Kontrole liczby pasażerów przeprowadzane są od czerwca br. Dotychczas prowadzone były jednak wyrywkowo, na wybranych liniach autobusowych i tramwajowych, głównie tych cieszących się największą popularnością wśród pasażerów.
Zarząd Transportu Miejskiego dysponuje też danymi z tzw. bramek liczących, które zamontowane są przy wejściach do niektórych pojazdów. Dzięki tym urządzeniom ZTM na bieżąco otrzymuje informacje o tym, jakie jest zapełnienie danego pojazdu.
- Takie "bramki" zainstalowane są we wszystkich fabrycznie nowych, zamawianych przez GAiT (miejską spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje - dop.red.) autobusach i tramwajach. Aktualnie w taborze GAiT jest 15 składów tramwajowych wyposażonych w bramki zliczające. Natomiast liczba autobusów, w których zamontowano bramki zliczające, wynosi 118 spośród 252, którymi łącznie dysponuje GAiT - informuje Zygmunt Gołąb, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Zaznacza też, że weekendowe obserwacje wykazały, iż liczba pasażerów na wielu liniach nawet nieco zmalała, dlatego nie ma, póki co, potrzeby zwiększenia liczby pojazdów w ruchu.
- Pewnie ma to związek z szeroko publikowanym wejściem miasta w strefę żółtą. Sytuacja jest na bieżąco monitorowana. Niezależnie od pandemii, popyt zawsze dynamicznie się zmienia. Na części linii frekwencja systematycznie maleje, wówczas redukowana jest oferta przewozowa, a pojazdy przesuwane są do obsługi tych linii, na których liczba pasażerów rośnie - wyjaśnia Zygmunt Gołąb.
Zastępca prezydent Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu, Piotr Borawski, przypomniał na swoim profilu FB, że pojazdy komunikacji miejskiej od miesięcy są regularnie dezynfekowane.
Miejskie autobusy i tramwaje są regularnie myte i dezynfekowane, każdego dnia, od wielu lat. To standardowa procedura. Panująca pandemia koronawirusa nie miała wpływu na wprowadzenie takich działań. Jednak ze względu na jej rozprzestrzenianie się, dezynfekcja została jeszcze bardziej wzmożona. Zanim do danego pojazdu wejdzie ekipa sprzątająca, wchodzi pracownik, który dokładnie rozpyla środek o działaniu grzybobójczym, bakteriobójczym, i co ważne - wirusobójczym, we wnętrzu tramwaju bądź autobusu.
- Operatorzy, wykonujący na rzecz Miasta Gdańska usługi transportowe, od zawsze dbają o utrzymanie czystości w swoich pojazdach, zgodnie z zapisami umów przewozowych, zawartych z ZTM w Gdańsku. Autobusy i tramwaje stanowiące tabor spółki GAiT są codzienne czyszczone i dezynfekowane. Jest to standard praktykowany od lat. Zawsze szczególny nacisk kładziony jest na dezynfekcję elementów i powierzchni dotykanych przez pasażerów, w tym uchwytów, poręczy i przycisków - dodaje Zygmunt Gołąb. - Dezynfekcja jest integralną częścią codziennego sprzątania pojazdów. W okresie pandemii działania te zostały dodatkowo zintensyfikowane. Podobnie rzecz ma się u drugiego operatora, firmy BP Tour. Tam również autobusy, obsługujące połączenia międzygminne, są codziennie czyszczone i dezynfekowane. Również w przypadku firmy BP Tour, w okresie pandemii działania te zostały dodatkowo zintensyfikowane.
Sprzątaniem pojazdów zarządzanych przez miejską spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje zajmuje się zewnętrzna firma. Standardowo sprzątane są również krzesełka, szyby i obudowa pojazdów.
Każdy kierowca i motorniczy, prowadzący pojazd, wyposażony jest w rękawice i środek dezynfekujący.
Przypominamy, że autobusach i tramwajach miejskich może podróżować jednocześnie tyle osób, ile wynosi 50 proc. liczby wszystkich miejsc siedzących i stojących, przy czym zajęta może być jedynie połowa miejsc siedzących. W związku z tym nadal obowiązuje zakaz zajmowania oznaczonych miejsc siedzących.