Narodowa Strategia Rowerowa dla Polski
Podczas Kongresu Nowej Mobilności, który odbył się pod koniec września br. w Łodzi, podpisano deklarację na rzecz Narodowej Strategii Rowerowej. Wśród sygnatariuszy znaleźli się przedstawiciele Unii Metropolii Polskich - w tym Gdańska, organizacji rowerowych, ministerstwa klimatu i środowiska, Górnośląsko - Zagłębiowskiej Metropolii.
W ramach rozpoczęcia prac nad Strategią, Gdańsk jako lider Zespołu ds. Mobilności Miejskiej przy UMP zorganizował w czwartek, 23 listopada, spotkanie Zespołu z udziałem reprezentantów 12 największych polskich miast (wszystkie należą do UMP), reprezentantów Konwentu Marszałków Województw RP i Komitetu Samorządowego przy Polskim Stowarzyszeniu Paliw Alternatywnych.
Europejska Deklaracja Rowerowa i ambitny cel
Polska nie jest pierwszym krajem UE, w którym powstać ma taki dokument. Swoje narodowe strategie rowerowe mają już m.in. nasi sąsiedzi - Czesi i Niemcy, a także Luksemburg.
Co więcej - 4 października komisarz UE ds. transportu Adina Vălean ogłosiła w Sewilli przyjęcie Europejskiej Deklaracji Rowerowej - określoną przez Europejską Federację Cyklistów jako “strategiczny kompas, który pomoże odblokować pełen potencjał transportu rowerowego”.
Do opracowania i wdrożenia strategii, której głównym, bardzo ambitnym celem jest podwojenie liczby kilometrów pokonywanych na rowerze w Europie do 2030 roku, zobowiązał Komisję Europejską unijny Parlament.
Miliardy na rozwój transportu rowerowego
Poza przyjęciem Deklaracji, KE przewiduje też rekordowy budżet wynoszący 6 mld euro na inwestycje i projekty związane z rozwojem infrastruktury rowerowej w perspektywie finansowej 2021–2027.
Do naszego kraju trafić ma największa część środków spośród wszystkich krajów UE - 780 mln EUR. Żeby efektywnie wykorzystać tak ogromne fundusze, potrzebne jest odpowiednie przygotowanie zarówno instytucji centralnych, jak i samorządów regionalnych oraz lokalnych, w tym przede wszystkim uzgodnienie wspólnych celów w formie wspomnianej Strategii.
Przemysł rowerowy, turystyka, velostrady
Podczas spotkania, które odbyło się w Instytucie Kultury Miejskiej, dr Piotr Kuropatwiński, (ekspert Polskiej Unii Mobilności Aktywnej, a wcześniej m.in. wiceprezes Europejskiej Federacji Cyklistów) przybliżył zebranym treść Europejskiej Deklaracja Rowerowej, jako inspirację, czy też ramy, w których mieścić się powinna nasza narodowa strategia.
W ośmiu rozdziałach Deklaracji mowa jest m. in. o:
- przemyśle rowerowym jako ważnym sektorze gospodarki, w tym także o zwolnieniu sprzedaży jednośladów z podatku VAT
- turystyce rowerowej jako elemencie sustensywnej turystyki
- poprawie bezpieczeństwa i ochrony rowerowych uczestników ruchu
- budowie velostrad, nie tylko łączących ze sobą miasta - ale także stanowiących dogodne drogi rowerowe codziennego użytku dla mieszkańców obszarów wiejskich
- drogach rowerowych dobrze skomunikowanych z transportem publicznym.
- W Holandii ok. 50 proc przejazdów komunikacją publiczną zaczyna się od przejazdu rowerem. U nas promuje się transport publiczny sam w sobie, a on nigdy nie zapewni przejazdu od drzwi do drzwi - tłumaczył Piotr Kuropatwiński - Tymczasem, zwłaszcza jeśli chodzi o transport kolejowy, promocja komfortu i bezpieczeństwa rowerzystów, może realnie zwiększyć liczbę pasażerów. Pomorska Kolej Metropolitalna, czy też Koleje Dolnośląskie, doskonale są do tego predestynowane.
Duży nacisk podczas rozmów w IKM kładziono też na potrzebę zmian w obowiązującej Ustawie o elektromobilności, tak, by umożliwiła ona dofinansowanie zakupu rowerów elektrycznych. Obecnie dopuszczalne jest tylko wsparcie zakupu samochodu elektrycznego.
Do kiedy mogłaby powstać Narodowa Strategia Rowerowa? Idealną sytuacją z punktu widzenia nie tylko Gdańska, ale i całego kraju, byłaby możliwość zaprezentowania gotowego dokumentu podczas Velo-City, największej światowej konferencji rowerowej, która odbędzie się w naszym mieście w czerwcu 2025 roku.
Dzień wcześniej w Gdańsku odbyła się konferencja Urban Mobility Flow - następczyni Kongresu Mobilności Aktywnej.
W Gdańsku odbył się Urban Mobility Flow Summit: - To otwarcie nowego projektu