Krytycy filmowi mieli nie lada problem, żeby przyporządkować ten obraz do konkretnego gatunku, bo na pewno śmieszy, więc komedia, ale też przeraża jak thriller, ale nade wszystko celnie diagnozuje rzeczywistość i pozwala sobie na dystopijną prognozę. Pisano więc o filmie - zabawny, dodając przysłówki: nieprzyzwoicie, szaleńczo, okrutnie czy piekielnie. W taki to oto sposób szwedzki reżyser Ruben Östlund widzi i opowiada nam świat.
Po filmach “Turysta” i “The Square” Östlund zdobył opinię jednego z najważniejszych twórców europejskiego kina. “The Square” z 2017 roku, w którym żartował ze sztuki współczesnej i relacji męsko-damskich rozbił bank zdobywając Złotą Palmę na 70. MFF w Cannes i sześć innych Europejskich Nagród Filmowych. Zrealizowany pięć lat później “W trójkącie” ("Triangle Of Sadness") prawie wyrównał liczbę “medali” - z Cannes reżyser ponownie wyjechał z najwyższym laurem, a Reykjavik opuszczał z czterema tytułami: Najlepszy Europejski Filmu 2022 roku, ale też Najlepszy Europejski Reżyser i Najlepszy Europejski Scenarzysta (wszystkie nagrody dla Östlunda). Czwarta trafiła do Zlatko Burića, którego jury uznało Najlepszym Europejskim Aktorem za kreację rosyjskiego oligarchy.
Przegląd Nowego Kina Francuskiego w Kinie ŻAK. Skąd tu Alain Delon? Sprawdź PROGRAM
O czym opowiada film "W trójkacie?
Akcja rozgrywa się na luksusowym jachcie, gdzie najbogatszych ludzi świata obsługuje znakomicie wyszkolona załoga, a relacje na pokładzie odpowiadają hierarchicznym podziałom świata. Bogaci toną w szampanie i nudzie, jachtem steruje wyalienowany i coraz bardziej pijany amerykański kapitan (brawurowy występ Woody’ego Harrelsona!), którego w kajucie odwiedza rubaszny rosyjski oligarcha. Obaj - jak się okaże - mają ze sobą wiele wspólnego. W tym czasie, na kolejnych, coraz niższych piętrach, pracują ciężko ludzie z innych kontynentów.
Statkiem podróżuje też młoda zakochana w sobie para. To początkujący modeli i influencerka - Carl (Harris Dickinson) i Yaya (Charlbi Dean) - ale ich wypreparowane instagramowe życie szybko załamie się wraz z pogodą.
Groźny szkwał wkrótce zdemoluje cały jacht, przywracając odpowiednie proporcje pełnemu blichtru mikro światu, ale czy w nowym porządku będzie szansa na sprawiedliwe podziały, a ludzie będą kierować się szlachetnymi pobudkami?
Szalona komedia Östlunda okazuje się być nie tylko zjadliwą krytyką zachodniego społeczeństwa, ale też znakomitą metaforą naszych czasów. Östlund diagnozuje bez złudzeń: “wszyscy płyniemy statkiem, który już dawno obrał kurs na katastrofę. Uratować nas może tylko śmiech.”
Kto zagrał w "W trójkącie"?
Reżyser postarał się o doskonałą obsadę: Charlbi Dean, Woody Harrelson (kapitan jachtu), Zlatko Buric (seria „Pusher”) czy Dolly de Leon. W jednej z głównych ról - modela Carla, zobaczmy Harrisa Dickinsona („Matthias i Maxime”, „Gdzie śpiewają raki”). Młody brytyjski aktor (ur. 1996) pokonał podobno w castingu do tej roli aż 120 kandydatów. Żartobliwie przyznał potem, że być może Rubenowi Östlundowi spodobał się pewien rodzaj smutku i niestabilności, którą przejawia.
Harris Dickinson - przyszły Bond?
Przełomem w aktorskiej karierze Dickinsona okazała się rola nastolatka z Brooklynu zmagającego się ze swoją seksualnością w filmie „Beach Rats” Elizy Hittman („Nigdy, rzadko, czasami, zawsze”). Tytuł stał się przebojem festiwalu w Sundance w 2017, a Dickinson za rolę wrażliwego Frankie’go został nominowany do Film Independent Spirit Awards. Od tamtej pory jego kariera przyspieszyła. Zagrał już u boku takich gwiazd, jak Angelina Jolie („Czarownica 2”), Ralph Fiennes („King’s Man: Pierwsza misja”) czy Xavier Dolan („Matthias i Maxime”).
Tylko w 2022 roku do kin trafiły dwa filmy z jego udziałem: „Patrz jak kręcą” z Samem Rockwellem oraz „Gdzie śpiewają raki”. W 2022 aktor był też nominowany do nagrody „BAFTA Rising Star” dla odtwórców ról, którzy w przyszłości mają szansę stać się gwiazdami kina, a w kuluarach mówi się nawet o kandydaturze Dickinsona do roli nowego Jamesa Bonda. Dickinsowi coraz baczniej przygląda się również świat mody – zwłaszcza projektanci marki Dior, którzy ubierają aktora na ważne wydarzenia branżowe.
oprac. na podst. mat. dystrybutora
- Bilety w cenie 18 zł w przedsprzedaży do nabycia na przez stronę www kina oraz serwis Interticket.pl, (bilety w dniu seansu 20 zł).
- Miejsce projekcji: Dach / Taras Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego (taras na 1 piętrze nad częścią administracyjną Teatru).
- Więcej informacji i zakup biletów: www.KinoNaSzekspirowskim.pl
- Organizator i pomysłodawca kina - Stowarzyszenie Kulturalne Hamulec Bezpieczeństwa.
PROGRAM POKAZÓW Kino na Szekspirowskim
CZERWIEC
- 3.cze / sb / 21:30 / W trójkącie, reż. Ruben Östlund, Szwecja, Wlk. Brytania, Francja, Niemcy, 2022, 150 min.
- 7.cze / śr / 22:00 / Paryż, 13 dzielnica, reż. Jacques Audiard, Francja, 2021, 106 min.
- 8.cze / cz / 21:30 / I love my dad, reż. James Morosini, USA, 2022, 96 min.
- 10.cze / sb / 21:30 / Sundown, reż. Michel Franco, Francja, Szwecja, Meksyk, 2021, 82 min.
- 14.cze / śr / 21:30 / Nieznośny ciężar wielkiego talentu, reż. Tom Gormican, USA, 2022, 105 min.
- 17.cze / sb / 22:00 / Yang, reż. Kogonada, USA, 2022, 96 min.
- 21.cze / śr / 22:00 / Najbardziej samotny chłopak na świecie, reż. Martin Owen, Wlk. Brytania, 2022, 91 min.
- 23.cze / pt / 22:00 / A oni dalej grzeszą, dobry Boże!, reż. Philippe de Chauveron, Francja, 2022, 98 min.
- 24.cze / sb / 22:00 / Bodies Bodies Bodies, reż. Halina Reijn, USA, 2022, 95 min.
- 28.cze / śr / 22:00 / Wieloryb, reż. Darren Aronofsky, USA, 2022, 117 min.
- 30.cze / pt / 22:00 / Bezmiar, reż. Emanuele Crialese, Włochy, Francja, 2022, 97 min.
LIPIEC
- 1.lip / sb / 22:00 / I love my dad, reż. James Morosini, USA, 2022, 96 min.
- 5.lip / śr / 22:00 / Chora na siebie, reż. Kristoffer Borgli, Norwegia, Szwecja, 2022, 95 min.
- 7.lip / pt / 22:00 / W gorsecie, reż. Marie Kreutzer, Austria, Francja, Niemcy, Luksemburg, 2022, 113 min.
- 8.lip / sb / 22:00 / Maskarada, reż. Nicolas Bedos, Francja, 2022, 142 min.
- 12.lip / śr / 21:30 / IO, reż. Jerzy Skolimowski, Polska, Włochy, 2022, 86 min.
- 15.lip / sb / 21:30 / W trójkącie, reż. Ruben Östlund, Szwecja, Wielka Brytania, Francja, Niemcy, 2022, 150 min.
- 19.lip / śr / 21:30 / Men, reż. Alex Garland, 2022, Wlk. Brytania, 100 min.
- 22.lip / sb / 21:30 / Paryż, 13 dzielnica, reż. Jacques Audiard, Francja, 2021, 106 min.
SIERPIEŃ
- 9.sie / śr / 21:00 / Nieznośny ciężar wielkiego talentu, reż. Tom Gormican, USA, 2022, 105 min.
- 12.sie / sb / 21:00 / W gorsecie, reż. Marie Kreutzer, Austria, Francja, Niemcy, Luksemburg, 2022, 113 min.
- 14.sie / pn / 21:00 / Maskarada, reż. Nicolas Bedos, Francja, 2022, 142 min.
- 16.sie / śr / 21:00 / Aftersun, reż. Charlotte Wells, USA, Wlk. Brytania, 2022, 98 min.
- 19.sie / sb / 21:00 / Bezmiar, reż. Emanuele Crialese, Włochy, Francja, 2022, 97 min.
- 23.sie / śr / 21:00 / Trzy tysiące lat tęsknoty, reż. George Miller, USA, 2022, 108 min.
- 26.sie / sb / 21:00 / Sundown, reż. Michel Franco, Francja, Szwecja, Meksyk, 2021, 82 min.
- 30.sie / śr / 21:00 / Paryż, 13 dzielnica, reż. Jacques Audiard, Francja, 2021, 106 min.
WRZESIEŃ
- 2.wrz / sb / 20:30 / W trójkącie, reż. Ruben Östlund, Szwecja, Wielka Brytania, Francja, Niemcy, 2022, 150 min.