Festiwal Szekspirowski - kto dostał nagrody? 

Zakończył się 29. międzynarodowy Festiwal Szekspirowski w Gdańsku. W niedzielę, 3 sierpnia, podczas uroczystej gali, ogłoszono laureatów. Zobacz, do kogo trafiło pięć nagród i jedno wyróżnienie. Główną nagrodę - ZŁOTEGO YORICKA - jury przyznało jednogłośnie “Opowieści zimowej” w reż Pameli Leończyk, przygotowanej przez zespół Teatru Powszechnego im. Zygmunta Hübnera w Warszawie.
03.08.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Dwie kobiety na scenie teatralnej
W interpretacji przygotowanej przez Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera, “Opowieść zimowa” staje się dramatem o transmisji traumy, o destrukcyjnej sile zazdrości i o próbach odbudowania relacji, która rozsypała się pod ciężarem lęków i nieuświadomionych potrzeb. Między długimi spojrzeniami a krótkimi ripostami - odbywa się sesja rodzinna, w której słowa ważą więcej, niż kiedykolwiek. Nz. Karolina Adamczyk w roli Hermiony i Aleksandra Bożek jako Paulina/Czas
fot. Dawid Linkowski/Gdański Teatr Szekspirowski
  • ZŁOTY YORICK

Jury Festiwalu w składzie: prof. dr hab. Marta Gibińska, dr Agata Romaniuk i Zishan Ugurlu jednogłośnie przyznało nagrodę Teatrowi Powszechnemu im. Zygmunta Hübnera w Warszawie za spektakl „Opowieść zimowa” w reż. Pameli Leończyk.

Połączenie szekspirowskiego oryginału z odniesieniami do kultury terapii ze współczesnym tekstem skomponowanym przez Darię Sobik pobudzają do refleksji (...). "Opowieść zimowa" Pameli Leończyk jest wybitnym wydarzeniem teatralnym - uzasadniło Jury.

Zwycięski teatr otrzymał statuetkę Złotego Yoricka i nagrodę pieniężną w wysokości 40 000 zł, ufundowaną przez Partnera Konkursu Bank Millennium.

Po lewej kozetka z siedzącymi na niej dwoma aktorami, po prawej fotel, w którym siedzi aktorka
Inna scena z tej znakomitej inscenizacji “Opowieści zimowej”. Na kozetce: Oskar Stoczyński (Koterapeuta, Floryzel, Poliksenes) w objęciach Grzegorza Artmana (Leontes)
fot. Dawid Linkowski/Gdański Teatr Szekspirowski
  • SzekspirOFF

Statuetka i nagroda główna w wysokości 15 000 zł (ufundowana przez Partnera Konkursu ASTE) trafiły do Aleksandry Bielewicz i grupy AZBEST za spektakl „Wszyscy jesteśmy Ryszardami. Ekshumacja 2000”.

Za inspirujący sposób spojrzenia na historię we współczesnym kontekście (...), świetne wykorzystanie tańca i bardzo dobre aktorstwo.

Troje aktorów na scenie
Spektakl „Wszyscy jesteśmy Ryszardami. Ekshumacja 2000”. Filipa - bohaterka z krwi, kości i niespożytej energii - wierzy, że odnalezienie grobu Ryszarda III zmieni historię. Wraz z nietypową ekipą sprzymierzeńców rozpoczyna wyprawę przez czas, tekst i pamięć. Na scenie - zombie, tańce, hellingerowskie konstelacje i konfrontacja z pytaniami, które rezonują: gdzie zaczyna się zło? Jak odzyskać prawdę spod warstw farsy, legendy i polityki?
fot. Karolina Sołtys/Gdański Teatr Szekspirowski
  • NOWY YORICK

Statuetkę otrzymała Ewa Platt za spektakl „Poskromienie złośnicy” (Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu).

Reżyseria, sztuka aktorska i scenografia tworzą obiecującą ramę (...), pozwalając zobaczyć historię Katarzyny i Petruchia jako współczesny obraz przemocy domowej.

Dwoje aktorów w scenie z samochodem. Ona siedzi na masce auta. On jest w kokpicie, za kierownicą, przez szybę wpatruje się w nią
Ewa Platt uważana jest za jedną z najbardziej obiecujących reżyserek młodego pokolenia. W tej interpretacji “Poskromienie złośnicy” nie jest farsową batalią płci, lecz intymną, duszną historią życia w opresji. Katarzyna nie staje się "ujarzmiona" - staje się odizolowana, zależna, podporządkowana. Przemoc nie krzyczy, raczej sączy się powoli, przez gesty, decyzje i milczenie. Nz. scena z przedstawienia
fot. Dawid Linkowski/Gdański Teatr Szekspirowski

MIĘDZYNARODOWE JURY

Jury wszystkich trzech konkursów stanowili: prof. dr hab. Marta Gibińska, dr Agata Romaniuk i Zishan Ugurlu.

 

W ramach Festiwalu przyznano także dwie dodatkowe nagrody i jedno wyróżnienie:

  • Nagroda Dziennikarzy

„Poskromienie złośnicy” w reż. Ewy Platt, Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu.

Za nieoczekiwane odczytanie kluczowych sekwencji komedii Szekspira jako obrazu współczesnej przemocy – przejmująco i bez demagogii.

  • Nagroda Polskiego Towarzystwa Szekspirowskiego – „Księga Prospera”

„A Macbeth Song”, reż. Oriola Broggiego, La Perla 29 & The Tiger Lillies.

Za brawurową bezpretensjonalność, wydobycie groteskowości i liryzmu tragedii oraz wizję życia jako danse macabre, do którego przygrywają obłędnie mroczne wiedźmy.

Troje aktorów/muzyków na scenie - przebrani są za klauny
Makbet w wersji Broggiego i brytyjskich muzyków to teatr totalny. Przenikliwe refreny, w tradycji minstreli i ballad ulicznych, przeplatają się z wielowymiarowymi kreacjami katalońskich aktorów. Na scenie: satyryczne refreny, hipnotyczne projekcje i postaci, które płynnie zmieniają maski. Wszystko napędzane przez 22 oryginalne piosenki Martyna Jacquesa - pełne ironii, bólu i czarnego humoru. A nad całością unosi się szyderczy śmiech trzech wiedźm… czyli trzech Tygrysich Lilii
fot. Dawid Linkowski/Gdański Teatr Szekspirowski
  • Wyróżnienie specjalne Towarzystwa otrzymała także „Opowieść zimowa” Pameli Leończyk.

O Festiwalu:

Podczas 29. Festiwalu Szekspirowskiego zaprezentowano 17 spektakli, w tym produkcje z Japonii, Ukrainy, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii oraz Polski. W programie znalazło się także 9 polskich premier. Wyprzedano 10 spektakli i przyjęto ponad 5500 widzów. Tegoroczne motto festiwalu, „Słowa, słowa, słowa” - zaczerpnięte z „Hamleta” - kierowało uwagę widzów ku wartości języka i znaczeniu wypowiedzi w świecie przepełnionym powierzchowną komunikacją.

TV

Chirurg i artysta