Co powstanie w ramach inwestycji?
Osoby, które są zainteresowane zadaniem konkretnych pytań dotyczących budowy głębokowodnego nabrzeża T3, mogą złożyć je mailowo do poniedziałku, 21 listopada, na adres: marketing@baltichub.com.
Inwestycja za 2 mld zł w DCT. Powstanie nowe nabrzeże do przeładunku kontenerów
W ramach T3 powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 metrów, głębokości 17,5 metra oraz plac o powierzchni aż 36,5 ha.
Dodatkowo, zostanie zakupionych 7 suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 20 półautomatycznych suwnic pracujących na placu kontenerowym.
Jakie korzyści przyniesie T3?
Dzięki tej inwestycji, moce przeładunkowe gdańskiej firmy wzrosną o 1,7 mln TEU (kontenerów 20-stopowych) do poziomu 4,5 mln TEU rocznie. Baltic Hub stanie się wówczas jednym z największym kompleksów terminali kontenerowych w Europie, zdolnym do obsługi kontenerowców nowej generacji, przypływających na Bałtyk.
W tej chwili Baltic Hub dysponuje nabrzeżami o łącznej długości 1 300 metrów, 14 suwnicami typu STS (ship-to-shore) oraz roczną przepustowością 2,7 mln TEU.
Umowa na realizację nabrzeża T3 została podpisana w lipcu tego roku z konsorcjum firm Budimex S.A. i Dredging International NV. Inwestycja ma być gotowa w 2025 roku.
Najważniejsze informacje o Baltic Hub
Baltic Hub (do października 2022 r. firma nosiła nazwę DCT Gdańsk - przyp. red.) to obecnie duży pracodawca w regionie. Zatrudnia ponad 1000 osób, z których ponad 50 proc. mieszka w Gdańsku i okolicach. Terminal ma bezpośredni i znaczący wpływ na regionalną i polską gospodarkę, generując ponad 12 miliardów złotych rocznie do budżetu państwa z tytułu podatku VAT, akcyzy i ceł.
Firma działa od 2007 r.
Budowa nowego nabrzeża T3 coraz bliżej. DCT Gdańsk podpisał umowę z wykonawcami
Obecnie jest własnością PSA International (40 proc.), Polskiego Funduszu Rozwoju (30 proc.) oraz IFM Global Infrastructure Fund, którego doradcą jest IFM Investors (30 proc.).
W 2019 r. Baltic Hub jako pierwszy terminal na Morzu Bałtyckim obsłużył ponad 2 miliony TEU w jednym roku, a w lipcu 2021 r. pobił swój rekord TEU obsłużonych w jednym zawinięciu statku – 20 207 TEU.