Co wymyślił zwycięski startup Genotic?
Finałową piątkę startupów oceniało międzynarodowe jury biorąc pod uwagę przede wszystkim potencjał biznesowy pomysłów oraz innowacyjność prezentowanych rozwiązań. Do tegorocznej edycji Startup Contest zgłosiło się ok. 360 firm z całego świata.
I miejsce w konkursie i 20 tys. euro przyznano firmie Genotic z Warszawy.
- Produkujemy przeciwciała, ale nie takie klasyczne, jak to większość ludzi to sobie kojarzy. My do ich wytwarzania wykorzystujemy AI (ang. Artificial intelligence, Sztuczna Inteligencja), a tak jeszcze bardziej precyzyjnie, to bazujemy na sieciach neuronowych głębokiego uczenia się. Na komputerze sztuczna inteligencja generuje nam sekwencję DNA przeciwciała, którą potem my w laboratorium zamieniamy na białko - tłumaczy Mateusz Gielata, dr medycyny molekularnej z firmy Genotic.
Kto może skorzystać z pomysłu Genotic?
Rozwiązanie wymyślone przez Genotic umożliwia zaprojektowanie dowolnego przeciwciała pod każdy rodzaj białka np. dowolną bakterię, szczep wirusa czy nowotwory.
Konferencja Infoshare. "Gdańsk jest przez dwa dni stolicą IT Europy środkowo-wschodniej"
- Nie ma jeszcze firmy na świecie , która w ten sposób, nie dość, że projektowałyby bardzo specyficzne cząsteczki, to jeszcze je produkowała. Odróżnia nas od innych to, że po wygenerowaniu na krzemie konkretnej struktury przeciwciała jesteśmy w stanie wyprodukować to przeciwciało w laboratorium - podkreśla Mateusz Gielata.
Dodaje, że swój pomysł chcą na razie kierować do sektora naukowego, na uczelnie. Drugim kierunkiem, gdzie twórcy Genotic chcą upowszechniać swoje rozwiązania jest weterynaria.
- Tworzymy takie testy paskowe do badania przeciwciał, podobne do tych, jakie stosowano na COVID-19, do diagnostyki przeróżnych psich i kocich chorób - wyjaśnia Mateusz Gielata.
Jak Genotic wykorzysta nagrodę?
Zwycięstwo w konkursie Startup Contest jest dla zespołu Genotic bardzo cenne.
Skrzydła IT dla Gdańska. Nasze miasto docenione za system obsługi strefy płatnego parkowania
- Koszty eksperymentów laboratoryjnych są olbrzymie. Miesięcznie na same tylko odczynniki wydajemy ok. 30 tys. zł. Dzięki nagrodzie będziemy mogli zrobić w ciągu 3-4 miesięcy jeszcze więcej testów i badań - mówi Mateusz Gielata.
Startup Genotic jest obecnie wspierany finansowo przez prywatny, polski kapitał.
Jakie startupy stanęły jeszcze na podium konkursu?
Drugie miejsce w konkursie startupów zajął upLYFT z Londynu, który powstał z pasji do fitnessu i sportów amatorskich. Sam produkt nagrodzonej firmy spełnia jednak o wiele poważniejszą funkcję. Brytyjczycy wyprodukowali bowiem inteligentną bieliznę medyczną do walki z chorobami układu mięśniowo-szkieletowego. Londyński startup dostał 7 tys. euro.
Trzecie miejsce zajął Beholder, estoński startup, który skupia się na wykorzystaniu zaawansowanych technologii, takich jak sztuczna inteligencja i komputerowe przetwarzanie obrazu do rozwiązania problemów z monitorowaniem środowiska naturalnego. Estończycy otrzymali w nagrodę 3 tys. euro.
Jaki startup weźmie udział w programie InCredibles?
Spośród 20 najlepszych startupów wyłonionych w półfinałach Startup Contest, został wybrany jeden – polski startup AI4SKIN, który weźmie udział w VII edycji InCredibles – programu mentoringowego dla młodych przedsiębiorców z wizją, stworzonego przez Sebastiana Kulczyka.
Produkt AI4SKIN pozwala na wczesną diagnozę raka skóry za pomocą sztucznej inteligencji.
- Do kolejnej edycji programu mentoringowego InCredibles postanowiliśmy zaprosić spółkę AI4SKIN. Zgodnie z motto Sebastiana Kulczyka wspieramy młodych przedsiębiorców, którym nie jest wszystko jedno z kim, jak i dlaczego robią biznes – mówi Jarosław Sroka, członek zarządu Kulczyk Investments.
Program InCredibles to kilka miesięcy zindywidualizowanego, bezpłatnego wsparcia dla przedsiębiorców przez polskich i zagranicznych mentorów – uznanych founderów, inwestorów, doradców i specjalistów z zakresu m.in. zarządzania, sprzedaży i marketingu, strategii, komunikacji, finansowania oraz HR.
Krótko o konferencji Infoshare
Startup Contest odbył się w ramach 17. edycji konferencji Infoshare. To największe od kilku wydarzenie dla branży nowych technologii oraz IT w regionie Europy środkowo-wschodniej, łączące najnowsze rozwiązania technologiczne z biznesem. Co roku biorą w nim udział tysiące uczestników, w tym startupy, inwestorzy, przedstawiciele korporacji, programiści i marketerzy.
Tegoroczna edycja Infoshare, podobnie jak w poprzednich latach, odbyła się na terenie Międzynarodowych Targów Gdańskich AmberExpo, przy ul. Żaglowej 11. Impreza trwała dwa dni, od środy, 24 maja.