Gdańsk z trzecim rekordem Guinnessa. Warkocz św. Katarzyny mierzy 31,25 metra
Ile pieniędzy trafiło do hotelarzy, restauratorów czy sklepów?
Międzynarodowe Targi Gdański - organizator jarmarku po wstępnym podsumowaniu może obwieścić sukces święta handlu i rozrywki. Jarmark św. Dominika tętnił życiem - bogata oferta handlowa, kulturalna, gastronomiczna i rozrywkowa codziennie przyciągała tłumy. Udało się zaktywizować gości do przychodzenia i powrotu, czyli w pełni zrealizowano tegoroczne przesłanie zawarte w haśle - wracam, bo lubię!
Rokrocznie Jarmark św. Dominika generuje gigantyczne wpływy do miasta. Podczas tych trzech letnich tygodni goście odwiedzający Gdańsk generują przychód na poziomie 500-600 mln zł, które trafiają do hotelarzy, restauratorów czy sklepów.
Dodatkowe 200 tysięcy złotych, żeby było bezpiecznie
Organizatorzy na bieżąco starali się reagować na to, co się dzieje. Byli przygotowani na każdą ewentualność - kiedy zaczynało padać, przeprowadzili akcję rozdawania płaszczy przeciwdeszczowych, a także Happy Hours w wybranych punktach gastronomicznych, dzięki czemu można było sprzedać większe ilości produktów, co wpisało się też w ideę zero waste - więcej sprzedanego jedzenia, to mniej zmarnowanego jedzenia.
Wystawa zdjęć ze strajku w sierpniu 1980 r. Ikoniczne ujęcia Stanisława Składanowskiego
Warto także zwrócić uwagę na bezpieczeństwo na Jarmarku. Dodatkowe 200 tys. zł przeznaczone w tym roku na zabezpieczenie terenu przyniosło efekt w postaci braku kradzieży, a na terenie imprezy nie doszło do żadnych zagrażających zdarzeń. Cały teren został przygotowany tak, aby wszyscy - wystawcy i goście - czuli się komfortowo, a służby miały nieograniczony dostęp w razie nagłych sytuacji.
Mieszkańcy zadowoleni z parkingu na Targu Węglowym
W tym roku specjalnie dla mieszkańców oddano w ich użytkowanie Targ Węglowy, na którym mogli zostawić auto w czasie, kiedy dojazd do ich miejsc zamieszkania był niemożliwy (będzie dostępny w tej formie do dnia zakończenia demontażu infrastruktury jarmarkowej). Ten pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę. Innym rozwiązaniem, które na pewno będzie rozwijane w przyszłych latach to Park&Ride przy Polsat Plus Arenie. Pozwala ono na rozładowanie ruchu w centrum miasta.
Z jakich krajów przyjechali wystawcy na Jarmark św. Dominika?
W tym roku na jarmarku było 760 wystawców z Polski, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Litwy, Czech, Grecji czy Ukrainy. Wśród nich na Jarmarku św. Dominika pojawiło się aż 57 nowych wystawców rzemiosła i artystów.
"Rowerem do pracy i szkoły. Kręć kilometry dla Gdańska". Firmy już mogą się zapisywać
Hitem okazała się premierowa mini strefa grafiki i plakatu na ul. Tkackiej, gdzie swoje prace sprzedawali m.in absolwenci gdańskiej ASP. Dużą popularnością cieszyły się też stoiska, które również hołdowały idei zero waste - torby z pozostałości materiałów na żagle czy opakowań po kawie. Oblegana była Uliczka Polskich Projektantów, gdzie można było kupić najnowsze kolekcje. Wielu gości opuszczało jarmark z drobiazgiem - unikatowa biżuteria hand made czy niepowtarzalna ceramika cieszyły się dużym zainteresowaniem.
W strefach food court czekały na gości smakołyki z najróżniejszych kuchni świata. Hitem były langosze, ale wiele osób doceniło też kuchnię kubańską, kujawską czy pomorską. Na stoiskach z produktami regionalnymi oblegane były te z przyprawami z różnych stron świata, wileńskimi smakołykami, oryginalnym włoskim salami czy hiszpańskimi oliwkami.
Duża popularność czterech uliczek tematycznych
Goście bardzo chętnie odwiedzali cztery uliczki tematyczne (Wileńska, premierową Wielkopolska, Polskich Projektantów oraz tradycyjnie Pomorska - w tym roku w specjalnej oprawie z okazji 25-lecia pomorskiego samorządu) i cztery przystanki (Równość - w ramach projektu Gdańsk Miastem Równości, Przygoda - współtworzony z Gdańską Infrastrukturą Wodociągowo-Kanalizacyjną i AmberSky, Smaków i Pod Żaglami).
Do tego doszły także przygotowane przez partnerów imprezy, ulubione przez gości jarmarkowe święta - Chleba, Pomorskiej Ekonomii Społecznej, Rzemiosła, Kociewia, Równości czy Wolontariatu, a na finał - w ostatni weekend - odbył się Festiwal Wilno w Gdańsku.
Thriller kręcony w Gdańsku otworzy festiwal filmowy w Gdyni. W obsadzie Jakub Gierszał
Goszczono także konsulaty, które w swoich domkach prezentowały kulturę, atrakcje turystyczne i częstowały frykasami. Gośćmi Jarmarku były Bułgaria, Ukraina, Niemcy i Węgry. Dzięki temu Jarmark odwiedziło też wielu znamienitych gości, Ambasador Bułgarii - Margarita Ganeva, Konsul honorowy Republiki Mołdawii - Jacek Tymiński, Konsul Węgier - dr Pál Attila Illés czy Konsul honorowy Bułgarii - Jan Strawiński. Natomiast Wicemer Wilna - Simona Bieliūnė odwiedziła Jarmark z racji Wilna w Gdańsku, a na uliczce wielkopolskiej do zakupów produktów regionalnych zachęcał Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego - Krzysztof Grabowski.
Hity, paszporty, certfikaty i …burgery
Hitem jarmarku w tym roku był też Przystanek Przygoda z mnóstwem nowych atrakcji dla dzieci. O dobrą zabawę dbała Fundacja Wykrzyknik. Wydano 164 paszporty jarmarkowe, a do Koła Marzeń wrzucono 1500 karteczek. W Poławiaczu Bursztynu jarmarkowi goście znaleźli 28 kg bursztynu, wydano dwa tysiące certyfikatów, a podczas akcji Cichy Kącik na Polanie Smaków, podczas którego akcję live cooking przeprowadzili Andrzej Polan i Sebastian Cichy, wydano 1376 burgerów.
Grand Prix Jarmarku św. Dominika 2023 już przyznane. Które produkty zachwyciły?
Ponadto, 5 sierpnia, podczas Gdańskiego Dnia Wolontariatu oraz akcji Cichego i Polana zebrano 10 tys. zł na rzecz Hospicjum im. ks. E. Dutkiewicza SAC. Na jarmarku znalazło się też miejsce dla działalności o charakterze społecznym i edukacyjnym. Goszczono Fundację DKMS, Caritas, Pomorski Oddział Wojewódzki NFZ, Puckie Hospicjum pw. św. Ojca Pio, a także Państwową Stację Sanitarno-Epidemiologiczną w Gdańsku.
Tegoroczny Jarmark aż kipiał od atrakcji
Program pękał w szwach. Znalazło się w nim miejsce na aż 312 wydarzeń, koncertów, przedstawień teatralnych, parad, warsztatów, projekcji filmów, koncertów pod gwiazdami, magiczną noc z AmberSky czy prezentowanie młodej polskiej sceny jazzowej.
Po raz pierwszy też Jarmark był bogaty sportowo. Poza tradycyjnym Biegiem Dominika była też gimnastyka dla seniorów, Zumba, pokazy fechtunku, a także Energa Dominik Cup, czyli turniej koszykówki 3x3, który uświetnił mecz gwiazd z kadrą Polski 3x3.
Wzmianki o Jarmarku św. Dominika pojawiły się w mediach tradycyjnych oraz społecznościowych niemal 10 tys. razy w trakcie trwania imprezy. Oficjalny profil na Facebooku opublikował ponad 100 postów informujących o tym, co będzie się działo na Jarmarku, a także przekazywał ważne bieżące wiadomości.
(opr. AK)