Gdańsk na Velo-city w Gandawie. Za rok światowy kongres rowerowy w naszym mieście

Ponad 1,6 tys. osób z 60 krajów przyjechało do belgijskiej Gandawy, gdzie w dniach 18 - 21 czerwca odbywa się kongres Velo-city. Wśród uczestników jest delegacja z Gdańska, który za rok gościć będzie to najważniejsze na świecie rowerowe wydarzenie. Piotr Kryszewski, zastępca prezydenta Gdańska, uczestniczył w jednym z paneli dyskusyjnych pierwszego dnia konferencji.
18.06.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Na zdjęciu widać grupę ludzi rozmawiających podczas wydarzenia Velo-city 2025, które odbędzie się w Gdańsku. Tło ozdobione jest kolorowym logo oraz napisami promującymi to nadchodzące wydarzenie, a wszyscy uczestnicy mają przypięte identyfikatory.
Stoisko Gdańska - przyszłorocznego gospodarza Velo-city cieszyło się dużą popularnością
fot. Jan Rusek/Polska Unia Mobilności Aktywnej

Kongres Velo-city

Każdego roku światowy kongres rowerowy Velo-city odbywa się w innym mieście i choć decyzję o wyborze gospodarza podejmuje Europejska Federacja Cyklistów, to wydarzenie z ponad 40-letnią historią gościło już na każdym kontynencie. 

Kongres to miejsce spotkań twórców i rzeczników rozwoju transportu rowerowego w miastach. Uczestnicy wywodzą się z różnych środowisk: od samorządów i władz krajowych oraz europejskich, poprzez organizacje pozarządowe i regionalne, po producentów rowerów, infrastruktury i technologii związanych z miejskim transportem rowerowym.  

W 2024 roku gospodarzem imprezy jest belgijska Gandawa, która zorganizowała konferencję na welodromie 't Kuipke i w przyległej do niego industrialnej hali, z przestrzenią na prezentacje kongresowe ze stoiskami ponad 100 firm i organizacji. Wśród nich jest także stoisko Gdańska - jako gospodarza Velo-city 2025.

Velo-city 2025. Za dwa lata Gdańsk gospodarzem najważniejszej konferencji rowerowej

Na zdjęciu widać dwóch kolarzy torowych, którzy jadą na tandemie podczas zawodów w hali sportowej. Obaj mają na sobie niebieskie stroje z logo sponsorów oraz białe kaski, a w tle widać trybuny z widzami oraz reklamy na bandach.
Velo-city w Gandawie rozpoczął pokazowy wyścig z udziałem tandemu para-kolarskiego
fot. Jan Rusek/Polska Unia Mobilności Aktywnej

Gości powitał burmistrz Gandawy, Mathias De Clercq: - Nie przypadkiem Gandawa jest gospodarzem Velo-City. Promujemy transport rowerowy od wielu lat, a ostatnio wprowadziliśmy bardzo postępową politykę w tym zakresie. Wymagało to odważnych wyborów, a my je podjęliśmy, dosłownie dając pieszym i rowerzystom więcej przestrzeni w naszym mieście, by mogli poruszać się po nim bezpiecznie i łatwo - podkreślił burmistrz Gandawy. - Nasze miasta były zdominowane przez samochody przez dziesiątki lat, tylko pozostała przestrzeń była dostępna dla ludzi. Teraz kompletnie to odwróciliśmy i to się opłacało. Już 30 proc. codziennych podróży w naszym mieście wykonywanych jest na rowerach, a przez najbardziej uczęszczane skrzyżowanie co roku przejeżdżają 3 miliony rowerzystów. Wyobraźmy sobie - gdyby to były samochody, miasto byłoby kompletnie zablokowane.

Mathias De Clercq podkreślił, że władze miasta nie ustają we wprowadzaniu dalszych zmian: - Więcej rowerów to miasto: przyjemniejsze, cichsze, z lepszym powietrzem, zdrowsze, a jazda na rowerze uszczęśliwia ludzi, dlatego nie zwalniamy tempa.

Na zdjęciu widzimy dużą grupę ludzi uczestniczących w wydarzeniu w przestrzeni zamkniętej, prawdopodobnie targach lub konferencji. W tle znajduje się duże stoisko z kolorowym logiem przedstawiającym niebieskiego smoka na tle okręgów, a w okolicy widać różne stoiska związane z tematyką rowerową, co sugeruje, że wydarzenie może być poświęcone rowerom lub ekologicznemu transportowi.
Velo-city to m. in. przestrzeń na targi
fot. Jan Rusek/Polska Unia Mobilności Aktywnej

Wizyta delegacji Europejskiej Federacji Cyklistów w Gdańsku. “Liczy się postęp, nie sukces”

Europejska Deklaracja Rowerowa

Henk Swarttouw, przewodniczący Europejskiej Federacji Cyklistów mówił o epokowym znaczeniu Europejskiej Deklaracji Rowerowej (European Declaration on Cycling): - Dwa miesiące temu przyjęła ją Rada Europy, a także Komisja Europejska i Parlament Europejski. To historyczne wydarzenie, którego waga jest nie do przecenienia, ponieważ w najbliższych latach deklaracja ta wyniesie transport rowerowy na szczyt miejskich polityk mobilności w całej Europie, łącznie z zapewnieniem niezbędnych funduszy - podkreślił Henk Swarttouw. - Przyjęcie deklaracji to rezultat wieloletniego, systematycznego lobbowania przez Europejską Federację Cyklistów, przez naszych członków ze wszystkich krajów, partnerów, całej społeczności rowerowej. Cieszmy się tym osiągnięciem! 

Broadway dla rowerów

Inspirującą mowę otwarcia konferencji przedstawiła Janette Sadik-Khan, która pracując jako komisarz ds. transportu Nowego Jorku w latach 2007 - 2013 doprowadziła do przekształcenia centrum metropolii w przestrzeń przyjazną dla pieszych i rowerzystów. W tym czasie w Nowym Jorku powstało 650 kilometrów dróg rowerowych, ponad 60 placów, sieć szybkich linii autobusowych. Janette Sadik-Khan opowiedziała o drodze do zmian, która nie była usłana różami.

- Utworzona do 2013 roku sieć dróg rowerowych była fundamentem uruchomienia systemu roweru publicznego, który liczy obecnie 26 tysięcy i rośnie. Jesteśmy w momencie, w którym rower z alternatywnego środka transportu stał się jednym z głównych.

Amerykanka podczas prezentacji podawała przykłady zmian w przestrzeni kilkunastu miast z całego świata, nie zapomniała także o Gdańsku, przypominając, że będzie gospodarzem Velo-city i pokazała zdjęcie ul. Wita Stwosza, jako przykładu realnych zmian nie wymagających dużych nakładów inwestycyjnych. 

Na zdjęciu widać panel dyskusyjny odbywający się na scenie, w którym uczestniczy sześć osób siedzących na krzesłach w rzędzie. Na dużym ekranie za nimi wyświetlany jest wizerunek jednego z prelegentów, którym jest Piotr Kryszewski, zastępca prezydenta Gdańska, co wskazuje na tematykę związaną z miastem Gdańsk i prawdopodobnie planami na przyszłość.
Prezydent Piotr Kryszewski wziął udział w jednym z paneli dyskusyjnych podczas konferencji Velo-City.
Fot. Jan Rusek/Polska Unia Mobilności Aktywnej

Gdańsk na Velo-city

Velo-city to przede wszystkim przestrzeń wymiany doświadczeń podczas większych i mniejszych paneli dyskusyjnych, warsztatów i prezentacji, w których udział weźmie ponad 80 mówców.

Jednym z panelistów we wtorek, 18 czerwca, był Piotr Kryszewski, zastępca prezydenta Gdańska. Razem z zastępcami burmistrzów z kilku innych miast rozmawiali o sposobach zarządzania ruchem i przestrzenią publiczną, które przyczyniły się do rozwoju mobilności aktywnej w ich miastach.

Gdańskie przykłady przedstawione w prezentacji prezydenta to metamorfozy ulic Stągiewnej oraz Grobli IV w przestrzenie dla pieszych i rowerzystów, wolne od samochodów oraz droga rowerowa wydzielona w jezdni ul. Jana z Kolna, utworzona ze środków inwestora prywatnego. Prezydent wspomniał także o akcji Rowerowy Maj, której celem jest promocja ruchu rowerowego wśród najmłodszych mieszkańców. 

Zapytany przez prowadzącą panel o miasto najbardziej inspirujące do zmian prorowerowych, Piotr Kryszewski odpowiedział: - Nie ma jednego miasta - wzorca dla wszystkich. Potrzebujemy rozwiązań dla miast małych, średnich i dużych. Potrzebujemy argumentów, by przekonywać mieszkańców, że warto wprowadzać zmiany w przestrzeni, by miasto stało się bardziej przyjazne. I dlatego warto spotykać się na Velo-city.

Warto dodać, że wśród uczestników panelu byli przedstawiciele miast - gospodarzy Velo-city: Kopenhagi (dwukrotnie już gościła kongres), Gandawy oraz gospodarzy przyszłych - Gdańska i Rimini (2026). Głos zabrał także przedstawiciel Singapuru oraz hrabstwa Harris w Teksasie.

Kolejny dzień Velo-city - czwartek, zakończy tradycyjny punkt - wieczorna parada rowerowa, w którą wspólnie wyjadą uczestnicy konferencji i mieszkańcy Gandawy. 

TV

Wieczór dla tramwaju widmo