Pirs zachodni Terminalu T2, czyli większe możliwości
Dzięki pirsowi Port Lotniczy Gdańsk zyskuje prawie 16 tysięcy metrów kwadratowych nowej powierzchni (dotychczas było około 45 tys. m kw.). Będą w nim obsługiwani podróżni z krajów strefy Schengen jak i spoza niej. Na parterze pirsu jest część przylotowa, a na piętrze strefa odlotów. Specyfiką działania i zarządzania nowego obiektu będzie możliwość dostosowania punktów wyjść do samolotów do bieżących potrzeb, poprzez zwiększanie lub zmniejszanie odpowiednio strefy obsługi Schengen i non-Schengen.
Airport City Gdańsk. Pierwszy ultranowoczesny biurowiec Alpha oficjalnie otwarty
- Kończy się kolejny wielki etap inwestycyjny na naszym lotnisku. Za nami trudny czas dla branży lotniczej. W Porcie Lotniczym Gdańsk wykorzystaliśmy jednak pandemię koronawirusa, by dokonać skoku rozwojowego, który pozycjonuje nas w czołówce i daleko przed konkurencją. Podjęliśmy śmiałą decyzję i zrealizowaliśmy inwestycję, mimo kryzysu
w lotnictwie i strat, które ponosiły firmy w naszej branży. Z perspektywy czasu, sytuacji na rynku inwestycyjnym i budowlanym, wzrostu cen i galopującej inflacji, budowa pirsu została wykonana na dobrych warunkach i za dobrą cenę - mówi Tomasz Kloskowski prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.
Nowy obiekt to dodatkowa przestrzeń. Obsługa pasażerów dzięki niej będzie szybsza, sprawniejsza i prowadzona w doskonałych warunkach.
- Większy terminal pasażerski to dobra wiadomość szczególnie dla latających do krajów spoza strefy Schengen, takich jak Wielka Brytania, Irlandia czy Gruzja oraz do wakacyjnych miejsc w Turcji, Egipcie, a niedługo także w Meksyku, Dominikanie i Tajlandii oraz na Zanzibarze i Kubie. Podróżujący do tych miejsc będą obsługiwani w nowym pirsie - dodaje Tomasz Kloskowski.
Zwiększona została z 20 do 30 liczba gate’ów odlotowych. Jest więcej punktów odprawy paszportowej w części odlotowej (wzrost z 6 do 8) i przylotowej (z 8 do 12). Mamy większą halę odbioru bagażu i bagażownię przylotową. W nowym pirsie są dwa nowe bus gate’y, przez które pasażerowie będą przechodzić bezpośrednio z terminalu do autobusów, a następnie jechać do samolotów. Przy nowym pirsie są 4 nowe rękawy dla samolotów i mamy ich już w sumie 9.
Jak budowano pirs zachodni Terminala T2
Umowa na realizację nowego pirsu terminalu pasażerskiego w Porcie Lotniczym Gdańsk została podpisana 15 października 2019. Budowa rozpoczęła się pod koniec 2019. Zrealizowała ją Korporacja Budowlana DORACO za ponad 255 milionów złotych netto. Inwestycja została sfinansowana z obligacji, które wyemitował Port Lotniczy przy współpracy z Bankiem Pekao S.A. oraz ze środków własnych.
- Niezwykle sobie cenimy współpracę z Portem Lotniczym. Odnaleźliśmy partnera, który podobnie jak my, patrzy w przyszłość z dużym optymizmem i pragnie zmieniać na lepszą codzienność milionów ludzi. Cieszymy się, że mogliśmy swoją wiedzą i doświadczeniem wspierać w ostatnich latach kolejne etapy rozwoju portu lotniczego. Nowoczesny terminal reprezentuje światowy poziom, co podkreśla nie tylko branża lotnicza i turystyczna, ale też sami podróżni – mówi Angelika Cieślowska prezes Zarządu Korporacji Budowlanej DORACO.
Pirs zachodni terminalu pasażerskiego został zaprojektowany przez biuro PIG Architekci, które od powstania koncepcji, a potem przez cały okres trwania budowy, prowadziło bezpośredni nadzór autorski nad inwestycją. Założeniem architektonicznym było kontynuowanie rozwiązań przestrzenno-funkcjonalnych, układu konstrukcyjnego i kompozycji fasad zewnętrznych istniejącego terminalu.
Najbardziej charakterystycznym elementem nowego pirsu jest dach. Jego forma, poprzez powtarzalny układ świetlików, nawiązuje do zadaszenia bryły głównej terminalu, bardzo charakterystycznego elementu gdańskiego lotniska. Jest to także odniesienie do istotnej dla tożsamości Gdańska architektury przemysłowej i portowej.
Pirs zachodni Terminalu T2 w liczbach
W trakcie budowy pirsu użyto 11 500 metrów sześciennych betonu. To tyle, ile wystarczyłoby na wylanie fundamentów 320 domów jednorodzinnych, każdy o powierzchni 120 metrów kwadratowych. Przy realizacji wykorzystano aż 9 300 metrów kwadratowych szkła, także na szklane obudowy zewnętrznych ścian i pasma szklane świetlików w dachu. Ponadto użyto 1 100 ton stali zbrojeniowej.
Port Lotniczy Gdańsk zainstalował nowoczesny sprzęt do prześwietlania bagaży za 22 mln zł
Historia budowy terminali pasażerskich na gdańskim lotnisku sięga 1997 roku, wówczas powstał terminal T1. W 2012 została wybudowana największa część nowego terminalu T2, co wiązało się z rozgrywanymi wówczas w Polsce i Ukrainie Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej Euro 2012. W 2015 roku rozbudowano na gdańskim lotnisku terminal T2 o część przylotową, a obecnie (2022) o nowy pirs, stanowiący przedłużenie terminalu T2 w kierunku zachodnim.