Opera Bałtycka świętowała 70-lecie istnienia w 2020 roku. Spektakl składający się z trzech jednoaktówek z muzyką wybitnych kompozytorów przełomu XIX i XX wieku - Arthura Honeggera, Igora Strawińskiego i Claude’a Debussy’ego - miał pojawić się na scenie w czerwcu ubiegłego roku. Niestety pandemiczna rzeczywistość plany te zweryfikowała. Premierę przełożono, ale późniejszy termin, jesienny, znów został odwołany. Najbliższy kwietniowy może zostać utrzymany tylko w formule online. Ale ani dyrekcja Opery Bałtyckiej, ani artyści, ani zapewne słuchacze, nie chcą dłużej czekać. Transmisję - zarejestrowanego wcześniej spektaklu obejrzymy w piątek, 23 kwietnia o godz. 19. Kolejny raz w sobotę, 24 kwietnia o godz. 18. Bilety w cenie 25 zł.
Co łączy starotestamentową historię o Judycie, pogańskie “Święto wiosny” i przypowieść o synu marnotrawnym? Na pozór odrębne historie opowiedziane językiem teatru tańca i teatru operowego łączy tematycznie miłość, ukazana w wielu odsłonach: matczyna, bohaterska, poddańcza, heroiczna, czysta, nieuświadomiona - podpowiadają interpretację realizatorzy. Dobór tych dzieł nie jest nowym pomysłem.
- Jako pierwszy dokonał go już kilkadziesiąt lat temu, dla Teatru Wielkiego w Warszawie, Henryk Czyż, wybitna postać sztuki XX-wieku: kompozytor, dyrygent, literat, animator życia muzycznego i pedagog - tłumaczy Anna Niwińska z Opery Bałtyckiej. (Stąd na plakatach gdańskiej premiery dopisek “Tribute to Henryk Czyż”).
Do uczniów maestro Czyża, gdy w latach 1980-1995 prowadził klasę dyrygentury w Akademii Muzycznej w Warszawie należał m.in.: José Maria Florêncio, który objął kierownictwo muzyczne wydarzenia.
- O muzyce, której posłuchamy w piątek José Maria Florêncio mówi crème de la crème muzyki XX wieku - mówi Anna Niwińska. - Tego wieczoru czeka nas cała plejada operowych emocji: miłość, oczekiwanie, nadzieja, wybaczenie.
Oprócz emocji i niezwykłej muzyki, czeka nas również wiele artystycznych niespodzianek m.in. "Synu marnotrawnym" na scenie pojawi się - wraz z córką - Izabela Sokołowska-Boulton, zastępczyni kierownika baletu OB. W innej niż zwykle roli pojawi się też kierownik baletu Wojciech Warszawski.
Operowe części: "Judytę" i "Syna marnotrawnego" wyreżyserował Romuald Wicza-Pokojski, dyrektor Opery Bałtyckiej, a choreografię do baletu "Święto wiosny" i "Judyty" opracowała wybitna tancerka i choreografka Ewa Wycichowska.