Rewolucja parkingowa
W poniedziałek, 29 czerwca, weszły w życie zmiany w funkcjonowaniu Strefy Płatnego Parkowania w Gdańsku. Tego dnia w centrum miasta rusza bowiem Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania, która poszerzona została o rejon Długich Ogrodów. Do obsługi nowego sektora Długie Ogrody Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zakupił 23 nowe parkometry. 7 całkiem nowych urządzeń w lipcu i sierpniu ustawionych zostanie także w sektorze Jelitkowo obok 6 dotychczasowych zlokalizowanych tam parkometrów ze zmodernizowanym oprogramowaniem.
Jaki dokładnie obszar obejmuje ŚSPP? Otóż jest to południowa część dotychczasowego sektora Stare Miasto, a także sektor Główne Miasto wraz z fragmentem ul. 3 Maja (okolice Dworca PKS). W jej obszar włączony został także wspomniany sektor Długie Ogrody, który obejmuje teren między ulicami: Długie Ogrody, Angielską Groblą, Szafarnią a Długą Groblą. Oprócz wspomnianych ulic opłaty w tym sektorze pobierane także będą na ulicach Spichrzowej, Żytniej, Pszennej, Chmielnej, Ołowianka, Dziewanowskiego, Motławskiej, Seredyńskiego, Św. Barbary, Szopy, Łąkowej do Podwala Przedmiejskiego i Sadowej.
W Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania do dyspozycji kierowców będzie 2735 miejsc postojowych. Łącznie w Strefie Płatnego Parkowania (w tym z miejscami sezonowymi w Jelitkowie) oraz w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania zlokalizowanych będzie 6841 miejsc postojowych.
Informacja dla kierowców
Na początku kierowcy mogą mieć problemy z przyzwyczajeniem się do nowych sektorów. Żeby im to ułatwić, GZDiZ umieścił specjalne piktogramy na słupach i tabliczkach pod znakami sektorowymi „Strefa Płatnego Parkowania”, na słupach znaków „Parking” i na parkometrach. Dzięki nim można zapoznać się z informacją, w jakim jesteśmy sektorze i ile kosztuje godzina postoju.
Jaki jest cel zmian?
Ta parkingowa rewolucja to decyzja Rady Miasta Gdańska z lutego. Głównym efektem wprowadzenia Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania ma być poprawa dostępności miejsc postojowych w centrum miasta, a także - co równie ważne - zmniejszenie liczby samochodów, wjeżdżających w ten obszar. Oczekiwana jest też dzięki temu rozwiązaniu poprawa bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. To również zachęta do korzystania z publicznego transportu zbiorowego zamiast z samochodu.
Gdańsk, podobnie jak inne duże polskie miasta, boryka się z narastającym problemem niewystarczającej liczby miejsc parkingowych w stosunku do potrzeb. Widoczne to jest szczególnie latem. Wzmożony ruch pojazdów w dużym stopniu generują osoby nie będące na co dzień mieszkańcami Śródmieścia. Tworzą się korki, co niekorzystnie wpływa na środowisko naturalne i zabytki.
Zmiany w polityce parkingowej Miasta dotyczą nie tylko obszaru, ale też cen za postój. Stawki jednorazowych opłat za postój i abonamentów od 29 czerwca będą wyższe.
W ŚSPP obowiązywać będą wyższe stawki za postój pojazdu niż w pozostałych sektorach. Za pierwszą godzinę parkowania trzeba będzie zapłacić 5,50 zł, za drugą 6,60 zł, za trzecią 7,90 zł, a za czwartą i kolejne godziny 5,50 zł. W strefie śródmiejskiej za postój trzeba będzie płacić przez siedem dni w tygodniu, a więc także w soboty, niedziele i święta w godzinach od 9:00 do 20:00. Nowe stawki za postój w pozostałych sektorach SPP Abonamenty i karty opłat zryczałtowanych |