Kręć kilometry dla Gdańska 2023. Pełna rekordów XI edycja akcji
Kręć kilometry dla Gdańska 2024
Kampania, która tradycyjnie już realizowana jest na przełomie lata i jesieni, w tym roku wystartowała 2 września, a do mety dojedzie 30 listopada.
Celem “Kręć kilometry dla Gdańska” jest promowanie roweru jako codziennego środka transportu w drodze do pracy, na uczelnię, czy po prostu “po mieście” przez cały rok.
W przekonaniu gdańszczanek i gdańszczan do całorocznego zaangażowania pomóc ma wspólna zabawa i rywalizacja prowadzona za pomocą bezpłatnej aplikacji Activy, w której zdobyć można nie tylko zaszczytny tytuł zwycięzcy jako pojedynczy zawodnik lub zawodnik najlepszej drużyny (albo nawet jedno i drugie), ale też zrobić liczne nagrody ufundowane przez Miasto Gdańsk i sponsorów.
Walutą w sklepie z nagrodami są tzw. AcitiveCoiny - każdy uzyskany punkt zamienia się w taką wirtualną monetę (więcej o punktacji w dalszej części tekstu).
Droga rowerowa na al. Hallera już równiutka. Dobiega końca remont popularnej trasy
Statystyki na półmetku
Już teraz wiadomo, że w tym roku w kampanię “wkręciło się” więcej osób niż rok temu. Na półmetku w grze jest 6680 aktywnych uczestników. W edycji 2023 “Kręć kilometry” w tym samym czasie zaangażowanych było 5794 osób.
Więcej drużyn firmowych. Których najwięcej?
Do gry, której trzon stanowi rywalizacja drużyn firmowych, zgłosiło się w tym roku więcej podmiotów niż rok temu (a w 2023 zarejestrowały się 493 drużyny firmowe). Lucyna Tomczak, koordynatorka kampanii “Rowerem do pracy i szkoły - kręć kilometry dla Gdańska” zastrzega, że dokładną liczbę firm zaangażowanych w edycji 2024 poznamy po zakończeniu kampanii.
Wśród ogółu firmowych drużyn (które rywalizują w kategoriach w zależności od liczby pracowników) najwięcej zgłosiło się przedsiębiorstw zatrudniających od 11 do 50 osób. Jest ich 165.
Trwają ogólnopolskie Badania Klimatu Rowerowego. Oceń, jaki jest w Gdańsku
Punktacja gry rowerowej
Kto nie jedzie, ten nie zbiera punktów. Trzeba przyznać, że póki co aura najczęściej zachęca do wybrania roweru jako środka transportu.
- Widzimy, że gorsza pogoda mocno nie odstrasza. Najsłabszym dniem pod względem aktywności naszych uczestników była deszczowa sobota, 14 września. Tego dnia na rower wsiadło najmniej osób - tylko 1395 - raportuje Lucyna Tomczak.
Wyniki uczestników po półmetku
Punktacja indywidualna, dane z 15 października:
- 421 osób ma na swoim koncie powyżej 3 tys. punktów
- 970 uczestników jest w przedziale między 2 a 3 tys. punktów
- 1392 osoby mają od 1 tys. do 2 tys. punktów
- 3897 uczestników kampanii nie przekroczyło jeszcze 1 tys. punktów.
Seniorzy na rowerach także z premią
Nowością tegorocznej kampanii jest opcja dedykowana seniorkom i seniorom, którzy nie są już aktywni zawodowo, nie mogą więc załapać się na bonusy wynikające z codziennych dojazdów do pracy. W specjalnej zakładce w aplikacji mają możliwość zbierania punktów bonusowych, docierając na rowerze w wyznaczone przez organizatora miejsca są to: pętla Ujeścisko przy parkingu rowerowym, skrzyżowanie ul. 3 Maja z ul. Hucisko przy liczniku rowerowym, plac przed wejściem na molo w Brzeźnie oraz plac przed wejściem na plażę na Stogach).
Z opcji “dojazdów seniorskich” aktywnie korzysta 30 osób, niektóre prawie codziennie docierają w wyznaczone punkty.
Odkrywaj Gdańsk - miejsca bonusowe
Dużym zainteresowaniem graczy cieszą się miejsca bonusowe z serii “Odkrywaj Gdańsk” (znaleźć je można w osobnej zakładce aplikacji Activy). W każdym tygodniu rywalizacji za odwiedzenie wyznaczonego miejsca bonusowego można zdobyć dodatkowe 20 punktów. Miejsca bonusowe są zawsze atrakcyjne “turystycznie” i często nieoczywiste. W tygodniu 14 - 27 października zaproponowano staw Martynka w Smęgorzynie, a wcześniej np. Twierdzę Wisłoujście, czy też Aleję Włazów na cyplu Ołowianki.
Spośród dotychczasowych punktów, największym zainteresowaniem cieszył się Zbiornik Wody Stary Sobieski, w punktowanym czasie odwiedziło go 1878 osób, w podjęciu decyzji z pewnością pomogła opcja bezpłatnego zwiedzania dla osób, które aktywnie kręcą kilometry w tegorocznej edycji gry rowerowej. Pozostałe miejsca odwiedziło każdorazowo od ok. 1400 do ponad 1500 osób.
Aleja Włazów. Zobacz z lotu ptaka nową przestrzeń, która zdobywa serca spacerowiczów
Czy warto i dlaczego warto?
Skoro osiągnięcia graczy rowerowych idą już w tysiące, czy warto jeszcze włączyć się do gry i liczyć punkty od zera?
- Oczywiście, że tak! Kręcimy do 30 listopada. W październiku wykręcone punkty są podwajane, a punkty zdobyte od 28 października aż do końca kampanii będą potrajane! - zachęca Lucyna Tomczak. - Mamy wiele różnorodnych nagród ufundowanych zarówno przez Miasto Gdańsk, jak i nagród i zniżek ufundowanych przez partnerów tegorocznej edycji kampanii (lista pod tekstem).
A jeśli ktoś woli kręcić w szczytnym celu, kręcąc kilometry wesprzeć może gdańskie Schronisko dla Bezdomnych Zwierząt „Promyk”. Osoba, która wykupi w aplikacji za 3333 ActiveCoinów bon o wartości 100 zł, wesprze schronisko taką właśnie kwotą. W ubiegłym roku udało się zebrać w ten sposób 26 tys. zł, które przekazano na konto Promyka.
Motywację do kręcenia może stanowić też liczba spalonych kalorii. Aplikacja wylicza je każdemu graczowi indywidualnie, a wszyscy razem:
- do 16 października br. spalili już ponad 70 mln kalorii (po przejechaniu ponad 2,3 mln km)
- przez 3 miesiące zeszłorocznej kampanii rowerzyści spalili 111 mln kalorii (a przejechali 3,6 mln km)
Kongres rowerowy Velo-city: żegnaj Gandawo, za rok zapraszamy do Gdańska!
Punktacja Kręć kilometry dla Gdańska
Podstawą punktacji są premie za dojazd do pracy / na uczelnię / do szkoły średniej. Wynosi ona 20 punktów za jeden przejazd. Takie punkty można zdobyć dwa razy dziennie (za drogę “do” i “z” pracy), maksymalnie 10 razy w tygodniu w dowolne dni tygodnia.
Aby punkty bonusowe zostały zaliczone, należy dołączyć w aplikacji do swojej drużyny firmowej, szkolnej lub uczelnianej. Pozostałe przejazdy będą punktowane tylko za przejechane kilometry - 1 pełny kilometr to 2 punkty.
Przy czym - jak już wspomniała koordynatorka kampanii - w październiku wszystkie punkty liczone są razy dwa, a w listopadzie będą - razy trzy.
Dla miłośników długich dystansów funkcjonują kolejne poziomy, z które osiąga się po przejechaniu każdych 1111 km. To dodatkowe wyzwanie dla tych, którzy lubią sobie postawić ambitne cele kilometrowe.
Najniższy poziom to oczywiście 1111 km, a najwyższy 7777 km. Na zdobywców najwyższego poziomu będzie czekała dedykowana koszulka rowerowa z oryginalną grafiką.
Więcej informacji na stronie gry rowerowej,
profilu Rowerowy Gdańsk
i na grupie Kręć kilometry dla Gdańska na Fb.
W zakładce “Namioty” w aplikacji znaleźć można terminarz i lokalizację namiotów informacyjno - promocyjnych kampanii. To doskonałe miejsca do zadania pytań na jej temat.
Partnerzy kampanii Kręć kilometry dla Gdańska: Wysepka, Rowerowy Potop AZS, Tysar, Loft Bike, Muzeum Gdańska, Centrum Sztuki Współczesnej „Łaźnia”, Europejskie Centrum Solidarności, Gdańska Galeria Miejska, Opera Bałtycka, Masna Micha, Stacja Food Hall, Montownia food hall,100cznia, GIWK, Gdański Szlak Wodociągowy, Gdański Ośrodek Sportu, Visit Gdańsk, Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Wszystkie dostępne aktualnie “profity” widoczne są w aplikacji w zakładce: ”Sklep z nagrodami” oraz „Zniżki”.