Geometria Wrzeszcza. Malarstwo Agnieszki Wielewskiej do niedzieli w Plamie GAK

Agnieszka Wielewska interpretuje malarsko gdańską dzielnicę Wrzeszcz. Najnowsze prace wpisują się w dotychczasowe poszukiwania twórcze artystki, która przedstawia miejskie przestrzenie jako geometryczne kompozycje o ciepłej kolorystyce, nasycone głębokim światłocieniem. Wystawa “Wrzeszcz w ciszy” potrwa do niedzieli, 8 października 2023. Wstęp wolny.
02.10.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
obraz w kolorach brązu i pomarańczy, geometryczna ilustracja architektury
Agnieszka Wielewska, "Cisza w ochrze" (105x150), rok 2022
fot. Agnieszka Wielewska

Teatr Wybrzeże jak nowy! Otwarcie Dużej Sceny już w tym tygodniu - zobacz ZDJĘCIA

Obrazy Agnieszki Wielewskiej to najczęściej harmonijne kompozycje emanujące spokojem, które mogą kojarzyć się nastrojem z pracami Davida Hockney'a a czy Edwarda Hoppera. W cyklach takich jak "Akustyka ciszy" czy "Epifanie codzienności" twórczyni skupiała się na architekturze, niekiedy na obrazach pojawiały się pojedyncze ludzkie postacie skąpane w świetle. Najnowsze prace dotyczące Wrzeszcza mają podobny charakter.

- To pochylenie się nad przestrzeniami miasta, które mają potencjał wyciszający i kojący - mówi Joanna Tomasik-Gierczak. - Bowiem przewrotny oksymoron w tytule (wrzeszczeć w ciszy) w rzeczywistości odnosi się właśnie do jednej z dzielnic Gdańska. To więc nie tyle manifest do wykrzyczenia emocji, ale próba odnalezienia się w mieście. I odnalezienia w mieście, miejscu z zasady dynamicznym i pełnym przebodźcowania, potencjału na intymność, delikatność czy zamyślenie.

Wystawę zrealizowano ze środków Miasta Gdańska w ramach Stypendium Kulturalnego.

Klub Żak. Mapowane obrazy miast w malarstwie Agnieszki Srokosz

Kim jest Agnieszka Wielewska

Gdańszczanka Agnieszka Wielewska (ur. 1992) jest malarką, scenografką, autorką plakatów i ilustratorką oraz absolwentką Malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie.

To laureatka wielu stypendiów, m.in. Stypendium Twórczego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Stypendium im. Henry’ego J.T. Dorena, Stypendium Twórczego Marszałka Województwa Pomorskiego, Stypendium Kulturalnego Miasta Gdańsk. Została nagrodzona za dyplom malarski przez Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie. Jest finalistką I Biennale Malarstwa Lubelska Wiosna (2021) oraz Nagrody Eibischa (2021) oraz półfinału międzynarodowego konkursu Strabag Art Award 2021. 

“Nocna straż” w galerii Żak. Oniryczny świat na kopertach - to list artysty do świata

Jej obrazy prezentowano na wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą (m.in. Zurychu, Debreczynie, w Krakowie, Sopocie, Bielsku-Białej, Częstochowie, Warszawie, Stalowej Woli, Kazimierzu Dolnym, Lublinie. W galerii Klubu Żak odbyła się w 2018 roku wystawa jej obrazów "Epifanie codzienności", 16 grudnia 2021 r - w Sztuce Wyboru. Współpracuje z paryską galerią Maison Gallery.

Poza malarstwem zajmuje się plakatem, ilustracją oraz animacją filmową. Jako scenografka pracowała w teatrach w Szczecinie, Opolu, Toruniu, Poznaniu i Warszawie a także w Miejskim Teatrze Miniatura w Gdańsku. W 2018 roku została doceniona za scenografię do spektaklu „Nie wierzę w śmierć” w Miniaturze, otrzymała Nagrodę Teatralną Miasta Gdańsk oraz została wyróżniona w ramach konkursu o Nagrodę Scenograficzną Jerzego Moskala 2018.

Więcej info: https://wielewska.pl/

"Zielona granica" w Wenecji. Gdańszczanka na czerwonym dywanie, razem z Agnieszką Holland

Dni i godziny otwarcia wystawy

  • 2.10, 3.10 (pon., wt.): 10:00 - 17:00
  • 4.10 (śr.): 10:00 - 19:00
  • 5.10, 6.10 (czw., pt.): 10:00 - 17:00
  • 7.10, 8.10 (sob., nd.): 12:00 - 16:00

Plama GAK mieści się przy ul. Pilotów 11 na osiedlu Zaspa Młyniec.

Jak dojechać do Plamy?

Najbliższe przystanki komunikacji miejskiej:

  • SKM (6 min pieszo od Plamy): Gdańsk Zaspa
  • autobus (5 min pieszo od Plamy):

Zaspa SKM 01: 127, 158, 227, 258; Zaspa SKM 02: 127, 158, 227, 258.

  • tramwaj (11 min pieszo od Plamy):

Startowa 01: 2, 4, 8; Startowa 02: 2, 4, 8, 12.