Jedenaście pojazdów z pierwszej transzy zamówienia (wynosi łącznie 15 egzemplarzy), weszło już w skład gdańskiej floty tramwajowej.
- Kolejny, dwunasty pojazd, zgodnie z zapowiedzią producenta, dostarczony zostanie jeszcze w tym tygodniu (czyli do 26 kwietnia - red.) - mówi Anna Dobrowolska rzecznik prasowa Gdańskich Autobusów i Tramwajów. - Producent poinformował nas także, że trzy pojazdy są obecnie na etapie zabudowy wnętrza i zadeklarował, że pomimo utrudnień związanych z aktualną sytuacją, dostawy pierwszej transzy zakończyć planuje najpóźniej w czerwcu. W drugim półroczu natomiast rozpocząć ma się realizacja drugiej transzy zamówienia, czyli kolejnych 15 nowych tramwajów.
Nowości w tramwajach PESA Jazz Duo
Nowe wersja różni się od starszego modelu, czyli pięciu tramwajów PESA Jazz Duo, które po Gdańsku jeżdżą już od 2015 roku.
- W pojazdach w przestrzeni pasażerskiej i w kabinach prowadzącego zamontowane zostały gniazda USB.
- Wyznaczono także osobne zabezpieczone stanowisko dla roweru.
- Tramwaj wyposażony jest w zautomatyzowany defibrylator zewnętrzny AED, umieszczony w kabinie motorniczego.
- W pojazdach zamontowano boczne tablice informacyjne wyświetlające linię i trasę przejazdu.
- Poprawiono funkcjonowanie klimatyzacji i ogrzewania, kierując strumień powietrza na ściany boczne.
- Udoskonalono oświetlenie stopni wejściowych.
- Samopoczucie pasażerów poprawiać ma zmienna barwa oświetlenia, która zmienia się w zależności od temperatury panującej na zewnątrz. Przy chłodzie na dworze, we wnętrzu pojazdu panuje barwa ciepła, podczas wysokiej temperatury - barwa zimna.
Dwa nowe tramwaje od czwartku wożą mieszkańców Gdańska. Kolejne dwa pojawią się do końca roku
Nowe tramwaje PESA Jazz Duo to pojazdy wieloczłonowe, dwukierunkowe i całkowicie niskopodłogowe, o długości do 32,5m. W tramwaju jest przestrzeń dla ponad 200 pasażerów, w tym 32 na miejscach siedzących. Siedzenia i tapicerka zostały wykonane z “wandaloodpornych” materiałów.
Tramwaje przystosowane są do pokonywania wzniesień wynoszących do 6 proc., z możliwością zatrzymania się na wyniesionym odcinku.
W trosce o potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących – wszystkie kolumny i poręcze wykonane są w kolorze żółtym, a przyciski w tramwaju opisane są w alfabecie Braille`a. Pojazdy wyposażone są w odkładane ręcznie platformy dla niepełnosprawnych. Znajduje się w nich również wydzielona powierzchnia dla wózków inwalidzkich i dziecięcych.
Kabiny motorniczych wyposażone zostały m.in. w wygodniejsze fotele, miejsce na rzeczy osobiste motorniczego, chłodziarkę na napoje, uchwyt na kubek, gniazdo USB do ładowania urządzeń mobilnych, radioodbiornik oraz czujnik dymu papierosowego.
Dla pasażerów i motorniczych: coraz więcej gdańskiej tapicerki w tramwajach
O postępach w realizacji zamówienia nowych tramwajów poinformowała prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz na Fb