W tym tygodniu Kapitanat Portu Gdańsk zatwierdził opracowaną oficjalną instrukcję obsługi obrotowej kładki. Okazało się, że obiekt ten jest na tyle nietypowy, iż napisanie takiej instrukcji nie było łatwym zadaniem. Pełna dokumentacja trafiła już do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego, który decyduje o wydaniu pozwolenia na użytkowanie wybudowanych obiektów.
Stogi. Budowa ul. Nowej Portowej dobiega końca. Wygodniejszy dojazd do portu i DCT
- Kiedy to pozwolenie otrzymamy, a ufam, że nastąpi to jeszcze w tym tygodniu, wówczas kładka zostanie przekazana miastu, a następnie zostanie przez nas przejęta do eksploatacji, czyli do zarządzania i utrzymania - podkreśla Jan Kurbiel, członek zarządu spółki Granaria, która wybudowała kładkę w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego zawartego z Miastem Gdańsk.
Kładka, która połączy Długie Pobrzeże na wysokości ul. Św. Ducha z Wyspą Spichrzów, ma 57 metrów długości i 4,5 metra szerokości. Jest to obiekt obrotowy. Fundament kładki, o wadze co najmniej 100 ton, przypomina wynurzającą się na powierzchnię łódź podwodną. To na nim będzie obracać się pomost. Wynurzający się element ma pełnić przede wszystkim funkcję ochronną na wypadek uderzenia przepływającego statku. Kładka będzie obracana na każde żądanie kapitanatu gdańskiego portu jachtowego.
Sygnał wysłany będzie do pracownika obsługi, który otwierać będzie kładkę za pomocą pilota. Przejście nad wodą nie ograniczy żeglugi na Motławie. Szerokość kanału żeglugowego, według ustaleń Urzędu Morskiego w Gdyni, wynosi niecałe 26 metrów i ten parametr zostanie zachowany po realizacji inwestycji.
Kładka, która połączy Główne Miasto z Wyspą Spichrzów jest inwestycją realizowaną w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego przez spółkę Granaria Development Gdańsk, która zabudowuje północny cypel gdańskiej wyspy. Koszt budowy przeprawy to około 10 mln złotych.
Powstający w ramach PPP, na 18 tys. mkw. Wyspy Spichrzów, nowoczesny kompleks handlowo-mieszkaniowo-usługowy o łącznej powierzchni użytkowej około 60 tys. mkw., składa się z hotelu i budynku mieszkaniowo-apartamentowego. Zawiązane partnerstwo zakłada także budowę opisanej wyżej kładki na wysokości ul. św. Ducha, jak również przebudowanie mostu Stągiewnego na most zwodzony, renowację Długiego Pobrzeża, przebudowanie ul. Chmielnej (już zrealizowane) i jej połączenie z Podwalem Przedmiejskim. Inwestycja jest realizowana etapami i zakończy się w 2023 roku.
Most Stągiewny będzie zwodzony. Zostanie przebudowany w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego
W pierwszych dniach stycznia br. spółka Granaria Development Gdańsk podpisała umowę ze spółką Vistal Gdynia SA. Ma ona przebudować Most Stągiewny w Gdańsku na most zwodzony. Wartość umowy, na wykonanie robót budowlanych obejmujących przebudowę mostu, wynosi ponad 6,6 mln złotych netto.
Długie i Rybackie Pobrzeża do remontu - podpisano umowę na projekt przebudowy
Co ciekawe, do wybuchu II wojny światowej ten most był zwodzony. Przebiegała też po nim linia tramwajowa prowadząca z Głównego Miasta na Stogi. Jego nośność to 40 ton. Na południe od Mostu Stągiewnego planowana jest budowa tzw. mariny południowej, stąd decyzja o przywróceniu jego dawnych funkcji. Prace mają zostać zrealizowane do listopada 2022 roku.
Most Stągiewny wkrótce znów zwodzony - poznaj jego sięgającą XVI wieku historię
Przed trzema laty uroczyście otwarto kładkę łączącą pobrzeże z wyspą Ołowianka. Ten obiekt jest zwodzony i otwierany dla jednostek pływających co 30 minut. Przez kolejne pół godziny z obiektu korzystają spacerowicze i rowerzyści. Ten zwodzony most ma 70,5 m długości oraz od 6,76 do 10,56 m szerokości. Łączy dwa brzegi Motławy - w okolicy ul. Grodzkiej, w rejonie dawnego zamku krzyżackiego i gmachu filharmonii.