• Start
  • Wiadomości
  • Jaka będzie Narodowa Strategia Rowerowa? Rozmawiano o tym w Gdańsku

Jaka będzie Narodowa Strategia Rowerowa? Rozmawiano o tym w Gdańsku

Polska ma szansę sięgnąć po 780 mln euro dofinansowania na projekty i inwestycje związane z rozwojem ruchu rowerowego. By dobrze wykorzystać tę szansę, potrzebna jest Narodowa Strategia Rowerowa. Rozmowy na temat dokumentu łączącego interesy regionów, miast i gmin odbyły się w Gdańsku, podczas spotkania Zespołu ds. Mobilności Miejskiej Unii Metropolii Polskich pod przewodnictwem Gdańska.
23.11.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
kilka osób, kobiet i mężczyzn siedzi przy stołach i patrzy w dal - na prezentację
Spotkanie Zespołu ds. Mobilności Unii Metropolii Polskich w Instytucie Kultury Miejskiej, 23 listopada 2023
Fot. Piotr Wittman/www.gdansk.pl

Narodowa Strategia Rowerowa dla Polski

Podczas Kongresu Nowej Mobilności, który odbył się pod koniec września br. w Łodzi, podpisano deklarację na rzecz Narodowej Strategii Rowerowej. Wśród sygnatariuszy znaleźli się przedstawiciele Unii Metropolii Polskich - w tym Gdańska, organizacji rowerowych, ministerstwa klimatu i środowiska, Górnośląsko - Zagłębiowskiej Metropolii.  

W ramach rozpoczęcia prac nad Strategią, Gdańsk jako lider Zespołu ds. Mobilności Miejskiej przy UMP zorganizował w czwartek, 23 listopada, spotkanie Zespołu z udziałem reprezentantów 12 największych polskich miast (wszystkie należą do UMP), reprezentantów Konwentu Marszałków Województw RP i Komitetu Samorządowego przy Polskim Stowarzyszeniu Paliw Alternatywnych. 

Europejska Deklaracja Rowerowa i ambitny cel 

Polska nie jest pierwszym krajem UE, w którym powstać ma taki dokument. Swoje narodowe strategie rowerowe mają już m.in. nasi sąsiedzi - Czesi i Niemcy, a także Luksemburg. 

Co więcej - 4 października komisarz UE ds. transportu Adina Vălean ogłosiła w Sewilli przyjęcie Europejskiej Deklaracji Rowerowej - określoną przez Europejską Federację Cyklistów jako “strategiczny kompas, który pomoże odblokować pełen potencjał transportu rowerowego”.

Do opracowania i wdrożenia strategii, której głównym, bardzo ambitnym celem jest podwojenie liczby kilometrów pokonywanych na rowerze w Europie do 2030 roku, zobowiązał Komisję Europejską unijny Parlament.

 

Miliardy na rozwój transportu rowerowego 

Poza przyjęciem Deklaracji, KE przewiduje też rekordowy budżet wynoszący 6 mld euro na inwestycje i projekty związane z rozwojem infrastruktury rowerowej w perspektywie finansowej 2021–2027.

Do naszego kraju trafić ma największa część środków spośród wszystkich krajów UE - 780 mln EUR. Żeby efektywnie wykorzystać tak ogromne fundusze, potrzebne jest odpowiednie przygotowanie zarówno instytucji centralnych, jak i samorządów regionalnych oraz lokalnych, w tym przede wszystkim uzgodnienie wspólnych celów w formie wspomnianej Strategii.

mężczyzna stoi i mówi, słuchają go ludzie przy stole
Dr Piotr Kuropatwiński z Polskiej Unii Mobilności Aktywnej opowiada o założeniach Europejskiej Deklaracji Rowerowej. Przysłuchuje się m. in. Piotr Borawski - zastępca prezydenta Gdańska
Fot. Piotr Wittman/www.gdansk.pl

Przemysł rowerowy, turystyka, velostrady

Podczas spotkania, które odbyło się w Instytucie Kultury Miejskiej, dr Piotr Kuropatwiński, (ekspert Polskiej Unii Mobilności Aktywnej, a wcześniej m.in. wiceprezes Europejskiej Federacji Cyklistów) przybliżył zebranym treść Europejskiej Deklaracja Rowerowej, jako inspirację, czy też ramy, w których mieścić się powinna nasza narodowa strategia. 

W ośmiu rozdziałach Deklaracji mowa jest m. in. o:

  • przemyśle rowerowym jako ważnym sektorze gospodarki, w tym także o zwolnieniu sprzedaży jednośladów z podatku VAT
  • turystyce rowerowej jako elemencie sustensywnej turystyki
  • poprawie bezpieczeństwa i ochrony rowerowych uczestników ruchu
  • budowie velostrad, nie tylko łączących ze sobą miasta - ale także stanowiących dogodne drogi rowerowe codziennego użytku dla mieszkańców obszarów wiejskich
  • drogach rowerowych dobrze skomunikowanych z transportem publicznym.

- W Holandii ok. 50 proc przejazdów komunikacją publiczną zaczyna się od przejazdu rowerem. U nas promuje się transport publiczny sam w sobie, a on nigdy nie zapewni przejazdu od drzwi do drzwi - tłumaczył Piotr Kuropatwiński - Tymczasem, zwłaszcza jeśli chodzi o transport kolejowy, promocja komfortu i bezpieczeństwa rowerzystów, może realnie zwiększyć liczbę pasażerów. Pomorska Kolej Metropolitalna, czy też Koleje Dolnośląskie, doskonale są do tego predestynowane.

 

Duży nacisk podczas rozmów w IKM kładziono też na potrzebę zmian w obowiązującej Ustawie o elektromobilności, tak, by umożliwiła ona dofinansowanie zakupu rowerów elektrycznych. Obecnie dopuszczalne jest tylko wsparcie zakupu samochodu elektrycznego.

Do kiedy mogłaby powstać Narodowa Strategia Rowerowa? Idealną sytuacją z punktu widzenia nie tylko Gdańska, ale i całego kraju, byłaby możliwość zaprezentowania gotowego dokumentu podczas Velo-City, największej światowej konferencji rowerowej, która odbędzie się w naszym mieście w czerwcu 2025 roku.

Dzień wcześniej w Gdańsku odbyła się konferencja Urban Mobility Flow - następczyni Kongresu Mobilności Aktywnej.

W Gdańsku odbył się Urban Mobility Flow Summit: - To otwarcie nowego projektu

TV

MEVO od kulis i życzenia. Rower metropolitalny ma już rok