Teatr Wybrzeże najlepszy w Polsce wg ekspertów miesięcznika Teatr. Aż 27 wskazań!

W ankiecie pt. Najlepszy, najlepsza, najlepsi sezonu 2023/2024, opracowanej przez opiniotwórczy miesięcznik TEATR, eksperci wskazali Wybrzeże w siedmiu kategoriach, w sumie aż 27 razy. Uznania Jury doczekały się spektakle: “Wyzwolenie” w reż. Jana Klaty, “Piękna Zośka” w reż. Marcina Wierzchowskiego oraz “Złoty klucz” w reż. Maćko Prusaka oraz kreacje aktorskie Katarzyny Dałek, Karoliny Kowalskiej i Piotra Biedronia. Gratulujemy!
23.09.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Scena miłosna ze spektaklu. Kobieta trzyma w dłoniach twarz mężczyzny, on ma zamknięte oczy, ona się nad nim pochyla.
"Piękna Zośka" w reż. Marcina Wierzchowskiego. Na zdjęciu: Karolina Kowalska i Piotr Biedroń
fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl

Od klubu studenckiego po art house. Z Żaka odchodzi wieloletnia dyrektorka Magda Renk

Teatr to najstarsze pismo zajmujące się tematyką teatralną w Polsce - jest wydawany od 1945 roku. Miesięcznik publikuje felietony, eseje, recenzje spektakli (nie tylko polskich) i książek o tej tematyce. Ankietę Najlepszy, najlepsza, najlepsi periodyk opracowuje co roku.

W tym sezonie ocena specjalistów zasiadających w Jury, recenzentów i krytyków teatralnych, była jednoznaczna - aż pięciu (na 13 recenzentów) wymieniło Teatr Wybrzeże jako najlepszy teatr w kraju. I był to wynik najwyższy. Aż dwóch recenzentów uznało spektakl “Wyzwolenie” w reż. Jana Klaty za najlepszy w sezonie. Jana Klatę i Marcina Wierzchowskiego doceniono za reżyserię, a Katarzynę Dałek, Karolinę Kowalską i Piotra Biedronia za kreowane role. 

“Wyzwolenie i “Piękna Zośka” zachwycały też realizacją - chwalono choreografię, scenografię, kostiumy i reżyserię świateł. 

„Piękna Zośka”. Ważna premiera teatralna o głośnej zbrodni, na Scenie Malarnia

Kto chciałby przekonać się osobiście o wyjątkowości "Wyzwolenia" ma okazję obejrzeć spektakl w październiku. Spektakl pojawi się w repertuarze od 18 do 20 października. Bilety znajdziesz tutaj.

Kobieta z długimi ciemnymi włosami stoi na scenie. Ubrana jest w długą czerwoną spódnicę i szeroką koszulę. W tle sprzęty domowe.
Karolina Kowalska jako Zośka w spektaklu "Piękna Zośka" w reż. Marcina Wierzchowskiego
fot. Natalia Kabanow

Najlepszy, najlepsza, najlepsi, w sezonie 2023/2024

Wyniki ankiety miesięcznika TEATR

Najlepszy teatr:

  • TEATR WYBRZEŻE został wskazany najwięcej, bo aż pięć razy!

Najlepsze przedstawienie:

  • "Wyzwolenie" w reżyserii Jana Klaty zostało wyróżnione dwukrotnie

Najlepsza reżyseria:

  • Marcin Wierzchowski za "Piękną Zośkę" wymieniony dwukrotnie,
  • Jan Klata za "Wyzwolenie"

Najlepsza rola kobieca:

  • Karolina Kowalska za "Piękną Zośkę" wskazana dwukrotnie,
  • Katarzyna Dałek jako Muza w "Wyzwoleniu"

Najlepsza rola męska:

  • Piotr Biedroń jako Maciej Paluch w "Pięknej Zośce" wyróżniony trzykrotnie

Najlepsza scenografia/kostiumy/reżyseria światła:

  • Mirek Kaczmarek i jego koncepcja wizualna "Wyzwolenia" (wskazany trzykrotnie),
  • Natan Berkowicz za wideo w "Wyzwoleniu",
  • Magda Mucha za "Piękną Zośkę"

Najlepsza choreografia:

  • Maćko Prusak za "Wyzwolenie" wymieniony czterokrotnie

Najlepsze przedstawienie dla dzieci/młodzieży:

  • "Złoty klucz" w reż. Maćko Prusaka.
Kobieta z długimi rozpuszczonymi ciemnymi włosami siedzi za stole, na którym palą się świece.
Katarzyna Dałek zachwyciła krytyków teatralnych rolą Muzy w "Wyzwoleniu" Jana Klaty. Tu na zdj. W "Pięknej Zośce", jako siostra Zośki
fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl

Poznaj członków Jury:

  • Kamil Bujny (teatrologia.info)
  • Tomasz Domagała (domagalasiekultury.pl)
  • Łukasz Drewniak (teatralny.pl)
  • Katarzyna Flader-Rzeszowska („Teatr”)
  • Dominik Gac („Teatr”)
  • Anna Jazgarska (teatralny.pl)
  • Jacek Kopciński (redaktor naczelny „Teatru”)
  • Jolanta Kowalska (stała współpracowniczka „Teatru”)
  • Wiesław Kowalski (redaktor naczelny portalu teatrdlawszystkich.eu.)
  • Aneta Kyzioł („Polityka”)
  • Jacek Sieradzki („Odra”)
  • Przemysław Skrzydelski (blog recenzencki e-teatr.pl – „Moroz do Skrzydelskiego, Skrzydelski do Moroza”, „Nowy Tygodnik Kulturalny”)
  • Maryla Zielińska (e-teatr).

Dorota Kolak do fanów w Bibliotece Manhattan: „Zdecydowanie jestem gdańszczanką

TV

Każdy może pomóc