Velo-city - dlaczego w Gdańsku?
Od przeszło dwudziestu lat Gdańsk konsekwentnie rozwija komunikację rowerową, realizując ambitny program inwestycyjny oraz działając na polu organizacji i promocji. Wysiłki te usytuowały nasze miasto w gronie najbardziej rowerowych metropolii w Polsce. Swoim doświadczeniem chętnie dzielimy się z innymi samorządami, choćby jako organizator główny kampanii Rowerowy Maj – największego w Polsce wydarzenia promującego dojazdy do szkół i przedszkoli na dwóch kółkach. W tegorocznej edycji Rowerowego Maja uczestniczyło aż 47 polskich miast. Kolejnym wyrazem naszego rowerowego zaangażowania, a zarazem poważnym wyzwaniem dla miasta, jest decyzja o ubieganiu się o prawo zorganizowania Światowego Kongresu Rowerowego Velo-city w 2025 roku.
Kręć kilometry dla Gdańska - X edycja już w toku. Graj dla siebie, swej drużyny i miasta!
Energising Solidarity - kongres rowerowy Velo-city
Hasło i motyw przewodni Velo-city w Gdańsku w 2025 roku to: „Energising solidarity” czyli energetyzująca solidarność.
- Wierzymy, że będzie stanowić ono istotną wartość dodaną dla Europejskiej Federacji Cyklistów i naszego miasta, tworząc kolejne ogniwo w łańcuchu innych pozytywnych procesów historycznych zainicjowanych w Gdańsku w ostatnich dekadach – wyjaśnia Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Gdańską kandydaturę wsparło ponad 20 instytucji, w tym największe polskie miasta, ogólnokrajowe związki i stowarzyszenia samorządowe, największe pomorskie uczelnie, władze samorządowe oraz metropolitalne oraz branżowe organizacje skupiająca producentów rowerów oraz branży turystycznej.
Velo-city - międzynarodowa marka
Kongres Velo-city jest miejscem spotkań aktywistów, naukowców, samorządowców, producentów rowerów oraz polityków wszystkich szczebli, miejscem wymiany doświadczeń i dyskusji o rozwoju ruchu rowerowego. Od pierwszej edycji w 1980 roku impreza stała się flagowym wydarzeniem Europejskiej Federacji Cyklistów, gromadząc rokrocznie blisko 1500 uczestników z ponad 60 krajów. Velo-city ma wielkie znaczenie w promowaniu roweru jako zdrowego i przyjaznego dla środowiska środka transportu i rekreacji. Dużo uwagi poświęca się roli projektowania uniwersalnego, aby zapobiegać wykluczeniu najsłabszych użytkowników przestrzeni publicznych, tj. osób starszych i dzieci. Z kolei towarzyszące kongresowi targi stanowią okazję do zaprezentowania powiązanych tematycznie innowacji technologicznych.
Wymierne korzyści z kongresu Velo-city w Gdańsku
Tegoroczna edycja Velo-city odbyła się w Lubljanie, a edycję 2023 zorganizuje Lipsk. Doświadczenia organizowania kongresów Velo-city w kilkudziesięciu metropoliach Europy i świata przyczyniły się do wzrostu udziału roweru jako środka codziennego transportu w tych miejscach. Bycie gospodarzem tej prestiżowej imprezy to także wyraz uznania dotychczasowych wysiłków miasta na rzecz rozwoju mobilności aktywnej. Gdańsk ma szansę zostać pierwszym polskim gospodarzem imprezy.
Starania Gdańska o prawo organizacji prestiżowej międzynarodowej konferencji, w której uczestniczyć będzie ponad 1200 osób z całego świata, oznaczają nie tylko przygotowanie jej logistyki, ale przede wszystkim zmianę podejścia do polityki przestrzennej i transportowej oraz wzmocnienia wizerunku miasta i Pomorza, jako regionu przyjaznego turystom i inwestorom.
Organizacja imprezy, to również rozwój infrastruktury rowerowej i korzyści gospodarcze, wynikające z przyjazdu przedstawicieli władz i międzynarodowego środowiska promotorów komunikacji rowerowej.
Wymiana nawierzchni ścieżki rowerowej na ul. Witosa
Velo-city 2025 - harmonogram aplikacji
Do połowy października zarząd ECF wyłoni spośród aplikujących trzy miasta, które znajdą się na tzw. „krótkiej liście”. W wyłonionych miastach odbędą się wizyty studyjne delegatów ECF, które pomogą ocenić potencjał organizatorski. Ostateczna decyzja na temat tego, kto będzie gospodarzem Velocity 2025, zapadnie w styczniu przyszłego roku. Lokalizacją gdańskiego Velo-city ma być AMBEREXPO Centrum Wystawienniczo-Konferencyjne Międzynarodowych Targów Gdańskich S.A.
oprac. MW