• Start
  • Wiadomości
  • Gdańska stocznia zbuduje nowoczesny prom pasażersko-samochodowy

Gdańska stocznia zbuduje nowoczesny prom pasażersko-samochodowy. Gdzie będzie pływać?

Remontowa Shipbuilding wykona nowoczesny prom pasażersko-samochodowy o napędzie hybrydowym dla jednej z największych firm żeglugowych w Norwegii Torghatten Nord AS. To powrót gdańskiej stoczni do współpracy biznesowej z tym armatorem po 9 latach. W okresie 2010-2013 Remontowa Shipbuilding zbudowała dla Torghatten Nord AS osiem promów fiordowych.
08.05.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Na zdjęciu widać przemysłowe wnętrze, w którym znajduje się wielki ploter tnący, który właśnie wycina białe litery z dużego arkusza materiału. W tle widać olbrzymią reklamę przedstawiającą prom, przykrytą folią ochronną, z logo firmy Torghatten Nord. Całe otoczenie wydaje się być zakładem produkcyjnym lub fabryką specjalizującą się w produkcji dużych formatów reklamowych lub elementów konstrukcyjnych. Wokół panuje porządek i organizacja typowa dla przemysłowych miejsc pracy.
Budowa statku dla armatora z Norwegii ma się zakończyć za ok. dwa lata
fot. Sławomir Lewandowski/ PortalMorski.pl

Jaką trasę będzie obsługiwać budowany w Gdańsku prom?

W środę, 8 maja, w jednej z wielkich hal Remontowa Shipbuilding odbyła się uroczystość cięcia pierwszej blachy do budowy nowego promu pasażersko-samochodowego. To symboliczny zwyczaj oznaczający w każdej stoczni początek prac nad statkiem.
 
Nowoczesny, w pełni wyposażony prom dwustronny o numerze budowy B620/1, przeznaczony będzie do obsługi żeglugi w norweskich fiordach na trasie Stornes-Bjørnerå

Stępka w stoczni Remontowa Shipbuilding. Powstaje 5. niszczyciel min typu Kormoran II

Ze względu na trudne warunki eksploatacji typowe dla rejonu Koła Podbiegunowego, w projekcie statku postawiono szczególny nacisk na zastosowanie lekkich materiałów. 

To ósmy prom dla Torghatten Nord

Prom zbudowany zostanie na podstawie projektu opracowanego przez The Norwegian Ship Design Company AS, wspieranego w zakresie dokumentacji roboczej przez Remontowa Marine Design&amp Consulting z polskiej grupy Remontowa Holding
Na tym zdjęciu widzimy zbliżenie na ploter tnący w trakcie pracy, wycinający duże, białe litery z szarego materiału. Płomień lub światło emitowane przez narzędzie tnące podkreśla proces cięcia. Maszyna jest wyposażona w różne przyłącza i kable, co wskazuje na jej złożoność technologiczną. W tle widać część dużej reklamy z wizerunkiem promu. Ta scena jest typowa dla przemysłowego środowiska produkcyjnego, gdzie zaawansowane maszyny są wykorzystywane do precyzyjnego cięcia materiałów na elementy reklamowe lub konstrukcyjne
Cięcie blachy statku to symboliczny start budowy jednostki pływającej. Odpowiednikiem tego wydarzenia w przypadku prac nad budową domu lub innych obiektów budowlanych jest wmurowanie kamienia węgielnego
fot. Sławomir Lewandowski/ PortalMorski.pl
 
- To jest powrót naszej spółki do kooperacji z Torghatten Nord, dla którego zbudowaliśmy i zaprojektowaliśmy wcześniej osiem promów. W ramach kontraktu wykonamy teraz jedną jednostkę. Armatorowi złożyliśmy jednak ofertę i liczymy na współpracę przy realizacji kolejnych statków - powiedział Dariusz Jaguszewski, prezes zarządu Remontowa Shipbuilding.
Budowa promu dla norweskiego armatora to jednocześnie kolejny krok w rozwoju kompetencji gdańskiej stoczni jako dostawcy jednostek hybrydowych o zasilaniu bateryjnym. W latach 2018-2021 Remontowa Shipbuilding S.A. zbudowała łącznie sześć promów elektrycznych, w tym cztery dla armatorów z Norwegii i dwa dla armatorów z Wielkiej Brytanii.
 
- Wszystkie wpisują się w hasło dekarbonizacji żeglugi - podkreślił Dariusz Jaguszewski.  

Kiedy prom zostanie przekazany armatorowi?

Jak będzie napędzany najnowszy prom fiordowy dla Norwegów, budowany w gdańskiej stoczni?
Na zdjęciu widzimy mężczyznę w średnim wieku, ubranego w elegancki granatowy garnitur, białą koszulę i kropkowany granatowy krawat, który przemawia do mikrofonu stojącego na mównicy. Wydarzenie ma miejsce w przemysłowym środowisku, prawdopodobnie w fabryce lub hali produkcyjnej, co sugeruje obecność maszyny do cięcia materiałów w tle oraz dużej reklamy z wizerunkiem promu. Mężczyzna wygląda na poważnego i skupionego na swoim wystąpieniu, co może wskazywać na ważne ogłoszenie lub prezentację związaną z działalnością przedsiębiorstwa lub nowym projektem. Atmosfera zdaje się być formalna i profesjonalna.
Przemawia Dariusz Jaguszewski, prezes zarządu Remontowa Shipbuilding
fot. Sławomir Lewandowski/ PortalMorski.pl
 
- Baterie są ładowane przez system rapid charging (ang. szybkie ładowanie). Proces ten odbywa się podczas ładunku i rozładunku promu, co trwa średnio od 5 do 7 minut. W tym czasie baterie są ładowane do takiego poziomu, że jednostka jest w stanie wykonać następny rejs do portu. Przy czym, podróż taka w jedną stronę trwa ok. 12 minut. Tylko w sytuacji awaryjnej, kiedy obydwa systemy bateryjne, każdy z nich o mocy 1250 kilowatogodzin, uległby jakiejś awarii, w tym momencie załączają się agregaty prądotwórcze, aby zapewnić manewrowość oraz bezpieczeństwo pasażerów i załogi statku - wyjaśnił prezes Remontowa Shipbuilding.

Jak Unia Europejska zmieniła Gdańsk przez 20 lat? Przypominamy 20 topowych inwestycji

Przekazanie statku armatorowi planowane jest w I kwartale 2026 r.
 
- Kiedy zastanawialiśmy się nad wyborem dostawcy nowej jednostki dla naszej firmy to właśnie Remontowa Shipbuilding zaproponowała nam najlepszą jakość i cenę - mówił Marius Hansen, prezes Torghatten Nord
Na zdjęciu widzimy dużą grupę ludzi, prawdopodobnie pracowników lub gości specjalnych, którzy pozują do wspólnego zdjęcia w przemysłowym otoczeniu. Osoby są ubrane formalnie i nieformalnie, co sugeruje zróżnicowanie ich ról lub statusów. Grupa stoi przed dużym banerem przedstawiającym prom, z logo firmy Torghatten Nord oraz Remontowa Shipbuilding SA, co wskazuje na ich potencjalną współpracę lub wydarzenie związane z branżą morską lub stoczniową. Z tyłu widoczne są flagi Polski i Norwegii, co może podkreślać międzynarodowy charakter wydarzenia lub współpracy między tymi krajami. Atmosfera jest formalna i uroczysta, co jest typowe dla oficjalnych spotkań lub ceremonii.
Pamiątkowe zdjęcie uczestników uroczystości w Remontowa Shipbuilding
fot. Sławomir Lewandowski/ PortalMorski.pl
 
PROM PASAŻERSKO-SAMOCHODOWY DLA ARMATORA Z NORWEGII W LICZBACH:
 
  • Długość całkowita: 63,65 m
  • Szerokość (maksymalna): 15,50 m
  • Wysokość do pokładu głównego: 4,80 m
  • Maksymalna liczba pasażerów łącznie z załogą: 149 
  • Maksymalna liczba aut osobowych: 50 
  • Maksymalna liczba aut ciężarowych: 6 

Jaka jest historia Remontowa Shipbuilding?

Remontowa Shipbuilding S.A. jest jedną z czołowych firm należących do grupy kapitałowej Remontowa Holding SA.
 
Stocznia działa na rynku już 79 lat. Produkcję zaczęła w 1945 r. tuż po zakończeniu II wojny światowej. Jest kontynuatorką działającej przez kilka dekad PRL Stoczni Północnej im. Bohaterów Westerplatte. W tym czasie budowała głównie okręty wojenne, w tym desantowe, jednostki szkolne i kutry torpedowe. Ich odbiorcą były marynarki wojenne Polski, ZSRR, Bułgarii, Jugosławii i NRD. Z pochylni stoczni spływały też na wodę specjalistyczne statki rybackie.  

Polacy w Unii Europejskiej: wielki skok cywilizacyjny w 20 lat i referendum w sprawie polexitu?

W 1993 r. doszło do przekształcenia Stoczni Północnej w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa.
Na zdjęciu widzimy komputerowo wygenerowany obraz promu pasażerskiego. Statek ma biało-czarne malowanie z niebieskim pasem biegnącym wzdłuż kadłuba oraz czerwoną część podwodną. Na burtach widnieje logo Torghatten Nord, sugerujące, że prom należy do norweskiej firmy transportowej. Na górze znajduje się kabina nawigacyjna z szerokimi oknami dla dobrej widoczności. Prom wyposażony jest w liczne okna poniżej kabiny, co wskazuje na przestronne wnętrza dla pasażerów. Design jest nowoczesny i funkcjonalny, z prostymi, czystymi liniami, co podkreśla nowoczesność i efektywność statku
Wizualizacja promu pasażersko-samochodowego o napędzie hybrydowym dla Torghatten Nord
mat. prasowe: Remontowa Shipbuilding
 
Lata 90. XX wieku to rozpoczęcie w stoczni budowy statków towarowych, promów pasażersko-samochodowych, statków do obsługi przemysłu offshore oraz holowników.
 
W 2003 r. głównym akcjonariuszem zakładu stała się Gdańska Stocznia “Remontowa” (później Remontowa Holding SA). W 2011 r. przedsiębiorstwo przyjęło nazwę Remontowa Shipbuilding.
 
Firma wróciła do współpracy z Marynarką Wojenną RP. W stoczni powstał nowoczesny niszczyciel min ORP Kormoran. W 2017 r. podpisano kontrakt na budowę przez Remontowa Shipbuilding kolejnych dwóch niszczycieli min i 6 holowników. W 2021 r. stocznia przystąpiła do Konsorcjum PGZ-Miecznik, którego zadaniem jest dostawa trzech fregat dla Marynarki Wojennej RP. 

Nastoletnie dziewczyny inżynierkami? Tak, wystarczy dać im szansę

Powierzchnia całkowita Remontowa Shipbuilding wynosi 269 100 metrów kwadratowych. Odpowiada to wielkości ponad 38 boisk piłkarskich.
 

TV

Mniej bruku - więcej drzew!