Jedna z najbardziej znanych komedii Szekspira “Jak wam się podoba” dołączy do ulubionego przez widzów letniego repertuaru Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego. Czy najnowsza produkcja - realizowana w kooperacji z Teatrem Wybrzeże - ma szansę dorównać popularnością “Wesołym kumoszkom z Windsoru” z 2015 roku czy “Zakochanemu Szekspirowi” z 2017 roku - oba spektakle reżyserował Paweł Aigner - zobaczymy już w piątek, 28 czerwca 2019, bo na ten dzień przygotowywana jest premiera.
Na pewno wiemy, że Krystyna Janda nie wystawi sztuki w formule sceny elżbietańskiej, tak jak to było w przypadku inscenizacji Aignera, ponieważ pierwotnie planowano realizację tego spektaklu w Teatrze Wybrzeże oraz, że zastosowała zasadę powściągliwości w interpretacji - najważniejszy jest dla niej sam tekst.
- Robię spektakl o miłości i radości życia - mówi Krystyna Janda. - O tym, że jest jeden świat zły, a inny dobry, w którym jest wolność, przyjaźń. Najprościej jak można. Dlatego cała inscenizacja to zagospodarowanie wyłącznie tej przestrzeni. Oparłam się wyłącznie na sztuce aktorskiej - co podkreślała. - Uważam że to jest utwór kameralny. Tam jest bardzo dużo intymności, subtelności, niuansów. To nie jest typowa komedia “biegana” szekspirowska. Dlatego skupiliśmy się na scenach miłosnych i one są dla nas najważniejsze.
Krystyna Janda reżyseruje “Hrabinę” Moniuszki w Operze Bałtyckiej. Premiera 5 maja
Krystyna Janda, legendarna Agnieszka z “Człowieka z marmuru” Andrzeja Wajdy i nieokiełznana Maria Linde ze “Słodkiego końca dnia” Jacka Borcucha ma w Trójmieście dobrą passę. W maju tego roku wyreżyserowała, w Operze Bałtyckiej, z sukcesem “Hrabinę” Moniuszki, a na tegorocznym gdyńskim Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@port jury uznało za najlepszy spektakl Teatru Polonia „Zapiski z wygnania” w reż. Magdy Umer, w którym zagrała główną rolę.
Sympatia jest wzajemna: - Na Wybrzeżu gram wszystkie moje role, regularnie. Przyjeżdżam tu jak do swoich przyjaciół.
O swojej roli jako reżysera Krzystyna Janda mówi z przekorą: - Jestem reżyserem użytkowym, przede wszystkim w swojej fundacji. To bardzo duże przedsiębiorstwo i muszę zrobić wszystko, żebyśmy się utrzymali. Reżyseruję farsy, komedie, to co trzeba. Nie jestem osobowością reżyserską, jestem przede wszystkim aktorką.
Janda do współpracy zaprosiła znakomitych realizatorów. Za ruch w spektaklu odpowiada wybitny tancerz i wieloletni choreograf Polskiego Baletu Narodowego w Teatrze Wielkim w Warszawie - Emil Wesołowski, a muzykę skomponował i całość opracował muzyczne - Mateusz Dębski, laureat i zdobywca głównej nagrody Międzynarodowego Festiwalu Filmu i Muzyki "Transatlantyk" w Poznaniu, w 2014 r.
- To utwór radosny - tłumaczy Janda. - Są tu wpisane wspaniałe ballady, cudownie przetłumaczone przez Barańczaka. Od połowy utworu jest już tylko radość miłość, wesele i same przyjemności. Pisanie muzyki do tego spektaklu ma w Polsce wielkie tradycje. Ja tym razem poprosiłam młodego kompozytora z Warszawy, żeby się z nami zabawił. A obecność Emila i jego praca przy tym utworze... szczególnie, że jest to taki kadr, w którym trzeba narysować całą historię - nie wyobrażałam sobie, że go z nami nie będzie.
Nad scenografią pracowała doświadczona artystka Magdalena Gajewska, od 2006 roku scenografka Teatru Wybrzeże, która opracowała m.in. scenografię do “Kumoszek” i “Zakochanego Szekspira”, a o kostiumy zadbała Dorota Roqueplo, wielokrotnie nagradzana, pracowała przy ponad 70 filmach i wielu spektaklach w teatrach całej Polski.
William Shakespeare
JAK WAM SIĘ PODOBA
Przekład: Stanisław Barańczak
Reżyseria: Krystyna Janda
Scenografia: Magdalena Gajewska
Kostiumy: Dorota Roqueplo
Muzyka i opracowanie muzyczne: Mateusz Dębski
Ruch sceniczny: Emil Wesołowski
Reżyseria świateł: Katarzyna Łuszczyk
Asystent reżysera: Jerzy Gorzko
Inspicjent: Jerzy Kosiła
W spektaklu występują: Katarzyna Dałek, Magdalena Gorzelańczyk, Małgorzata Oracz, Agata Woźnicka, Piotr Biedroń, Jerzy Gorzko, Michał Jaros, Maciej Konopiński, Jacek Labijak, Krzysztof Matuszewski, Marcin Miodek, Jakub Nosiadek, Grzegorz Otrębski, Jarosław Tyrański
Premiera: 28 czerwca na scenie współorganizatora Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego
Kolejne spektakle: 29, 30 czerwca, 4, 5, 6, 7, 11, 12, 13, 14, 18, 19, 20, 21, 26 lipca oraz 15, 16, 17 i 18 sierpnia na scenie Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.
WIĘCEJ:
“Hrabina” Moniuszki w Operze Bałtyckiej. Jak polubić polską sielskość jeszcze bardziej. RECENZJA
Argentyna moja miłość. W Operze Bałtyckiej - poruszająca wyprawa w głąb emocji słynnego choreografa
Jak kupowane są dzieła sztuki. Anda Rottenberg i Aneta Szyłak: Dlaczego sztuka współczesna irytuje