„Słownik segregacji”. Znakomity przewodnik o tym, jak segregować, co i gdzie wyrzucać
Cel nadrzędny akcji Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego brzmi: wiedza o tym co z zrobić ze starym meblem, poremontową armaturą czy zepsutą lodówką ma stać się w Gdańsku jak najbardziej powszechna. A mieszkańcy zmotywowani do proekologicznych postaw. Działaniem wyjściowym dla kampanii, o znaczeniu systemowym, było rozdystrybuowanie tysięcy tablic takich jak poniżej. Zawisły one wiosną i latem na zdecydowanej większości altan w Gdańsku. W prosty i zrozumiały sposób wyjaśniają jakie odpady nietypowe można pozostawiać do odbioru przy altanach, a jakie należy przekazywać w ramach innych bezpłatnych usług zapewnianych przez Miasto.
– Pierwsze efekty tej inicjatywy są już widoczne, ponieważ obserwujemy zwiększoną liczbę prawidłowych decyzji mieszkańców co zrobić z danym odpadem. Dobrym przykładem na to są zużyte opony, które służby coraz częściej odbierają właśnie sprzed altan. Niemniej, przed naszą społecznością jeszcze wiele pracy. Nadal poważna jest skala problemu niewłaściwych odpadów pozostawianych w tych miejscach gromadzenia – wyjaśnia Piotr Kryszewski, dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego. – To nie jest bezpieczne dla ludzi, dzieci bawiących się w pobliżu, dla kierowców ani też dla środowiska. O estetyce osiedli nie wspominając. Dlatego też poszerzamy skalę działań informacyjno-edukacyjnych pokazując mieszkańcom proste rozwiązania ich problemów oraz rozróżniając dobre i złe wzorce zachowań – dodaje.
Warto pamiętać, że zgodnie z polskim prawem za porządek w danym miejscu gromadzenia odpadów odpowiada właściciel tej nieruchomości. W praktyce o stanie altany przesądza postępowanie wszystkich jej użytkowników.
Obecnie kampania #gdanskiealtany weszła w kolejną fazę. Zarówno na nośnikach wielkoformatowych na mieście, w komunikacji miejskiej, a także w komunikacji internetowej, pojawi się kilka odsłon prezentujących - wraz z pozytywnymi podpowiedziami - konkretne, najczęściej popełniane błędy. Na zasadzie szpecących nasze osiedla „antyprzykładów”. Oto one.
CZEGO NIE WOLNO ZOSTAWIAĆ PRZY ALTANACH – NAJCZĘSTSZE BŁĘDY:
- sedesy, brodziki, wanny
- lodówki, pralki
- panele podłogowe
- gruz
- szyby, okna
- zużyte farby, kleje
GDZIE POWINNIŚMY ODDAĆ?
- sedesy, brodziki, wanny - oddaj do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK) na terenie Zakładu Utylizacyjnego przy ul. Jabłoniowej 55
- lodówki, pralki - oddaj w sklepie RTV/AGD przy zakupie nowego sprzętu, oddaj do PSZOK, oddaj w ramach OZON (Objazdowa Zbiórka Odpadów Niebezpiecznych), zamów bezpłatny odbiór z domu (usługę świadczą Gdańskie Usługi Komunalne)
- panele podłogowe - oddaj do PSZOK
- gruz - oddaj do PSZOK
- szyby, okna - oddaj do PSZOK
- zużyte farby, kleje - oddaj do PSZOK, oddaj w ramach OZON (Objazdowa Zbiórka Odpadów Niebezpiecznych)
PSZOK to Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych znajdujący się na terenie Zakładu Utylizacyjnego przy ul. Jabłoniowej 55. Gdańsk przygotowuje się też do budowy kilku nowych "PSZOK-ów" w różnych częściach miasta. Będą funkcjonować pod łatwą do zapamiętania nazwą "Sorterownie".
|
Sukcesywnie wdrażane są też kolejne elementy tej kampanii. W ramach pilotażu wprowadzono m.in. specjalne naklejki na odpady niepożądane przy altanach. Ekipa śmieciarki kursująca w danej lokalizacji widząc taką sytuację nakleja na odpad, np. starą lodówkę, informację dlaczego to nie zostanie odebrane spod altany i jak należy prawidłowo postąpić z tym odpadem, gdzie go przekazać do bezpiecznej utylizacji. Ponadto po raz pierwszy przeprowadzono „Gdańskie Dyżury Altanowe”. W Śródmieściu pojawiły się w kilku miejscach stoiska informacyjno-konsultacyjne spod szyldu „Czystego Miasta Gdańska”. Zawsze w pobliżu punktów gromadzenia odpadów. Pracownicy magistratu oraz Straży Miejskiej udzielali informacji na temat prawidłowego postępowania z odpadami, promowali usługi komunalne i rozwiązania, a także dopytywali o problemy i wyzwania dla gospodarki odpadami z perspektywy mieszkańca. Przy okazji do wspólnej wizji terenowej została zaproszona Rada Dzielnicy.
Kluczowym interesariuszem systemu gospodarki odpadami komunalnymi (tzw. system GOK) są także zarządcy nieruchomości oraz spółdzielni.
– Podejmujemy z myślą o nich nowe inicjatywy. W kontekście organizowania miejsc gromadzenia odpadów odgrywają przecież nadzwyczajną rolę. W przygotowaniach jest między innymi specjalny „poradnik” im dedykowany. Kompleksowo podchodzący do zagadnień odpadowych i współpracy na linii gmina – operator sektora odbierający odpady – zarządca nieruchomości. Jego zawartość będzie zresztą szlifowana w ramach Zespołu ds. rozwoju systemu GOK, w którym są liczni przedstawiciele właśnie spółdzielni i zarządców – zapowiada Olga Goitowska, Zastępca Dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej.
Kampania #gdanskiealtany potrwa do wiosny przyszłego roku. Finansowana jest z opłat za odbiór i zagospodarowania odpadów komunalnych.
Nie wyrzucaj, podaj dalej! Poznaj możliwości w Gdańsku!