• Start
  • Wiadomości
  • Głośny sygnał gwizdka na start. Ruszyła elektryfikacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Głośny sygnał gwizdka na start. Ruszyła elektryfikacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Na przystanku PKM Brętowo w Gdańsku rozpoczęły się prace związane z elektryfikacją Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Sygnał do prac dały władze wojewódzki i miejskie. Zelektryfikowaną linią pojedziemy już za dwa lata.
15.06.2021
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Sygnał gwizdka kolejowe na start inwestycji. Nz. od lewej Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego, Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska, senator Ryszard Świlski i Tomasz Konopacki, rzecznik PKM
Sygnał gwizdka kolejowe na start inwestycji. Nz. od lewej Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego, Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska, senator Ryszard Świlski i Tomasz Konopacki, rzecznik PKM
mat. PKM

 

Poranek 15 czerwca to ważny moment i krok milowy w rozwoju komunikacji zbiorowej w aglomeracji. Początek elektryfikacji ogłosiła symbolicznym sygnałem kolejowych gwizdków grupa osób, m.in. marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk, zastępca prezydenta Gdańska Piotr Borawski senator RP Ryszard Świlski i prezes PKM Grzegorz Mocarski. Chwilę potem dało się już słyszeć huk wbijanych palów pod fundament pierwszego słupa trakcyjnego.

- Ta inwestycja jest zwieńczeniem całości I etapu, który jednak ze względu na brak sieci trakcyjnej na linii kolejowej 201 z Gdyni do Kościerzyny musiał być odłożony w czasie – wyjaśniał marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.
Bez elektryfikacji dalszego ciągu, pociągi elektryczne musiałyby kończyć bieg na stacji Gdańsk Osowa i nie mogłyby jechać dalej. Zelektryfikowana linia PKM to będzie zupełnie nowa jakość na pomorskiej sieci kolejowej.

 

Palownica obok pociągu. Przez najbliższe miesiące do takiego widoku pasażerowie PKM będa musieli się przyzwyczaić
Palownica obok pociągu. Przez najbliższe miesiące do takiego widoku pasażerowie PKM będa musieli się przyzwyczaić
mat. PKM


Wykonawcą prac związanych z elektryfikacją jest firma Torpol S.A. z Poznania, ale jej zadanie wynikające z umowy jest dużo większe - powstanie na przykład nowy przystanek. Zakres prac jest następujący:

  • budowa sieci trakcyjnej na liniach kolejowych nr 248 i 253 wraz z włączeniem w linie kolejowe 201 i 202,
  • budowa nowego przystanku osobowego Gdańsk Firoga,
  • rozbudowa istniejącej infrastruktury technicznej i telematycznej PKM

Koszt wszystkich prac to 48,8 mln zł. Powinny one zakończyć się w w 2023 r. i wtedy to zelektryfikowana linią pojadą pierwsze składy.

Pasażerowie z Kartuz i okolic nie muszą obawiać się, że podczas elektryfikacji nie będą mieli połączenia z Trójmiastem, bo dzięki reaktywacji dawnej linii kolejowej z Gdańska przez Starą Piłę do Kartuz i wybudowaniu tzw. „bajpasu kartuskiego” będą mieli regularne połączenia z Gdańskiem.

Za dwa lata pojedziemy już zelektryfikowaną linią PKM
Za dwa lata pojedziemy już zelektryfikowaną linią PKM
mat. PKM


Inwestycja „Pomorska Kolej Metropolitalna Etap I – rewitalizacja „Kolei Kokoszkowskiej” Faza III – elektryfikacja linii kolejowych nr 248 i 253 wraz z budową przystanku Gdańsk Firoga” prowadzona będzie w systemie „buduj”, gdyż samorządowa spółka PKM SA już wcześniej przygotowała dla niej kompletny projekt budowlany i wykonawczy oraz zdobyła pozwolenie na budowę.

 

 

 

TV

Po Wielkanocy zacznie jeździć autobus na wodór