• Start
  • Wiadomości
  • Kamień milowy w ważnej dla portu inwestycji. Wybrano projektanta dla części morskiej projektu FSRU

Kamień milowy w ważnej dla portu inwestycji. Jest projektant dla części morskiej projektu FSRU

Firma Rambøll Danmark A/S wykona projekt budowlany dla infrastruktury morskiej związanej z budową w porcie w Gdańsku pływającego terminalu FSRU. Strategiczna dla bezpieczeństwa energetycznego kraju inwestycja, warta ponad 800 milionów złotych, ma być gotowa w perspektywie 2027 i 2028 roku.
16.11.2022
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
W 150-tysięcznej Kłajpedzie, leżącej nad Morzem Bałtyckim, terminal pływający obsługującego gaz ciekły LNG, funkcjonuje od ośmiu lat
W 150-tysięcznej Kłajpedzie, leżącej nad Morzem Bałtyckim, terminal pływający obsługujący gaz ciekły LNG, funkcjonuje od ośmiu lat
fot. AB Klaipėdos nafta

Co wykona skandynawska firma?

Kontrakt ze skandynawską spółką podpisał Gaz-System. Rambøll to przedsiębiorstwo założone w Danii w 1945 r. i operujące obecnie w 35 krajach. 
 
- Podpisanie umowy na wykonanie dokumentacji projektowej to kamień milowy, który przybliża nas do uzyskania pozwolenia na budowę dla części morskiej tego projektu - mówi Tomasz Stępień, prezes zarządu Gaz-System.
 
Gaz-System to spółka odpowiadająca za przesył gazu ziemnego, zarządza najważniejszymi gazociągami w Polsce. Jest właścicielem Terminalu LNG im. prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu (woj. zachodniopomorskie). 
Przedmiotem kontraktu z Rambøll jest zaprojektowanie stanowiska postojowego dla pływającego terminalu FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit) wraz z odcinkiem podmorskim gazociągu, który będzie zlokalizowany na dnie Zatoki Gdańskiej.
 
W ramach umowy firma Rambøll wykona niezbędne badania dna morskiego, inwentaryzację środowiskową, projekt FEED (Front End Engineering Design), projekt budowlany i wykonawczy oraz uzyska niezbędne decyzje i pozwolenia administracyjne - z pozwoleniem na budowę włącznie.

Co to jest terminal FSRU i LNG?

Pod koniec lipca rząd przyjął uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pn. „Budowa falochronu osłonowego w Porcie Gdańsk”. Z budżetu państwa wydane zostanie na ten cel 856 mln zł.
 
Inwestycja zakłada budowę falochronu o długości ok. 1000 metrów i obiektów towarzyszących. 

Modernizacja blisko 5 km nabrzeży i 7 km toru wodnego - Port Gdańsk ogłasza finał inwestycji za 595 mln

Dzięki tej infrastrukturze powstanie terminal pływający FSRU. To statek magazynujący LNG (ang. Liquefied Natural Gas), czyli gaz w stanie ciekłym i posiadający instalację zmieniającą surowiec z formy skroplonej na gazową. Z jednostki FSRU paliwo będzie następnie wtłaczane do sieci przesyłowej.
 
Budowa w Gdańsku terminalu FSRU ma charakter priorytetowy dla zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego kraju. Inwestycja przyczyni się do dywersyfikacji źródeł dostaw gazu ziemnego do Polski, a tym samym uniezależnienia się od jednego dostawcy tego surowca.

Jaki będzie potencjał terminalu FSRU?

Według projektu uchwały Rady Ministrów, budowa falochronu pozwoli jednocześnie na wydzielenie i poszerzenie akwenu dla portu, co przyczyni się do powstania infrastruktury portowej. W efekcie zwiększy się dostępność portu w Gdańsku. A to przełoży się z kolei na większą ilość obsługiwanych statków, również tych o większym tonażu (statki o długości do 315 m i zanurzeniu do 13,5 m).
 
Terminal FSRU będzie przystosowany do regazyfikacji na poziomie odpowiadającym ok. 6,1 mld metrów sześciennych paliwa gazowego rocznie. Dodatkowo, zakładana jest możliwość zwiększenia mocy regazyfikacyjnych - w zależności od rozwoju rynku oraz wzrostu zapotrzebowania na gaz ziemny w kraju i regionie.

Potrzebna jest rozbudowa sieci przesyłowej gazu

Aby terminal FSRU w Gdańsku spełniał w pełni swoje zadanie planowana jest także rozbudowa krajowego systemu przesyłowego gazu. 
 
Składać się na to będą trzy inwestycje: gazociąg Kolnik – Gdańsk o długości ok. 35 km, gazociąg Gustorzyn – Wicko, odcinek Gardeja – Kolnik o długości ok. 86 km oraz gazociąg Gustorzyn – Wicko, odcinek Gustorzyn – Gardeja o długości ok. 128 km. 
 
Jak informuje Gaz-System, gazociąg Kolnik – Gdańsk posiada już pozwolenie na budowę i zatwierdzony jest projekt wykonawczy. Natomiast gazociągi Gardeja – Kolnik oraz Gustorzyn – Gardeja oczekują na wydanie decyzji lokalizacyjnych.
 

Za realizację terminalu pływającego, obsługującego gaz LNG, odpowiedzialny będzie Urząd Morski w Gdyni. 

Port Lotniczy Gdańsk. Powstał nowy hangar dla lotnictwa ogólnego i biznesowego

We wrześniu 2020 r. trzej partnerzy - Port Gdańsk, Gaz-System oraz Urząd Morski w Gdyni - podpisali list intencyjny dotyczący budowy na terenie gdańskiego portu terminalu FSRU. 
 
W sąsiadującej z Polską Litwie terminal FSRU zaczął swoją działalność w porcie w Kłajpedzie w grudniu 2014 r.

 

TV

Port Lotniczy Gdańsk powitał 6-milionowego pasażera. To nowy rekord