“Wytyczne rowerowe” powstały po to, by ułatwić projektowanie tras rowerowych w zgodzie z aktualnym stanem prawnym, a jednocześnie wesprzeć budowanie dróg wysokiej jakości, spójnych, bezpiecznych i wygodnych dla użytkowników.
Opracowanie zawiera m.in. informacje, jak tworzyć trasy rowerowe w różnym terenie m.in. na obszarach leśnych, wałach przeciwpowodziowych czy dawnych nasypach kolejowych. Ponadto czytelnik dowie się z niego, jak projektować parkingi rowerowe, czy też węzły komunikacyjne (bike & ride).
W dokumencie zebrano również szczegółowe wytyczne dotyczące samej infrastruktury, jak np. odpowiednia nawierzchnia drogi, szerokość i prawidłowe oznakowanie.
Rekomendacje dotyczą zarówno turystyki rowerowej, jak i zasad mobilności aktywnej w ogóle - ważnej np. dla osób na co dzień korzystających z roweru jako środka transportu do szkoły, pracy czy na zakupy. Dodatkowo, opracowanie uwzględnia także problematykę ochrony środowiska i krajobrazu.
Opracowanie „Wytyczne rowerowe. Projektowanie i utrzymanie turystycznych tras rowerowych w województwie pomorskim” zostało przygotowane na zlecenie i we współpracy z Departamentem Turystyki UMWP.
- Te wytyczne powstały na bazie naszych doświadczeń i są elementem polityki rowerowej województwa. Mobilność rowerowa dodatnio wpływa na rynek pracy, pobudza go, zwiększa atrakcyjność jednostek samorządu terytorialnego, a jednocześnie zmniejsza ilość gazów cieplarnianych, poziom hałasu i oczywiście wspomaga naszą odporność - mówi Marta Chełkowska, dyrektorka Departamentu Turystyki UMWP. - Widząc ten zbawienny wpływ ruchu rowerowego, także turystycznego, na nasze życie, postanowiliśmy zarekomendować tym, którzy będą budowali trasy rowerowe, spójne, jednolite zasady, które można wykorzystać zarówno w tkance miejskiej, jak i poza miastami. Mamy nadzieję, że trasy rowerowe na Pomorzu będą dzięki temu miały charakter łatwo dostępny, spójny i bezpieczny.
TUTAJ można pobrać wytyczne.
W samym Gdańsku jest obecnie 757 km tras rowerowych. Więcej na ten temat znajdziesz na stronie Rowerowy Gdańsk.