Jak gdański port rośnie w ostatnich latach?
Dla porównania, w 2022 r. port w Gdańsku był na 13. miejscu (68,2 mln ton) pod względem ilości przeładunków wśród europejskich portów.
W 2021 r. Port Gdańsk miał miejsce 17. (53,2 mln ton), a w 2020 r. zajął 18. pozycję (48 mln ton).
Co ciekawe, gdański port jest jednym z nielicznych w Europie, który z roku na rok może pochwalić się stałym wzrostem przeładunków.
O prawie 20 proc. większe przeładunki w 2023 roku w porcie. Największy wzrost terminali zbożowych
Dla przykładu, dwa największe porty w Europie - Rotterdam (Holandia) i Antwerpia-Brugia (Belgia) - w porównaniu do 2022 r. odnotowały w ubiegłym roku spadek przeładunków. Gorsze wyniki miały też Hamburg (Niemcy), Algeciras w południowej części Hiszpanii oraz Haropa, port na północy Francji.
Oprócz Gdańska, spośród portów Unii Europejskiej, jedynie rumuńska Konstanca nad Morzem Czarnym zanotowała w ub. roku większe przeładunki niż w 2022 r.
Kto wyprzedził Gdańsk w 2023 r.?
Jedynie osiem portów zanotowało w 2023 roku wyższe przeładunki niż Gdańsk.
Były to:
- Haropa (Francja, 81,3 mln ton)
- Konstanca (Rumunia, 92,5 mln ton)
- Algeciras (Hiszpania, 92,5 mln ton)
- Ust-Ługa (Rosja, 113,5 mln ton)
- Noworosyjsk (Rosja, 161,4 mln ton)
- Antwerpia-Brugia (Belgia, 269,7 mln ton)
- Rotterdam (Holandia, 438,8 mln ton)
Od teraz Port Gdańsk monitoruje całodobowo stan zanieczyszczeń ropopochodnych w wodzie
Warto jednocześnie podkreślić, że Port Gdańsk jest po Ust-Łudze drugim największym portem na Morzu Bałtyckim.