• Start
  • Wiadomości
  • Judyta/Syn marnotrawny/Święto wiosny w Operze Bałtyckiej. Spektakl na 70. urodziny. W piątek online

Judyta/Syn marnotrawny/Święto wiosny w Operze Bałtyckiej. Trzy dzieła - jeden spektakl na 70 urodziny. Premiera online w piątek

- Wychodząc z założenia, że opera to przede wszystkim przeżycie duchowe, z okazji 70-lecia istnienia pragniemy przedstawić naszej publiczności przegląd estetyk i tematów, których zróżnicowanie pozwoli pokazać kunszt artystyczny wszystkich zespołów Opery Bałtyckiej - informuje dyrekcja Opery Bałtyckiej i zaprasza premierowo na spektakl operowo-baletowy 23 i 24 kwietnia 2021 r. w formule online. Bilety 25 zł.
22.04.2021
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Ofiarna Ewelina Adamczyk
 
"Święto wiosny" - na pierwszym planie tancerka Ewelina Adamczyk
fot. Krzysztof Mystkowski/KFP/OB

 

Opera Bałtycka świętowała 70-lecie istnienia w 2020 roku. Spektakl składający się z trzech jednoaktówek z muzyką wybitnych kompozytorów przełomu XIX i XX wieku - Arthura Honeggera, Igora Strawińskiego i Claude’a Debussy’ego - miał pojawić się na scenie w czerwcu ubiegłego roku. Niestety pandemiczna rzeczywistość plany te zweryfikowała. Premierę przełożono, ale późniejszy termin, jesienny, znów został odwołany. Najbliższy kwietniowy może zostać utrzymany tylko w formule online. Ale ani dyrekcja Opery Bałtyckiej, ani artyści, ani zapewne słuchacze, nie chcą dłużej czekać. Transmisję - zarejestrowanego wcześniej spektaklu obejrzymy w piątek, 23 kwietnia o godz. 19. Kolejny raz w sobotę, 24 kwietnia o godz. 18. Bilety w cenie 25 zł.

Orkiestra Opery Bałtyckiej. Podczas spektaklu orkiestra będzie widoczna na scenie
Orkiestra Opery Bałtyckiej. Podczas spektaklu orkiestra będzie widoczna na scenie
fot. Krzysztof Mystkowski/KFP/OB

 

Co łączy starotestamentową historię o Judycie, pogańskie “Święto wiosny” i przypowieść o synu marnotrawnym? Na pozór odrębne historie opowiedziane językiem teatru tańca i teatru operowego łączy tematycznie miłość, ukazana w wielu odsłonach: matczyna, bohaterska, poddańcza, heroiczna, czysta, nieuświadomiona - podpowiadają interpretację realizatorzy. Dobór tych dzieł nie jest nowym pomysłem. 

- Jako pierwszy dokonał go już kilkadziesiąt lat temu, dla Teatru Wielkiego w Warszawie, Henryk Czyż, wybitna postać sztuki XX-wieku: kompozytor, dyrygent, literat, animator życia muzycznego i pedagog - tłumaczy Anna Niwińska z Opery Bałtyckiej. (Stąd na plakatach gdańskiej premiery dopisek “Tribute to Henryk Czyż”). 

Do uczniów maestro Czyża, gdy w latach 1980-1995 prowadził klasę dyrygentury w Akademii Muzycznej w Warszawie należał m.in.: José Maria Florêncio, który objął kierownictwo muzyczne wydarzenia. 

- O muzyce, której posłuchamy w piątek José Maria Florêncio mówi crème de la crème muzyki XX wieku - mówi Anna Niwińska. - Tego wieczoru czeka nas cała plejada operowych emocji: miłość, oczekiwanie, nadzieja, wybaczenie.

Soliści Marcin Bronikowski, Katarzyna Wietrzny, Ivaylo Mihaylov
Soliści Marcin Bronikowski, Katarzyna Wietrzny, Ivaylo Mihaylov
fot. Krzysztof Mystkowski/KFP/OB



Oprócz emocji i niezwykłej muzyki, czeka nas również wiele artystycznych niespodzianek m.in. "Synu marnotrawnym" na scenie pojawi się - wraz z córką - Izabela Sokołowska-Boulton, zastępczyni kierownika baletu OB. W innej niż zwykle roli pojawi się też kierownik baletu Wojciech Warszawski. 

Operowe części: "Judytę" i "Syna marnotrawnego" wyreżyserował Romuald Wicza-Pokojski, dyrektor Opery Bałtyckiej, a choreografię do baletu "Święto wiosny" i "Judyty" opracowała wybitna tancerka i choreografka Ewa Wycichowska.


TV

Kaszubi – tożsamość obroniona. Rozmowa z prof. Cezarym Obrachtem-Prondzyńskim