Jakie będą etapy wprowadzenia Fali?
Najnowszy harmonogram uruchomienia Fali przedstawiono w czwartek, 27 lipca, na konferencji prasowej z udziałem kierownictwa spółki Innobaltica, która wdraża nowy system i przedstawiciela Asseco Data Systems, głównego wykonawcy.
Uruchomienie systemu Fala będzie przebiegać stopniowo. Najpierw ruszy portal pasażera - www.systemfala.pl. Jego rozpoczęcie przewidziane jest na 25 sierpnia. To ważna data. Poprzez portal będzie można zakładać konto oraz zamawiać karty Fala – do odbioru osobistego lub do wysyłki pocztą.
Fala obejmie transport zbiorowy w 9 obszarach miejskich województwa pomorskiego oraz kolej regionalną. Pierwsze testy techniczne systemu przeprowadzono już w Lęborku. W sierpniu 60 mieszkańców tego miasta, w różnym wieku, będzie jako pasażerowie sprawdzać, jak działa Fala.
- Po tym sukcesywnie zamierzamy, wraz z wykonawcą, przechodzić do następnych lokalizacji. Największym wyzwaniem, przede wszystkim ze względu na skalę, będzie Trójmiasto. Dlatego, przewidziane jest w nieco dalszej kolejności, aby do tego czasu system okrzepł w praktyce w mniejszych miastach – zapowiedział Radomir Matczak, prezes zarządu InnoBaltica.
Następne, pomorskie miasta, gdzie ma być sprawdzana Fala to Puck, Władysławowo, Chojnice, Słupsk.
Kiedy Fala ruszy w Trójmieście?
W Gdańsku, Gdyni i Sopocie uruchomienie Punktu Obsługi Klienta nastąpi 1 grudnia, a podróż z kartą Fala lub bankową oraz start aplikacji oraz planera podróżny zaplanowano na 15 grudnia 2023 r.
Start systemu FALA przełożony. Konieczne dodatkowe testy, będą zmiany w zarządzie spółki
InnoBaltica oraz główny wykonawca przewidują, że wraz z uruchomieniem Trójmiasta oraz obsługi połączeń kolejowych, nastąpi oficjalny start systemu Fala w regionie.
Jak podkreślają eksperci, terminowe przechodzenie do kolejnych „etapów-miast” jest warunkowe. Innymi słowy, po potwierdzeniu prawidłowego funkcjonowania systemu w Lęborku, będzie możliwe uruchomienie go w Pucku i Władysławowie oraz kolejnych lokalizacjach. W przypadku pojawienia się istotnych problemów najpierw zostaną one rozwiązane, a dopiero potem Fala zostanie upubliczniona w następnym mieście.
W zaawansowanych przygotowaniach są też testy wydajnościowe, które mają wykazać, że system informatyczny Fali wytrzyma obciążenie nawet 2 milionów transakcji dziennie.
Czy wszyscy muszą korzystać z Fali?
- Fala to jest oferta dla pasażerów, która nie jest obowiązkowa. W żaden sposób nie unieważnia dotychczasowych sposobów podróżowania. Nie chcemy tego systemu wprowadzać na siłę, dekretem. Liczymy jednak na to, że Fala sama się obroni i będzie się zwiększać liczba jej użytkowników - powiedział Radomir Matczak, prezes zarządu InnoBaltica.
Zapewnił, że choć jest to pierwsza tak duża operacja w Polsce, która cechuje się dużym skomplikowaniem, to samo korzystanie z systemu Fala będzie dla pasażerów proste.
- Daje wolność wyboru najwygodniejszej dla siebie opcji zakupowej. A nasz harmonogram sprzyja spokojnemu oswajaniu się z usługami Fali - dodał Radomir Matczak.
Robert Kobylański, wiceprezes zarządu Asseco Data Systems, jest przekonany, że dotrzymanie terminu 15 grudnia jest całkowicie realne.
- Proszę jednak pamiętać, że to nie jest kolejny sklep do kupna biletu. To jeden z najnowocześniejszych systemów Polsce, a nawet na świecie - zauważył Robert Kobylański.
Co będzie charakteryzować każdy etap Fali?
Każdy z etapów będzie podzielony na 3 kluczowe kroki. Pierwszym jest uruchomienie Punktów Obsługi Klienta Systemu Fala, w których będzie można uzyskać pomoc w założeniu konta, zamówić i odebrać kartę Fala, a także otrzymać dodatkowe informacje.
Autobus na wodór od połowy czerwca na testach na 6 gdańskich liniach. Jak wygląda?
Drugi krok to umożliwienie podróżowania z kartą Fala lub kartą bankową dzięki dostępnym w pojazdach falomatom (zakup e-biletów) i czytnikom kart. Zarówno w ramach biletów miesięcznych, jak i jednorazowych.
Krok trzeci to upublicznienie aplikacji Fala i jej wszystkich funkcjonalności, w tym planera podróży.