• Start
  • Wiadomości
  • Jak urodzić księżniczkę? Zobacz, jak powstawał spektakl w Operze Bałtyckiej

Jak urodzić księżniczkę? Zobacz, jak powstawał spektakl w Operze Bałtyckiej

12 maja “Księżniczka czardasza” powróci po wielu latach na scenę Opery Bałtyckiej. Tego wieczoru przekonamy się, czy operetkowa formuła wciąż jest w stanie uwieść widzów. A może - czego obawiają się malkontenci - nadgryzł ją nieodwołalnie ząb czasu? Niecierpliwych odsyłamy na youtube, gdzie, debiutujący w roli reżysera Jerzy Snakowski - w sześciu zabawnych filmowych making offach opowiada o kulisach powstawania spektaklu.
11.05.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
d39a1535_detal
Opera Bałtycka - "Księżniczka czardasza" nadchodzi...
fot. Krzysztof Mystkowski/KFP/Opera Bałtycka

Do Opery Bałtyckiej powraca “Księżniczka czardasza” - historia miłości z happy endem

Czy poza okupującym teatry muzyczne musicalem a operowym dramatem znajdzie się jeszcze w sercach słuchaczy miejsce na coś pomiędzy? Reżyser Jerzy Snakowski jest przekonany, że tak i zapowiada w przedpremierowych wywiadach trzy akty szlachetnej rozrywki - rewiowe schody, pióra, pole dance i oszałamiające kostiumy Hanny Wójcikowskiej-Szymczak, a wszystko to w rytm nieśmiertelnych szalgierów Emmericha Kálmána z - a jednak - podkręconym tempem. Zadba o to Adam Banaszak, na co dzień kierownik muzyczny Opery Wrocławskiej.

Zmian będzie więcej, ale z poszanowaniem tradycji, bo młodzi widzowie mają wyjść ze spektaklu olśnieni, a starsi rozrzewnieni nucąc w kolejce po płaszcze słowa znanych z młodości przebojów: “Artystki, artystki, artystki z variété” czy “Choć na świecie dziewcząt mnóstwo”.

Do unowocześnienia nieco banalnego libretta - książę zakochuje się w szansonistce i co z tego wynika - niezbędna była zmiana czasu i miejsca akcji. Tekst libretta Leo Stein i Béla Jenbach powstał na chwilę przed wybuchem I wojny światowej, która na zawsze zburzyła dawny porządek świata, więc manewr z odmłodzonym o 15 lat czasem akcji, reżyser tłumaczy socjologiczną zmianą - w latach 20. XX wieku miłość arystokraty z artystką wciąż pozostawała mezaliansem, ale już z jakąś szansą na happy end. 

Opera Bałtycka z ministerialną 4 milionową dotacją: „Poszerzamy pole artystycznego działania”. ROZMOWA

Jakie emocje towarzyszyły twórcom - realizatorom i śpiewakom - podczas prób dowiemy się z cyklu sześciu filmów “Jak urodzić księżniczkę”, który obejrzeć można na kanale Jerzego Snakowskiego na platformie youtube: https://www.youtube.com/@jerzysnakowski

Znajdziemy tu też porady - w trzecim odcinku z serii Jerzy Snakowski po zapewnieniu, że będzie to znakomite przedstawienie podpowiada jak, jeśli ktoś uzna inaczej, w delikatny sposób wyrażać swoje odczucia po premierze. Aby zanadto nie ranić artystów, wystarczy mówić: “było to interesujące” bądź “czegoś takiego jeszcze nie widziałem”. 

Szczególnie polecam państwu piąty making off, nagrany na dwa tygodnie przed premierą, z którego dowiemy się, że już czas na klasyczną… głupawkę, ale będzie też o tym, ile zarabiają artyści.

W ostatnim autor rozprawia się z formą: “Operetka, czyli mała opera, choć absurdów w niej więcej niż w operze. Śpiewa się tu, tańczy i mówi. Często jednocześnie. Wszystko po to, by widz nie połapał się w fabule. Elementy nieodzowne: schody, pióra, miłość, żarcik, wyciśnięcie łzy, podwyższona cena biletów.” No i zobaczymy w końcu te schody. Tyle że od tyłu.

Zapowiada się dobra zabawa, w kasie już informują, że biletów (od 85 zł) na przedstawienia premierowe - właściwie brak. Pozostały tylko pojednyncze fotele. Próbujcie!

Premiera 12 maja 2023, godz. 19, pozostałe spektakle: 13, 14, 16, 18, 19, 20, 21  maja.  

Imre Kálmán

“KSIĘŻNICZKA CZARDASZA”

  • kierownictwo muzyczne: Adam Banaszak
  • reżyseria: Jerzy Snakowski
  • scenografia i kostiumy: Hanna Szymczak
  • choreografia: Michał Cyran
  • reżyseria świateł: Maciej Iwańczyk

    A jak to się zaczęło, zobaczcie tutaj:

ADAM BANASZAK

Kierownik muzyczny Opery Wrocławskiej. Zadyrygował ponad 500 koncertów i spektakli. Bliskie są mu włoska muzyka od bel canto do weryzmu. Jest pierwszym gościnnym dyrygentem Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej oraz wykładowcą Akademii Muzycznej we Wrocławiu, ze stopniem doktora habilitowanego. Był dyrektorem artystycznym Teatru Wielkiego w Łodzi oraz kierownikiem muzycznym Teatru Muzycznego w Poznaniu.

JERZY SNAKOWSKI

Popularyzator teatru muzycznego. Autor scenariuszy teatralnych, spektakli dla dzieci, programów edukacyjnych dla dorosłych (Opera? Si!, Opera chat - Opera Bałtycka, Snack Opera – Warszawska Opera Kameralna, Musicalomania - Teatr Muzyczny w Gdyni, Operetkowy zawrót głowy - Mazowiecki Teatr Muzyczny), monodramu operowego Diva for rent (Teatr Polonia, 2011), programów TVP Co z tą operą. Członek jury Konkursu Operowego Mezzo TV. Współpracuje m.in. z Operą Wrocławską, Festiwalem im. Kiepury, Filharmonią Pomorską, Operą Bałtycką. Konferansjer koncertów Juana Diego Flóreza, Erwina Schrotta, Simone Kermes, Wasseliny Kasarowej, Vivici Genaux i in. Wykładowca (Uniwersytet Gdański, Akademia Muzyczna w Gdańsku). Komentator życia kulturalnego, publicysta (trójmiasto.pl, wp.pl, Radio Gdańsk, „Ruch Muzyczny”). Laureat trzech edycji Wielkiej Gry z dziedziny opery. Organizator turystyki kulturalnej. W przeszłości za-ca dyrektora Opery Bałtyckiej, sekretarz literacki Teatru Muzycznego w Gdyni.

TV

Wieczór dla tramwaju widmo