W mieście brakuje międzydzielnicowych tras dla jednośladów
Opracowana analiza ma określać możliwości wykonania takiego systemu ekostrad na terenie Gdańska. Jednym z problemów zidentyfikowanych w istniejącej sieci transportowej na terenie miasta jest niewystarczająca liczba szybkich i bezpiecznych międzydzielnicowych tras rowerowych. By poprawić warunki dla mobilności aktywnej władze Gdańska ogłosiły plan budowy sieci ekostrad, czyli wygodnych tras rowerowych o podwyższonych standardach, możliwie bezkolizyjnych, które poprawiłyby bezpieczeństwo i komfort poruszania się na rowerze.
Część z proponowanych tras może jednak wiązać się z problemami realizacyjnymi, w związku z czym podjęto decyzję, by w pierwszej kolejności opracować analizy, które zbadają możliwości realizacyjne poszczególnych odcinków ekostrad, na podstawie których określone zostaną parametry tras, które będą wykorzystane dla pozyskania, w kolejnym etapie, dokumentacji projektowej.
Rewitalizacja Biskupiej Górki: ta dzielnica już pięknieje. Zobacz!
Gdzie planowane są ekostrady?
Analiza obejmie zakresem lokalizacje:
- Wzdłuż PKM (odc. od przystanku Kiełpinek do ul. Rakoczego),
- Gdańsk Południe Wrzeszcz , dalej GPW (odcinki od al. Adamowicza do ul. Wileńskiej i od ul. Fiszera do al. Grunwaldzkiej),
- Droga Czerwona - od granicy Miasta do Bramy Oliwskiej,
- Wzdłuż Kanału Raduni - od Węzła Groddecka do ul. Starogardzkiej,
- Trasa Oruńska - wzdłuż planowanej linii kolejowej PKM Południe, na odcinku od ul. Świętokrzyskiej do ekostrady wzdłuż kanału Raduni.
Analiza uwzględni m.in. koszty poszczególnych odcinków ekostrad i ich ewentualnych wariantów. Pozyskane zostaną też wstępne wytyczne jednostek uzgadniających nowe drogi rowerowe, jak również gestorów sieci. Umowę podpisano z firmą Green Cities Infrasturcture Sp. z o.o. Koszt to 690 tys. zł. Analiza powinna być gotowa w IV kwartale 2024 r.
Oprac. KG