Gdańsk opracował specjalny pakiet zadań pod hasłem: "Gdańsk Mobilny", który zakłada zwiększenie przestrzeni dla rowerzystów i pieszych kosztem ruchu samochodowego. To ważne działania, w których chodzi m.in. o pomoc w zachowaniu odpowiednich, bezpiecznych odległości od innych osób. A używanie do celów komunikacyjnych rowerów oraz przemieszczanie się pieszo, sprzyja zachowaniu właściwego dystansu.
Planowane zmiany i rozwiązania przedstawiono w trakcie konferencji prasowej w piątek, 15 maja.
Piotr Grzelak, Zastępca Prezydent ds. Zrównoważonego Rozwoju, na wstępie nawiązał do wytycznych i zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia, która odniosła się m.in. do kwestii ruchu w miastach w czasie epidemii.
- WHO zwraca uwagę na to by, gdy tylko jest to możliwe, rozważyć jazdę na rowerze lub poruszanie się pieszo. Zapewnia to utrzymanie bezpiecznego dystansu od innych oraz pomaga spełnić minimum dziennej aktywności fizycznej, co może być trudne w trybie pracy zdalnej oraz przy limitowanym dostępie do sportów i innych aktywności rekreacyjnych. W Gdańsku od zawsze promujemy ruch pieszy i z udziałem rowerów - podkreślał Piotr Grzelak.
W związku z pandemią, i związanymi z nią obostrzeniami, Miasto opracowało nowe zasady poruszania się w przestrzeni publicznej w tym trudnym czasie - na korzyść właśnie ruchu pieszego i rowerowego.
Co istotne, wielu z nas wciąż przestrzega zasad kwarantanny i do minimum ogranicza wyjścia z domu. Przekłada się to m.in. na zmniejszony ruch na ulicach, drogach rowerowych i chodnikach. Zakłada się, że powrót do poziomu ruchu, który odnotowywano przed wybuchem pandemii, powróci w pełni jesienią br. I na tę sytuację chce przygotować się Miasto.
- W ten sposób osiągniemy zasadniczy cel: dodatkowa przestrzeń dla ruchu rowerowego - podkreślił Piotr Grzelak, zastępca prezydent.
Agata Lewandowska, Miejski Inżynier Ruchu, zwracała uwagę na pomysł wprowadzenia "stref zamieszkania", czyli nadania pierwszeństwa pieszym zarówno w przekroju, jak i na całej długości ulic.
- Proponujemy, aby takie rozwiązania pojawiły się na drogach lokalnych, łączących istotne generatory ruchu pieszego w dzielnicach, np. w Oliwie jest to ul. Ceynowy, czy ul. Kanapariusza w sąsiedztwie Parku Oliwskiego, a we Wrzeszczu: ul. Grażyny i ul. Biała - wyliczała Agata Lewandowska. - Na szczególną uwagę zasługuje Główne Miasto, z uwagi na charakter zabudowy, jak i duży generator ruchu pieszego turystycznego. Podobnie jak w latach poprzednich, objęty będzie rozszerzoną Strefą Ograniczonej Dostępności, a dodatkowo także Strefą Zamieszkania. Pozwoli to na bezpieczne poruszanie się w tym obrębie wszystkich odwiedzających oraz bezpieczne funkcjonowanie ogródków gastronomicznych, które w obecnym czasie mają bardziej rygorystyczne warunki otwarcia.
Tomasz Wawrzonek, p.o. Zastępcy Dyrektora ds. Zarządzania Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, poinformował z kolei o planowanych zmianach na głównym ciągu komunikacyjnym Miasta, czyli al. Grunwaldzkiej.
- Trakt Konny czy buspas na Podwalu Grodzkim udowodniły, że można oddziaływać na głównym ciągu tak, by wprowadzać inne formy komunikacji na tej ulicy niż tylko ruch samochodowy. Dlatego przygotowaliśmy dwie istotne zmiany: na Ul. Grunwaldzkiej, na odcinku od ul. Derdowskiego do ul. Kaprów w Oliwie - zostanie przeniesione parkowanie z chodnika na zewnętrzny pas ul. Grunwaldzkiej. To oznacza, że ulica ta na tym odcinku, w kierunku Wrzeszcza, zostanie zawężona do dwóch pasów. Z kolei na ul. Grunwaldzkiej, na odcinku od przejścia dla pieszych przy ul. Klonowej a ul. Dmowskiego we Wrzeszczu, zostanie przeniesione parkowanie pojazdów z chodnika na czwarty pas, tzw. manewrowy jezdni ul. Grunwaldzkiej - zapowiedział dyrektor Tomasz Wawrzonek. - W obu przypadkach umożliwi to poszerzenie przestrzeni dla pieszych i łatwiejsze przemieszczanie się na tych odcinkach przez pieszych i rowerzystów. To pilotaż, będziemy się temu przyglądać. Nie wykluczam, że w przypadku pozytywnych wyników, pójdą za tym kolejne działania.
ZOBACZ KONFERENCJĘ POŚWIĘCONĄ PROJEKTOWI ROZWIĄZAŃ MOBILNYCH W GDAŃSKU, Z DNIA 15 MAJA BR.
Remigiusz Kitliński, Pełnomocnik Prezydent Gdańska ds. Komunikacji rowerowej, opowiadał z kolei o wprowadzanych zmianach w ruchu rowerowym. Zakładają one:
- Wyznaczanie pasów rowerowych na jezdni: na ul. Myśliwskiej, Platynowej, Barniewickiej, Matemblewskiej, Warszawskiej i 3 Maja. Wszystkie te zmiany odbędą się kosztem jezdni:
- na ulicy Myśliwskiej (odcinek 0,5 km od ul. Andersa do sklepu Biedronka);
- na ulicy Platynowej (odcinek 0,3 km od ul. Świętokrzyskiej do ul. Rumla);
- na ulicy 3 Maja (odcinek 0,4 km od ul. Dąbrowskiego do dworca autobusowego);
- na ulicy Matemblewskiej (odcinek 0,8 km od ul. Potokowej do ul. Waldorffa);
- na ulicy Dragana (odcinek 1,0 km od ul. Sikorskiego do ul. Witosa);
- na ulicy Warszawskiej (odcinek 0,2 km od skrzyżowania z al. Havla);
- na ulicy Barniewickiej (odcinek 0,5 km od ul. Kielnieńskiej do ul. Parterowej).
- Wyznaczenie drogi rowerowej na jezdni al. Hallera (odcinek 0,8 km od ul. Czarny Dwór do ul. Wczasy)
- Likwidacja najbardziej niebezpiecznego punktu w ruchu rowerowym w Gdańsku. Znajduje się on przy skrzyżowaniu ul. Piramowicza z al. Zwycięstwa. W ostatnich 3 latach doszło tam do 23 wypadków i kolizji. Pomysł zakłada odwrócenie kierunku ruchu na ul. Piramowicza, co powinno doprowadzić do znaczącego ograniczenia ruchu samochodów, zwłaszcza tych wyjeżdżających z ul. Piramowicza
Większość rozwiązań zostanie wprowadzona w życie już na przełomie maja i czerwca. Te które wymagają większych przygotowań, w tym załatwienia wszelkich formalności i dokumentacji, będą wdrażane w ciągu miesiąca, dwóch. Opracowany pakiet będzie jeszcze konsultowany z Radami Dzielnic.