Kolejny krok w rozwoju dzielnicy
Podpisanie umowy odbyło się 9 października w Urzędzie Miejskim w Gdańsku. W wydarzeniu uczestniczyli: prezydent Aleksandra Dulkiewicz, zastępca prezydent Piotr Grzelak, radni Miasta Gdańska i rady dzielnicy Nowy Port oraz przedstawiciele partnera prywatnego, którą jest firma Develia S.A.
Prezydent Gdańska podkreśliła, że przedsięwzięcie to ma bardzo duże znaczenie dla miasta i pokazuje, jak można skutecznie łączyć cele publiczne z odpowiedzialnym biznesem.
- Bardzo się cieszę, że ten projekt powstał w dialogu z lokalną społecznością. Partnerstwo publiczno-prywatne to niezwykle wymagająca, ale i bardzo wartościowa forma współpracy - łączy cele publiczne z odpowiedzialnym biznesem. Dzisiejsza umowa dla Nowego Portu i części Brzeźna, warta ponad 1,3 miliarda złotych, to inwestycja, która realnie odmieni te dzielnice i przywróci im blask. Partnerstwo publiczno-prywatne pozwala nam działać w sposób planowy i transparentny, z jasno określonym harmonogramem, zakresem prac i celami publicznymi. W ten sposób nie tylko chronimy przestrzeń miejską, ale też zapewniamy, że inwestycje powstają z poszanowaniem potrzeb mieszkańców - powiedziała prezydent Aleksandra Dulkiewicz.
Inwestycje dla mieszkańców
W ramach partnerstwa publiczno-prywatnego powstaną inwestycje, które znacząco poprawią warunki życia w dzielnicy Nowy Port i Brzeźno. Będą to:
- Basen u zbiegu ulic Krasickiego i Gałczyńskiego - inwestycja o wartości ponad 46 mln zł, planowane zakończenie do końca 2027 r.
- Zielony bulwar „Zielona Wyzwolenia” - nowa przestrzeń rekreacyjna i spacerowa, łącząca funkcje komunikacyjne i wypoczynkowe.
- Żłobek przy ul. Mylnej - nowoczesna placówka dla najmłodszych gdańszczan, planowane otwarcie w 2029 r.
- Mieszkania i lokale usługowe dla miejskiej jednostki Gdańskie Nieruchomości - 55 zmodernizowanych oraz 31 nowych lokali.
- Park rekreacyjny na Szańcu Zachodnim - miejsce integracji, rekreacji i edukacji historycznej.
Partner prywatny sfinansuje realizację inwestycji publicznych w zamian za możliwość zagospodarowania wybranych terenów miejskich zgodnie z obowiązującym planem miejscowym. To model współpracy, który pozwala miastu realizować ważne cele publiczne bez obciążania budżetu, zachowując kontrolę nad kierunkiem rozwoju dzielnicy.
Ostatnia rewitalizacja na Wyspie Spichrzów i odnowa mostu Krowiego

Zastępca prezydent Gdańska Piotr Grzelak zwrócił uwagę na konkretne korzyści, jakie przyniesie partnerstwo.
- Budowa basenu na granicy Nowego Portu i Brzeźna to pierwszy z celów, który zostanie zrealizowany. W jednym czasie w Gdańsku powstaną trzy nowe pływalnie (trwa budowa basenu we Wrzeszczu, prowadzone są też przygotowania do basenu w południowych dzielnicach - dop.red.). To pokazuje, że mamy plan dla naszego miasta i potrafimy skutecznie wykorzystywać nasz moment rozwoju. Partnerstwo publiczno-prywatne to proces, który wymaga rzetelnego dialogu, analizy i współpracy. Mamy solidnego partnera i realny plan działania. Dziś rozpoczynamy wspólne działanie, które przyniesie trwałe korzyści mieszkańcom - mówił zastępca prezydent Gdańska.
Współpraca z mieszkańcami
PPP „Nowy Port 2030+” to efekt kilkuletniego dialogu z mieszkańcami. Od 2019 roku miasto prowadziło warsztaty, konsultacje i spotkania, w których mieszkańcy wskazywali najważniejsze potrzeby i pomysły na rozwój swojej dzielnicy. Ponad 58 proc. uczestników badań opinii poparło realizację inwestycji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.
Dolne Miasto. Świetne nowe miejsca do wypoczynku nad wodą
Radna Miasta Gdańska Katarzyna Czerniewska podkreśliła, że podpisana umowa to historyczny moment dla tej części miasta.
- Podpisanie umowy partnerstwa publiczno-prywatnego dla Nowego Portu oznacza realną przemianę tej części miasta. W połączeniu z działaniami rewitalizacyjnymi zmieni oblicze dzielnicy, znacząco poprawiając komfort życia mieszkańców Nowego Portu i Brzeźna. Gdańsk nie boi się partnerstw publiczno-prywatnych. Wiemy, że to działa. Z dziesięciu największych projektów PPP w Polsce, aż trzy realizowane są właśnie u nas. To unikatowa formuła, która pozwala, by majątek dzielnicy dalej pracował dla jej mieszkańców. To przykład odpowiedzialnego, nowoczesnego zarządzania miastem - mówiła radna Czerniewska.
Transparentny proces i zaangażowanie lokalne
Przygotowania do podpisania umowy trwały kilka lat: od analiz rozpoczętych w 2022 r., przez dialog konkurencyjny z czterema kandydatami, aż po wybór partnera prywatnego. Proces był transparentny, oparty na merytorycznych kryteriach i zgodny z zasadami dialogu publicznego.
Radny Cezary Śpiewak-Dowbór zwrócił uwagę na znaczenie inwestycji, na którą mieszkańcy czekali od wielu lat.
- Budowa pływalni przy ulicy Krasickiego to inwestycja, na którą czekają mieszkańcy Nowego Portu, Brzeźna i Letnicy. W 2018 roku zebraliśmy tysiące podpisów pod wnioskiem o jej powstanie. Dziś te starania stają się rzeczywistością. To przykład konsekwentnego działania - od zmiany planu zagospodarowania, przez pozyskanie gruntu, aż po gotowy projekt budowlany. Teraz, dzięki partnerstwu publiczno-prywatnemu, możemy ruszać z realizacją. Jestem przekonany, że do 2027 roku ta inwestycja zostanie ukończona i mieszkańcy wreszcie zyskają długo oczekiwaną pływalnię - powiedział radny Śpiewak-Dowbor.
Wspólna wizja Nowego Portu
Partnerstwo publiczno-prywatne „Nowy Port 2030+” jest elementem szerokiej strategii rozwoju Gdańska. Łączy działania inwestycyjne z trwającymi procesami rewitalizacji, wspiera rozwój społeczny, gospodarczy i kulturalny dzielnicy.
- Jako partner prywatny zrealizujemy cele publiczne wskazane przez miasto i mieszkańców, a w zamian - zgodnie z miejscowym planem - zagospodarujemy tereny komercyjne, tworząc spójną przestrzeń miejską. Nowa zabudowa będzie respektować historię i charakter Nowego Portu, porządkując układ urbanistyczny i przywracając dzielnicy nadmorski, miejski rytm. Celem nadrzędnym jest dzielnica dla mieszkańców Gdańska - bezpieczna, integrująca funkcje społeczne, rekreacyjne i mieszkaniowe - mówił Mariusz Poławski, wiceprezes Develii.
Dzięki temu Nowy Port staje się miejscem przyjaznym, otwartym i dobrze skomunikowanym - przestrzenią, która łączy tradycję z nowoczesnością.
- Model PPP łączy interes publiczny z prywatnym kapitałem. Projekt wpisuje się w naszą koncepcję integracji nowej zabudowy z istniejącą tkanką miejską. Wykorzystamy nasze doświadczenie w przedsięwzięciach typu joint venture oraz skalę organizacji, aby skutecznie zrealizować tak złożony projekt - podkreślał Karol Dzięcioł, członek zarządu Develii.
Podpisanie umowy partnerstwa publiczno-prywatnego „Nowy Port 2030+” to ważny krok w kierunku budowania nowoczesnego, zrównoważonego i dobrze zaprojektowanego Gdańska - miasta, które rozwija się odpowiedzialnie i wspólnie z mieszkańcami.
Oprac. KG