Badania Klimatu Rowerowego - na czym polegają?
W Badaniach Klimatu Rowerowego (BKR) udział można wziąć do końca b.r. Prowadzone w cyklu dwuletnim badanie internetowe w Polsce realizowane jest po raz drugi. W pierwszej edycji uczestniczyło 90 miast i gmin, w tym Gdańsk, który znów zaprasza mieszkańców do udziału.
Ankieta zawiera 27 pytań podzielonych na 5 obszarów tematycznych.
- Rower i klimat ruchu rowerowego
- Wartościowanie korzystania z rowerów
- Bezpieczeństwo osób korzystających z rowerów
- Komfort jazdy
- Infrastruktura i sieć udogodnień do jazdy rowerem
Kongres Mobilności Aktywnej. Start Badań Klimatu Rowerowego w Polsce i certyfikaty dla pracodawców
Dla kogo Badania Klimatu Rowerowego?
Badanie adresowane jest do osób korzystających z roweru w danym mieście - codziennie lub w celach rekreacyjnych. Zebrane opinie trafią do władz miast/gmin i wskażą, na których aspektach polityki rowerowej powinny skupić uwagę, by poprawić warunki korzystania z tej formy transportu w życiu codziennym.
- Porównanie wyników pierwszej i drugiej edycji badania pozwoli nam już powoli dostrzec trendy w ocenie działań prorowerowych realizowanych przez samorządy w danym mieście, czy gminie - mówi Rafał Glazik sekretarz generalny Polskiej Unii Mobilności Aktywnej, która realizuje BKR w naszym kraju w porozumieniu z innymi organizacjami rowerowymi zrzeszonymi w Europejskiej Federacji Cyklistów.
Piotr Kryszewski, zastępca prezydenta Gdańska ds. usług komunalnych zachęca rowerzystki i rowerzystów do wzięciu udziału w badaniu na profilu BKR na Fb: - Gorąco zachęcam do wzięcia udziału w tegorocznej edycji badania. Zależy nam na poznaniu Waszej opinii, Waszej perspektywy, żebyśmy wiedzieli jako władze miast, w jakim kierunku rozwijać politykę rowerową.
Wyniki Badań Klimatu Rowerowego
Z wynikami archiwalnej edycji BKR z 2020 r. zapoznać się można na stronie internetowej.
Rezultaty edycji 2022 będą gotowe w maju 2023 roku, oficjalne ogłoszenie zaplanowano podczas konferencji w Poznaniu.
Przypomnijmy: w 2020 roku Gdańsk w grupie miast powyżej 200 tys. mieszkańców wypadł najlepiej w Polsce - przy średniej krajowej 3,5, nasze miasto uzyskało wynik 3,10 (uwaga! w tym badaniu 1 to ocena najlepsza, 6 - najgorsza).
Zwycięzcą klasyfikacji ogólnej był również reprezentant Pomorza - Tczew z wynikiem 2,73.
Konferencja Samorządy Przyjazne Życiu. I miejsce Gdańska w Badaniu Klimatu Rowerowego
BKR wzorowane są na rozwijanej od lat przez Allgemeine Deutsche Fahrrad Club (ADFC) i Politechnikę Drezdeńską metodologii “Fahrradklima-Test” (test klimatu rowerowego). W Niemczech takie badania wykonuje się już od ponad 20 lat. Nie są obligatoryjne na terenie UE, ale w niektórych państwach także się je realizuje.