Most Stągiewny stanie się znów mostem zwodzonym, ale zanim zakończy się jego przebudowa, uruchomiono tymczasową kładkę dla pieszych i rowerzystów na istniejących przyczółkach i filarach mostu Rogoźników przy ulicy Szopy. Kładka umożliwia pieszym przejście z Długich Ogrodów na Wyspę Spichrzów (do ul. Motławskiej).
Konstrukcja kładki, złożonej z systemowych elementów rusztowaniowych, umożliwia jej zwodzenie poprzez przesunięcie środkowej części obiektu w kierunku ul. Motławskiej. Rozsunięcie środkowego przęsła umożliwia przepłynięcie jednostek, które są wykorzystywane przy budowie mariny.
Inwestycję przebudowy Mostu Stągiewnego na zwodzony, realizuje w ramach umowy o Partnerstwie Publiczno-Prywatnym (polegającej na „Zagospodarowaniu północnego cypla Wyspy Spichrzów w Gdańsku”) Granaria Development Gdańsk Sp. z o.o.
Zwodzenie kładki ułatwi budowę mariny
Przy budowie mariny, na południe od mostu Stągiewnego, wykorzystywane są szalandy. To specjalne statki, służące do przewozu urobku wydobytego przez pogłębiarki. Aby umożliwić dopłynięcie tych jednostek do miejsca, gdzie prowadzona jest inwestycja, konieczne jest czasowe otwieranie kładki. Obiekt będzie zwodzony, wyłącznie na potrzeby prac prowadzonych przez firmę Hydrobudowa Gdańska Sp. z o. o., która realizuje budowę mariny.
Cały proces zwodzenia obiektu prowadzony będzie przez wykwalifikowanych pracowników z firmy dostarczającej rusztowania. Obiekt będzie zamykany dla pieszych bezpośrednio przed rozpoczęciem procedury zwodzenia, a przed ponownym otwarciem będzie sprawdzany przez obsługę pod kątem sprawności technicznej.
Prace pogłębiarskie prowadzone będą wyłącznie w ciągu dnia - od wtorku, 2 listopada do 30 marca 2022 roku. Ze względu na konieczność wypływania statków na wody morskie, terminy otwarć i zamknięć uwarunkowane są od lokalnych warunków atmosferycznych i żeglownych na akwenach.
Most zwodzony, nowa marina
W ramach realizacji projektu PPP, Granaria zobowiązana jest do realizacji celu publicznego, jakim jest przebudowa Mostu Stągiewnego na zwodzony oraz rozbudowa mariny, co pozwoli na pełne wykorzystanie możliwości Nowej Motławy. Przyczyni się to również do wzrostu atrakcyjność turystycznej wschodniego brzegu Wyspy Spichrzów. Dzięki zwodzonemu mostowi marina będzie mogła obsłużyć większą ilość turystów przypływających do Gdańska swoimi jednostkami, tym samym niezagospodarowane dotychczas tereny nabrzeża staną się bardziej atrakcyjne dla pieszych i będą stanowić urozmaicenie dla ścisłego centrum Gdańska.
Budowa nowej mariny to część inwestycji miasta Gdańska oraz firmy Granaria w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego na zagospodarowanie północnego cypla Wyspy Spichrzów.