• Start
  • Wiadomości
  • Główne Miasto. Nowe słupki blokujące zwiększą bezpieczeństwo

Główne Miasto. Nowe słupki blokujące zwiększą bezpieczeństwo i estetykę miasta 

Gdański Zarząd Dróg i Zieleni ogłosił przetarg na dostawę i montaż 107 nowych słupków blokujących, które ograniczą wjazd pojazdów na ulice Głównego Miasta przeznaczone dla pieszych i rowerzystów. Zastąpią one dotychczasowe elementy - bariery wygrodzeniowe, donice i kamienne bloki. Na oferty wykonawców GZDiZ czeka do 1 czerwca 2023 roku.
28.05.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Długa
Ograniczenie, a nawet całkowite uniemożliwienie ruchu samochodowego na reprezentacyjnych ulicach Głównego Miasta, pozwoliło na turystyczny rozkwit wielu zakątków historycznego serca Gdańska i wzbogacenie jego oferty gastronomicznej poprzez np. możliwość wystawienia ogródków przed lokalami
fot. gdansk.pl

Gdzie jest najlepszy klimat rowerowy w Polsce? Ponownie w Gdańsku

Prezydent Kryszewski: Długa i Długi Targ dla pieszych i rowerzystów 

- Niektóre z ulic Głównego Miasta, włącznie z reprezentacyjnymi ulicami Długą i Długim Targiem, to drogi „oddane we władanie” pieszym i rowerzystom - mówi Piotr Kryszewski, zastępca prezydenta Gdańska ds. usług komunalnych. - Ograniczenie, a nawet całkowite uniemożliwienie na nich ruchu samochodowego z jednej strony pozwoliło na turystyczny rozkwit wielu zakątków historycznego serca Gdańska i wzbogacenie jego oferty gastronomicznej poprzez np. możliwość wystawienia ogródków przed lokalami. 

Jak podkreśla prezydent Kryszewski to też jedna z form ochrony zabytków czy walorów estetycznych Głównego Miasta. Nie bez znaczenia jest też aspekt ekologiczny i prozdrowotny, wynikający z minimalizowania ruchu kołowego w ścisłym centrum miasta.

Fizyczne blokady dla bezpieczeństwa pieszych

Pomimo tego, że o zakazie ruchu pojazdów na przeznaczonych dla pieszych ulicach informuje oznakowanie, niektórym z kierowców zdarza się zabłądzić na drogę, na których ich być nie powinno. Jedni robią to z roztargnienia, nie zwracając uwagi na znaki. Inni z kolei z premedytacją, chcąc skrócić sobie drogę. To duże zagrożenie dla bezpieczeństwa pieszych. Jakie mogą być tego efekty pokazało zdarzenie z czerwca ubiegłego roku, kiedy kierowca auta na minuty jeździł po Długim Targu i okolicznych ulicach z dużą prędkością, potrącając i raniąc przy tym dwie osoby.

Cztery pociągi elektryczne pojadą linią PKM w czerwcu, a mogło być ich więcej

- By wyeliminować ryzyko wjazdu samochodów na zamknięte dla nich ulice na części z nich znajdują się fizyczne bariery: w postaci słupków, płotków wygrodzeniowych, kamiennych bloków czy donic - wyjaśnia Piotr Kryszewski. - Postanowiliśmy ujednolicić formę zabezpieczenia stref ruchu pieszych i ustawić w wyznaczonych miejscach estetyczne słupki. Część z nich będzie zamontowana na stałe, inne będą miały możliwość ich okresowego demontowania, np. w czasie sezonu letniego, kiedy na ulicach czy chodnikach wystawione będą ogródki gastronomiczne. 

zbrojownia_02_949x633.JPG
W 2009 roku w ramach ograniczenia ruchu samochodów na sezon turystyczny deptakiem została ul. Piwna na odcinku od ul. Tkackiej do ul. Koziej. Ten zabieg pozwolił odkryć na nowo odrestaurowany budynek Wielkiej Zbrojowni
fot. Jerzy Pinkas/gdansk.pl

Aż 107 nowych słupków w ponad 20 lokalizacjach

Inne słupki będą posiadać mechanizm pneumatyczny, umożliwiający schowanie słupka pod powierzchnię jezdni. To rozwiązanie, które w sytuacjach awaryjnych pozwoli na wjazd na wyłączone z ruchu ulice pojazdów służb ratunkowych czy technicznych, posiadających klucze. Każda z lokalizacji została przeanalizowana i zyska indywidualne rozwiązanie. Słupki pneumatyczne będą wyposażone w odpowiednie zabezpieczenie, które zapobiegnie jego schowaniu przez osoby niepowołane. 

Łącznie zamontowanych zostanie 107 nowych słupków, które zastąpią dotychczas używane elementy. Staną one w ponad 20 lokalizacjach:

  • ul. Kołodziejska przy skrzyżowaniu z ul. Św. Ducha
  • ul. Kozia przy skrzyżowaniu z ul. Św. Ducha
  • ul. Piwna przy skrzyżowaniu z ul. Lektykarską
  • ul. Wełniarska
  • ul. Podgarbary
  • ul. Garbary
  • Targ Węglowy przy Złotej Bramie
  • ul. Pocztowa przy skrzyżowaniu z ul. Długą
  • ul. Lektykarska przy skrzyżowaniu z ul. Długą
  • ul. Ławnicza przy skrzyżowaniu z Długim Targiem
  • ul. Kramarska przy skrzyżowaniu z ul. Chlebnicką
  • ul. Kaletnicza przy skrzyżowaniu z ul. Chlebnicką
  • ul. Kuśnierska
  • ul. Mieszczańska przy skrzyżowaniu z Długim Targiem
  • ul. Pończoszników przy skrzyżowaniu z Długim Targiem
  • ul. Powroźnicza przy skrzyżowaniu z Długim Targiem
  • ul. Dziana przy skrzyżowaniu z ul. Mariacką
  • ul. Mydlarska przy skrzyżowaniu z ul. Mariacką
  • ul. Św. Ducha przy skrzyżowaniu z ul. Bosmańską
  • ul. Św. Ducha przy skrzyżowaniu z ul. Przędzalniczą
  • ul. Stągiewna przy skrzyżowaniu z ul. Chmielną
  • ul. Stągiewna przy skrzyżowaniu z ul. Motławską

Po zakończeniu przebudowy słupki staną również na ul. Ogarnej.

Główne Miasto. Coraz więcej przestrzeni dla pieszych 

Wyłączanie ulic z ruchu pojazdów w Śródmieściu nie jest rozwiązaniem nowym. Ulica Długa i Długi Targ wakacyjnym deptakiem bywały już w latach 60., a od lat 70. ruch samochodowy jest tam zabroniony przez cały rok. W tym samym okresie zamknięta dla ruchu kołowego została także ul. Mariacka.

Mevo 2.0 od września na ulicach metropolii - będą nowe rowery elektryczne firmy Segway

Kolejne zmiany w organizacji ruchu na Głównym Mieście, mające na celu ograniczenie ruchu samochodów, wprowadzone zostały w 2009 roku. Najpierw, początkowo na czas trwania sezonu turystycznego, deptakiem została ul. Piwna na odcinku od ul. Tkackiej do ul. Koziej. Ten zabieg pozwolił odkryć na nowo odrestaurowany budynek Wielkiej Zbrojowni. Eksperyment się sprawdził, dlatego też to rozwiązanie zostało wprowadzone na stałe.

2022-08-14-kapiel-fontanna-001_949x633.JPG
Ulica Grobla I z piękną fontanną Czterech Kwartałów zmieniła się w popularny deptak, a zmniejszenie liczby samochodów w tym rejonie miasta otworzyło perspektywę na Bazylikę Mariacką
fot. Grzegorz Mehring/gdansk.pl

 

Postępujące rewitalizacje układu drogowego zachęcały do „oddania pieszym” kolejnych ulic. Również w 2009 roku ul. Grobla I z piękną fontanną Czterech Kwartałów zmieniła się w popularny deptak, a zmniejszenie liczby samochodów w tym rejonie miasta otworzyło perspektywę na Bazylikę Mariacką.

Tkacka, Kołodziejska, Ograna, Stągiewna, Grobla IV

Rosnąca popularność ul. Piwnej oraz rozwój usług skłoniły władze Gdańska do włączenia w 2011 roku do strefy pieszej ulic Tkackiej i Kołodziejskiej. W tym celu zamknięto w tym samym okresie dla samochodów fragment ulicy Ogarnej.

Ostatnie lata przyniosły kolejne zmiany w organizacji ruchu, uwalniające przestrzeń historycznego serca Gdańska od samochodów. W 2016 po remoncie ul. Stągiewnej piesi zawładnęli jej całą szerokością. O takim samym rozwiązaniu zdecydowano na ul. Świętego Ducha od ul. Przędzalniczej do Bosmańskiej.

Dolne Miasto. Podpisano umowy na remonty kolejnych ulic

W 2017 roku nowy charakter zyskała ul. Grobla IV. Ze względu na sąsiedztwo Szkoły Podstawowej ten obszar, wzbogacony o posadzone tam drzewa i krzewy, stał się miejscem spotkań młodzieży. Rozszerzony został też deptak na ul. Długiej przez włącznie do tej strefy ulic Kaletniczej i Kramarskiej. Kolejną była ul. Straganiarska od ul. Lawendowej do Słomianej, gdzie powstało popularne miejsce spotkań przy otwartych tam barach.

Z kolei w 2018 roku sezonowo wprowadzono zamknięcie dla ruchu kołowego ul. Szafarnia na odcinku od Hotelu Gdańsk do ul. Angielska Grobla. Pozwoliło to na zaaranżowanie na części ulicy, zajmowanej zazwyczaj przez parkujące pojazdy, przestrzeni rekreacyjnej dla pieszych i rowerzystów.

oprac. AU

TV

Port Lotniczy Gdańsk powitał 6-milionowego pasażera. To nowy rekord