Pierwsza taka jednostka w Polsce
FSRU to skrót od angielskiej nazwy: Floating Storage Regasification Unit, czyli Pływająca Magazynowa Jednostka Regazyfikacji. Na Zatoce Gdańskiej zainstalowany zostanie statek, na stałe zacumowany, przystosowany do odbioru skroplonego gazu ziemnego ze statków - metanowców. Jednostka będzie przystosowana do jego następnej regazyfikacji, czyli procesu technologicznego, który umożliwia zmianę stanu skupienia z cieczy na gaz. W tej postaci gaz będzie następnie przesyłany, poprzez gazociąg podmorski, do krajowej sieci przesyłowej. Jednostka będzie miała pojemność około 170 tys. metrów sześc. LNG oraz moc regazyfikacji na poziomie około 6,1 mld metrów sześc. gazu ziemnego rocznie.
- Uzyskanie decyzji lokalizacyjnej jest jednym z najważniejszych kamieni milowych programu FSRU, którego celem jest budowa pierwszego w Polsce pływającego terminalu regazyfikacyjnego. Jeszcze w tym roku planujemy uzyskanie kolejnej kluczowej dla komponentu morskiego programu FSRU decyzji administracyjnej, czyli pozwolenia na budowę - podkreśla Sławomir Hinc, prezes zarządu Gaz-System, spółki Skarbu Państwa odpowiedzialnej za realizację tego przedsięwzięcia.
Już oczyszczone dno morskie pod budowę terminala gazowego
Gdzie zaplanowano jednostkę FSRU?
Terminal będzie zlokalizowany w południowej części Zatoki Gdańskiej, w bezpośrednim sąsiedztwie terminalu kontenerowego Baltic Hub i toru wodnego prowadzącego do gdańskiego portu, w odległości około 3 kilometrów od brzegu morza. Do nabrzeża będzie zacumowana na stałe jednostka regazyfikująca (FSRU), czyli statek przystosowany do procesowego magazynowania gazu (LNG) odbieranego z metanowców.
Jest umowa na czarterowanie jednostki
W kwietniu br. Gaz-System podpisał umowę czarteru określającą warunki dostarczenia i obsługi jednostki FSRU w Zatoce Gdańskiej. Kontrakt został zawarty z firmą White Eagle Energy Ltd., spółką z grupy Mitsui O.S.K. Lines, na okres 15 lat z możliwością dalszego przedłużenia. W ramach umowy czarteru Gaz-System zagwarantował sobie również prawo do wykupu jednostki FSRU. Za budowę nietypowego statku odpowiedzialna będzie południowokoreańska stocznia HD Hyundai Heavy Industries, z którą White Eagle Energy Ltd. zawarł równolegle umowę.
Terminal gazowy FSRU na Zatoce Gdańskiej. Ważna inwestycja, która budzi wiele obaw
Wsparcie unijne dla tej inwestycji
Inwestycja prowadzona jest przy wykorzystaniu funduszy Unii Europejskiej. Komisja Europejska w ramach programu „Łącząc Europę” przyznała projektowi LNG Gdańsk dofinansowanie na działanie pod nazwą: „Prace przedinwestycyjne do uzyskania pozwolenia na budowę dla morskiej części PCI 6.27 LNG Gdańsk (PL)”. Maksymalna wysokość przyznanego wsparcia wynosi około 19,6 mln euro.
W 2023 r. Komisja Europejska uwzględniła również gazociągi lądowe planowane do realizacji w ramach programu FSRU w części pożyczkowej Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) w rozdziale REPowerEU dotyczącym rozwoju infrastruktury niezbędnej do zaspokojenia najpilniejszych potrzeb związanych z bezpieczeństwem dostaw.