Niewybuchy na trasie gazociągu?
Badanie dna Zatoki Gdańskiej rozpoczęło się jesienią 2023 roku. Specjalistyczny statek badawczy najpierw wyszukiwał na planowanej trasie gazociągu podmorskiego, oraz w miejscu lokalizacji nabrzeża dla terminala gazowego, “metalowych obiektów ferromagnetycznych”, czyli materiałów niebezpiecznych, w tym niewybuchów, niewypałów, ale też substancji chemicznych, które należy usunąć. Sprawdzono też, czy na tym obszarze znajdują się wartościowe przedmioty archeologiczne.
Do identyfikacji obiektów na dnie Zatoki wykorzystano statek wyposażony w specjalistyczne sonary i inne urządzenia umożliwiające ich wykrycie. Następnie sprawdzali je doświadczeni nurkowie. Na koniec do akcji włączyła się Marynarka Wojenna RP, której zadaniem była neutralizacja obiektów niebezpiecznych.
Rusza ważna inwestycja: terminal gazowy FSRU w Porcie Północnym
Wrak statku na dnie Zatoki
Podczas badań dna zatoki znaleziono także obiekty archeologiczne. Jednym z nich był 12-metrowy wrak statku. Wykryto także drewniany kabestan (służący do wciągania na pokład lin) i kotwice statków.
- W procesie przygotowania morskiej części projektu FSRU przykładamy szczególną wagę do bezpieczeństwa. Współpracujemy na bieżąco z Marynarką Wojenną RP, Urzędem Morskim w Gdyni oraz Narodowym Muzeum Morskim w Gdańsku. Dzięki koordynacji działań oraz połączeniu doświadczenia i specjalistycznej wiedzy wszystkich podmiotów zachowamy cenne zabytki, które skrywają wody Zatoki i zapewnimy niezakłóconą realizację prac budowlanych w przyszłości - podkreśla Sławomir Hinc, prezes spółki Gaz - System.
Fragment lądowego odcinka gazociągu będzie przebiegać przez dzielnicę Krakowiec - Górki Zachodnie. Zobacz tę część Gdańska widzianą z lotu ptaka
Dno już oczyszczone
Dno morskie, na obszarze, na którym ułożony zostanie gazociąg, został już sprawdzony i oczyszczony. Obecnie trwają badania związane m.in. z falowaniem wód w tej części Zatoki Gdańskiej.
Terminal gazowy FSRU na Zatoce Gdańskiej. Ważna inwestycja, która budzi wiele obaw
Skroplony gaz zmieni tu stan skupienia
Określenie "terminal FSRU", to skrót od angielskiej nazwy: Floating Storage Regasification Unit, czyli Pływająca Magazynowa Jednostka Regazyfikacji. Na Zatoce Gdańskiej zainstalowany zostanie statek, na stałe zacumowany, przystosowany do odbioru skroplonego gazu ziemnego ze statków - metanowców. Jednostka będzie przystosowana do jego następnej regazyfikacji, czyli procesu technologicznego, który umożliwia zmianę jego stanu skupienia z cieczy na gaz.
Terminal FSRU ma być przystosowany do regazyfikacji na poziomie 6,1 mld metrów sześciennych gazu ziemnego rocznie, z możliwością jego rozbudowy poprzez dostawienie drugiej jednostki, w zależności od zapotrzebowania na gaz ziemny w kraju i w regionie. Z jednostki FSRU gaz będzie wtłaczany do sieci przesyłowej.
W ramach inwestycji powstanie stanowisko postojowe terminalu (wraz z falochronem), gazociąg podmorski o długości około 3 km oraz gazociąg na terenie leśnym Górek Zachodnich. Realizacja inwestycji ma się rozpocząć w 2025 roku. Do użytkowania zostanie oddana na przełomie 2027 i 2028 roku.
Gdzie zaplanowano platformę gazową?
Terminal wraz z falochronem osłonowym zaplanowano w pobliżu toru podejściowego do Portu Północnego i po lewej stronie toru podejściowego z Wisły Śmiałej (patrząc od strony lądu). Zbudowany zostanie około 3 kilometrów od linii brzegowej.