg z woreczkiem, stanie na jednej nodze, czy skok w dal z miejsca - to tylko niektóre z konkurencji w zabawie sprawnościowej „Klasa na medal”, którą dla szkół podstawowych przygotował Gdański Zespół Schronisk i Sportu Szkolnego. Zgłosiło się ponad 3 300 dzieci z 29 szkół. - Liczymy, że w kolejnej edycji weźmie udział dużo więcej placówek - mówi Wojciech Czubaszek z GZSiSS.
23.05.2021
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Kolorowy rysunek, na którym dzieci podskakują na zielonej trawie. Za nimi nad trawą - błękitne niebo i chmury oraz żółte słońce
baner-obraz
brak autora

 

„Klasa na medal” to 6 testów sprawnościowych dla uczniów najmłodszych klas szkół podstawowych. Przewidziano odrębną klasyfikację dla klas 0-1 oraz 2-3. Same testy nieznacznie się różnią w obu grupach wiekowych. 

Dla klas 0-1 są to: bieg z woreczkiem, test równowagi, test koordynacji, skok w dal z miejsca, bieg wytrzymałości, test mięśni brzucha. Dla klas 2-3: test siły rąk, test szybkości, skok w dal z miejsca, bieg wytrzymałości, bieg wahadłowy, test mięśni brzucha. Każde dziecko za poszczególne konkurencje zdobywa punkty dla swojej klasy.

Dalszy ciąg artykułu pod Kalendarzem Wydarzeń

"Klasa na medal" została przygotowana przez Gdański Zespół Schronisk i Sportu Szkolnego.

- Celem współzawodnictwa są aktywizacja do ruchu dzieci, umożliwienie nauczycielowi oceny sprawności fizycznej uczestników i obserwacja postępów podczas realizacji współzawodnictwa klasowego, integracja klasy i rozwijanie umiejętności pracy w grupie, wspólna zabawa oraz promowanie aktywności ruchowej od najmłodszych lat - wylicza Wojciech Czubaszek, koordynator d/s sportu GZSiSS.

Poszczególne testy przeprowadzane są w cyklach dwutygodniowych od końca kwietnia. Ostatni - szósty - został zaplanowany na 7-18 czerwca.

- Po ostatnim etapie, a więc jeszcze przed wakacjami, nastąpi podsumowanie wyników - mówi Wojciech Czubaszek. - Dla wszystkich uczestników przewidzieliśmy nagrody rzeczowe oraz medale. 


Do pierwszej edycji nie można już dołączyć. Organizatorzy liczą jednak, że w kolejnej, której początek przygotowywany jest na wrzesień roku szkolnego 2021/2022, weźmie udział dużo więcej placówek.

- Z uwagi na pandemię nie było możliwe wcześniejsze wejście z akcją, dlatego ta pierwsza odsłona ma dosyć krótki dwumiesięczny przebieg. Kolejna edycja już od września i tak chcielibyśmy powtarzać co roku - wyjaśnia Wojciech Czubaszek.

Być może kolejne edycje będą się różniły od inauguracyjnej.

- Ponieważ jest to pierwsza tego typu akcja, to zakładamy, że w kolejnej edycji ulegnie ona pewnym modyfikacjom. Będziemy rozmawiać na ten temat z uczestnikami - zaznacza koordynator d/s sportu GZSiSS.


W pierwszej edycji "Klasy na medal" bierze udział 3 300 dzieci z 29 szkół. 

 

Wykaz konkurencji do przeprowadzenia dla klas 0-1

Rysunek: po lewej człowiek podpiera się dłońmi i stopami, ciało ma uniesione nad ziemią. Na brzuchu położony zielony woreczek. Po prawej człowiek przygotowany do biegu. W rogach ustawione pachołki. U góry czarna strzałka biegnie w prawo, na dole czarna strzałka biegnie w lewo. Po prawej okrąg a w nim cztery zielone woreczki
0-1 bieg z woreczkiem
brak autora

Test - bieg z woreczkiem

Pozycja wyjściowa: siad skrzyżny („pajączek”). Na sygnał prowadzącego, uczestnik bierze woreczek z podłogi i kładzie go na brzuchu. W pozycji „ pajączka” porusza się przodem do koła gimnastycznego i tam odkłada woreczek. Wracamy biegiem na linię startu i wykonujemy te same ćwiczenie. Zadanie trwa jedną minutę. W zależności od miejsca i dostępności sprzętu, w konkurencji może brać udział większa liczba uczniów w jednym czasie.

Rysunek: człowiek stoi na jednej nodze, stopa prawej nogi opiera się o kolano lewej. Ręce wyprostowane skierowane do boków
0-1 rownowagi
brak autora

Test równowagi

Pozycja wyjściowa: pozycja stojąca z ramionami w bok. Na sygnał prowadzący „włącza stoper”, uczeń unosi nogę w dowolny sposób, minimum 10cm nad ziemią. Gdy uczeń dotknie uniesioną nogą podłoża, prowadzący „wyłącza stoper”.

Rysunek: człowiek stoi na jednej nodze, druga zgięta w kolanie i podciągnięta do góry - pod kolanem stykają się dłonie.
0-1 koordynacja
brak autora

Test koordynacji ruchowej

Pozycja wyjściowa: pozycja stojąca. Na sygnał prowadzącego dziecko wykonuje szybki bieg w miejscu z wysokim unoszeniem kolan. Jednocześnie stara się wykonać jak największą ilość klaśnięć. Prowadzący liczy ilość klaśnięć jaką wykonało dziecko w czasie 30 sekund.

Rysunek: Po lewej stronie człowiek kuca przygotowany do skoku. Przed nim leży miarka, nad miarką żółta strzałka lecąca półkolem na prawo.
0-1 skok w dal
brak autora

Test siły nóg - skok w dal z miejsca

Pozycja wyjściowa: pozycja stojąca. Dziecko wykonuje skok w dal z miejsca. Nauczyciel mierzy odległość do wysokości pięt dziecka. Jeżeli po oddanym skoku ułożenie nóg jest nierównomierne, pomiar wykonujemy od linii do bliższej pięty dziecka.

Rysunek: w górnej części po prawej człowiek biegnący na lewo. Za nim i po lewej ustawione czerwone chorągiewki. W dolnej części po lewej , po lewej napis START, bliżej środka człowiek biegnący na prawo. Całkiem na prawo czerwona chorągiewka. Między człowiekiem a chorągiewką i napisem START żółte strzałki biegnące odwrotnie do wskazówek zegara (jak na boisku)
0-1 biegowy
brak autora

Test wytrzymałości - bieg

Pozycja wyjściowa: pozycja stojąca. Na sygnał prowadzącego uczeń wykonuje bieg ciągły po zewnętrznej stronie pachołków. Prowadzący liczy okrążenia, które udało się dziecku przebiec. Po upływie ustalonego czasu dziecko staje w miejscu, w którym ukończyło bieg. W konkurencji dla dokładności wyniku, zaleca się zaangażowanie max. 5 zawodników. Do liczenia całego obiegu wszystkich chorągiewek, nauczyciel może zaangażować innych uczniów.

Rysunek: człowiek leży na plecach, głowa na ziemi, nogi ma nad głową. Dłonie przy głowie, między stopami trzyma zielony woreczek. Za głową okrąg a w nim dwa zielone woreczki
0-1 miesnie brzucha
brak autora

Test mięśni brzucha

Pozycja wyjściowa: siad prosty. Dziecko bierze woreczek między stopy. Na sygnał prowadzącego uczeń wykonuje przeniesienie nóg za głowę i stara się włożyć nogami woreczek do koła.

 

Wykaz konkurencji do przeprowadzenia dla klas 2-3

Rysunek: drabinka gimnastyczna, na niej zwisający człowiek (trzyma się górnego drążka)
2-3 sila rak
brak autora

Test siły rąk

Pozycja wyjściowa: pozycja stojąca tyłem do drabinki. Na sygnał prowadzącego, dziecko wykonuje zwis na drabince z lekko ugiętymi nogami. Test zostaje przerwany, kiedy uczestnik dotknie stopami drabinki lub podłoża.

Rysunek: człowiek stoi na jednej nodze, druga zgięta w kolanie i podciągnięta do góry - pod kolanem stykają się dłonie.
0-1 koordynacja
brak autora

Test koordynacji ruchowej

Pozycja wyjściowa: pozycja stojąca. Na sygnał prowadzącego dziecko wykonuje szybki bieg w miejscu z wysokim unoszeniem kolan. Jednocześnie stara się wykonać jak największą ilość klaśnięć. Prowadzący liczy ilość klaśnięć jaką wykonało dziecko w czasie 30 sekund.

Rysunek: Po lewej stronie człowiek kuca przygotowany do skoku. Przed nim leży miarka, nad miarką żółta strzałka lecąca półkolem na prawo.
0-1 skok w dal
brak autora

Test siły nóg - skok w dal z miejsca

Pozycja wyjściowa: pozycja stojąca. Dziecko wykonuje skok w dal z miejsca. Nauczyciel mierzy odległość do wysokości pięt dziecka. Jeżeli po oddanym skoku ułożenie nóg jest nierównomierne, pomiar wykonujemy od linii do bliższej pięty dziecka.

Rysunek: w górnej części po prawej człowiek biegnący na lewo. Za nim i po lewej ustawione czerwone chorągiewki. W dolnej części po lewej , po lewej napis START, bliżej środka człowiek biegnący na prawo. Całkiem na prawo czerwona chorągiewka. Między człowiekiem a chorągiewką i napisem START żółte strzałki biegnące odwrotnie do wskazówek zegara (jak na boisku)
0-1 biegowy
brak autora

Test wytrzymałości - bieg

Pozycja wyjściowa: pozycja stojąca. Na sygnał prowadzącego uczeń wykonuje bieg ciągły po zewnętrznej stronie pachołków. Prowadzący liczy okrążenia, które udało się dziecku przebiec. Po upływie ustalonego czasu dziecko staje w miejscu, w którym ukończyło bieg. W konkurencji dla dokładności wyniku, zaleca się ograniczenie liczby zawodników do 5. Do liczenia okrążeń, nauczyciel może zaangażować innych uczniów.

Rysunek: po lewej napis START, przed nim biegnący człowiek w prawo, przed człowiekiem ustawionych kolejno pięć pachołków - między nimi napis: 2 m. Pod nimi 5 krótkich żółtych strzałek biegnących w prawo, między nimi żółte strzałki skręcające w dół i w lewo.
2-3 bieg wahadlowy
brak autora

Test biegowy - bieg wahadłowy

Pozycja wyjściowa: pozycja stojąca. Na sygnał prowadzącego uczeń wykonuje bieg ciągły do pierwszego pachołka, dotyka dłonią pachołka i wraca do linii startu. Następnie wykonuje bieg do kolejnego pachołka i ponownie wraca do linii startu (1- powrót, 2 - powrót, 3-powrót, 4-powrót, 5-powrót). Jeśli po zakończeniu czasu uczeń nie dobiegnie do kolejnego pachołka zalicza się ostatni dotknięty pachołek. Jeżeli czas zakończy się po dotknięciu pachołka, a uczestnik nie zdąży dobiec do linii startu, zalicza się mu dotknięty pachołek.

Rysunek: człowiek leży na plecach, głowa na ziemi, nogi ma nad głową. Dłonie przy głowie, między stopami trzyma zielony woreczek. Za głową okrąg a w nim dwa zielone woreczki
0-1 miesnie brzucha
brak autora

Test mięśni brzucha

Pozycja wyjściowa: siad prosty. Dziecko bierze woreczek między stopy. Na sygnał prowadzącego wykonuje przeniesienie nóg za głowę i stara się włożyć woreczek do koła za pomocą stóp.

 

Więcej informacji o "Klasie na medal" znajduje się na stronie www.gokf.gda.pl.

Regulamin zabawy

Więcej informacji o konkurencjach dla klas 0-1 i punktacji

Więcej informacji o konkurencjach dla klas 2-3 i punktacji

 

TV

Video Player is loading.
Reklama
Aktualny czas 0:00
Czas trwania -:-
Załadowany: 0%
Typ strumienia NA ŻYWO
Pozostały czas -:-
1x
    Lekcja obywatelska w Ósemce