Budowa terminala gazowego coraz bliżej. Dno morskie oczyszczone - żeby było bezpiecznie

Na Zatoce Gdańskiej zbudowany zostanie terminal gazowy FSRU, który ma wzmocnić bezpieczeństwo energetyczne naszego kraju. Powstanie także gazociąg podmorski oraz jego część lądowa. Rządowa spółka Gaz - System zleciła w ubiegłym roku badania i oczyszczenie dna Zatoki Gdańskiej. Usunięto już materiały niebezpieczne, w tym niewybuchy, które znajdowały się na planowanej trasie gazociągu.
17.04.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
na zdjęciu dwa duże morskie statki zacumowane do niewysokiego nabrzeża
W litewskiej Kłajpedzie, leżącej nad Morzem Bałtyckim, podobny terminal pływający - do przeładunku gazu ciekłego LNG - funkcjonuje od ośmiu lat
fot. AB Klaipedos Nafta

Niewybuchy na trasie gazociągu?

Badanie dna Zatoki Gdańskiej rozpoczęło się jesienią 2023 roku. Specjalistyczny statek badawczy najpierw wyszukiwał na planowanej trasie gazociągu podmorskiego, oraz w miejscu lokalizacji nabrzeża dla terminala gazowego, “metalowych obiektów ferromagnetycznych”, czyli materiałów niebezpiecznych, w tym niewybuchów, niewypałów, ale też substancji chemicznych, które należy usunąć. Sprawdzono też, czy na tym obszarze znajdują się wartościowe przedmioty archeologiczne.

Do identyfikacji obiektów na dnie Zatoki wykorzystano statek wyposażony w specjalistyczne sonary i inne urządzenia umożliwiające ich wykrycie. Następnie sprawdzali je doświadczeni nurkowie. Na koniec do akcji włączyła się Marynarka Wojenna RP, której zadaniem była neutralizacja obiektów niebezpiecznych. 

Rusza ważna inwestycja: terminal gazowy FSRU w Porcie Północnym

Wrak statku na dnie Zatoki

Podczas badań dna zatoki znaleziono także obiekty archeologiczne. Jednym z nich był 12-metrowy wrak statku. Wykryto także drewniany kabestan (służący do wciągania na pokład lin) i kotwice statków. 

- W procesie przygotowania morskiej części projektu FSRU przykładamy szczególną wagę do bezpieczeństwa. Współpracujemy na bieżąco z Marynarką Wojenną RP, Urzędem Morskim w Gdyni oraz Narodowym Muzeum Morskim w Gdańsku. Dzięki koordynacji działań oraz połączeniu doświadczenia i specjalistycznej wiedzy wszystkich podmiotów zachowamy cenne zabytki, które skrywają wody Zatoki i zapewnimy niezakłóconą realizację prac budowlanych w przyszłości - podkreśla Sławomir Hinc, prezes spółki Gaz - System.  

Fragment lądowego odcinka gazociągu będzie przebiegać przez dzielnicę Krakowiec - Górki Zachodnie. Zobacz tę część Gdańska widzianą z lotu ptaka

Dno już oczyszczone

Dno morskie, na obszarze, na którym ułożony zostanie gazociąg, został już sprawdzony i oczyszczony. Obecnie trwają badania związane m.in. z falowaniem wód w tej części Zatoki Gdańskiej. 

Terminal gazowy FSRU na Zatoce Gdańskiej. Ważna inwestycja, która budzi wiele obaw

Skroplony gaz zmieni tu stan skupienia

Określenie "terminal FSRU", to skrót od angielskiej nazwy: Floating Storage Regasification Unit, czyli Pływająca Magazynowa Jednostka Regazyfikacji.  Na Zatoce Gdańskiej zainstalowany zostanie statek, na stałe zacumowany, przystosowany do odbioru skroplonego gazu ziemnego ze statków - metanowców. Jednostka będzie przystosowana do jego następnej regazyfikacji, czyli procesu technologicznego, który umożliwia zmianę jego stanu skupienia z cieczy na gaz.

Terminal FSRU ma być przystosowany do regazyfikacji na poziomie 6,1 mld metrów sześciennych gazu ziemnego rocznie, z możliwością jego rozbudowy poprzez dostawienie drugiej jednostki, w zależności od zapotrzebowania na gaz ziemny w kraju i w regionie. Z jednostki FSRU gaz będzie wtłaczany do sieci przesyłowej.

W ramach inwestycji powstanie stanowisko postojowe terminalu (wraz z falochronem), gazociąg podmorski o długości około 3 km oraz gazociąg na terenie leśnym Górek Zachodnich. Realizacja inwestycji ma się rozpocząć w 2025 roku. Do użytkowania zostanie oddana na przełomie 2027 i 2028 roku.

na zdjęciu statek - terminal gazowy
Tak wygląda terminal gazowy w Senegalu, niedaleko Dakaru
Archiwum prywatne

Gdzie zaplanowano platformę gazową?

Terminal wraz z falochronem osłonowym zaplanowano w pobliżu toru podejściowego do Portu Północnego i po lewej stronie toru podejściowego z Wisły Śmiałej (patrząc od strony lądu). Zbudowany zostanie około 3 kilometrów od linii brzegowej. 

TV

Wieczór dla tramwaju widmo