Wbrew pandemicznej rzeczywistości Stowarzyszenie Kulturalne Hamulec Bezpieczeństwa - organizator m.in. Kina na Szekspirowskim czy Filmowego Podsumowania Roku - dodał gazu i przygotował kolejne artystyczne wydarzenie w Gdańsku. To wspólny pomysł Anny Kądzieli-Grubman i Michała Grubmana, którzy zapragnęli stworzyć festiwal poświęcony stricte muzyce filmowej - jej wykonawcom i kompozytorom, ale też twórcom filmowym, dla których dźwięk ma niebagatelne znaczenie.
Muzyka filmowa ma na całym świecie swoich zagorzałych wielbicieli, a jeden z najważniejszych międzynarodowych festiwali tego typu odbywa się od wielu lat w Krakowie, ale pasjonaci z Hamulca Bezpieczeństwa zapewniają, że nie chcą się na nim wzorować.
- Oczywiście znamy Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie, bywamy na nim i obserwujemy, ale nie był naszą bezpośrednią inspiracją - mówi Anna Kądziela-Grubman. - Już od kilku już lat przygotowujemy z Michałem Koncert muzyki filmowej w ramach Sopot Film Festival, więc to nasze nowe wspólne “dziecko” nazwałabym raczej zwieńczeniem zawodowych poszukiwań różnych tropów muzycznych, ale też przełamywaniem stereotypów w myśleniu o muzyce w kinie. Szukamy przykładów niesztampowych, oryginalnego podejścia, bo na scenie muzyki filmowej zbyt często według nas, pojawia się znany i ograny kanon. Podoba nam się to, co robi Hans Zimmer, który koncertuje, również w Polsce, z własnym repertuarem.
Do tej edycji projektu organizatorzy zaangażowali Olo Walickiego i Jacka Prościńskiego, którzy występują jako Llovage, Piotra Kalińskiego i Stefana Wesołowskiego tworzących Nanook of the North oraz Lipińskiego - DJ’a i muzyka zespołu BYTY.
Zaproszeni artyści związani są z Gdańskiem i to również ma wyróżniać projekt, co podkreśla Anna Kądziela-Grubman: - To ważny aspekt naszego festiwalu. Chcemy, by gdańscy i trójmiejscy muzycy współtworzyli jego program. Festiwal ma być związany mocno z tożsamością miasta, jego historią i artystami, którzy tu mieszkają i tworzą.
Ma być też nowatorski.
- Muzycy napisali, bądź aranżowali kompozycje specjalnie na potrzeby tego festiwalu - mówi Anna Kądziela-Grubman. - Zależy nam, aby nie odtwarzać wszystkim znanych utworów, ale zachęcać artystów do tworzenia premierowego materiału. Tak jest w przypadku Llovage, ale również duetu Nanook of the North, którzy muzykę Jóhanna Jóhannssona zaaranżowali na nowo.
Islandzki kompozytor, jeden z najbardziej utalentowanych europejskich twórców muzyki współczesnej i filmowej, będzie głównym bohaterem pierwszej Cinematiki. Jóhannsson jest znany gdańskim melomanom, koncertował tu trzy lata temu, tuż przed tragiczną śmiercią. Był gościem Solidarity of Arts 2017.
Tegoroczna edycja festiwalu Cinematika musiała zostać z konieczności okrojona, ale uczestnicy wciąż mają do wysłuchania i obejrzenia trzy koncerty i aż dziewięć filmów podzielonych na cztery pasma tematyczne.
- W tym roku tylko on line, ale w przyszłym, już na żywo - zapewniają organizatorzy przekonani, że impreza będzie miała kontynuację w kolejnych sezonach.
Co w programie?
W piątek, 20 listopada, o godz. 19 zespół Llovage, czyli duet elektroniczny na kontrabas i perkusję, który tworzą Olo Walicki i Jacek Prościński, wykona muzykę do amerykańskiego filmu niemego z 1915 roku, w reżyserii W. W. Younga, będącego adaptacją książki Lewisa Carrolla “Alicja w krainie czarów”. Film będzie tłem do koncertu.
W sobotę, 21 listopada o godz. 19 wystąpi Lipiński - posłuchamy jego autorskich remiksów utworów z filmów Quentina Tarantino. Koncert nagrywany był na scenie na terenie Stoczni Cesarskiej przy budynku WL4 – Mleczny Piotr.
W niedzielę, 22 listopada, o godz. 19, muzykę z filmów, do których napisał Jóhann Jóhannsson zagra Nanook of the North. Piotr Kaliński i Stefan Wesołowski włączą do też programu swoje kompozycje inspirowane daleką północą. Będą to premierowe ich wykonania. Koncerty Nanook of the North i Lovage będą retransmitowane z Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.
Program projekcji filmowych festiwalu, podzielono na cztery pasma: Kompozytorzy muzyki filmowej, Bohaterzy koncertów, Kultowi artyści i muzyka filmowa oraz Filmy z muzyką Jóhanna Jóhannssona. Można je oglądać na platformie Festiwalu.
Retransmisje wszystkich koncertów odbywać się będą na stronie internetowej festiwalu www.cinematika.pl oraz na kanale Facebook www.facebook.com/festiwalcinematika
BILETY
Koncerty dostępne są nieodpłatnie.
Pokazy filmowe na platformie Festiwalu w cenie 10 zł; na platformach zewnętrznych wg cennika zewnętrznego.
Festiwal dofinansowany ze środków Miasta Gdańska.
PROGRAM FESTIWALU
KONCERTY
- 20.11.2020 / godz. 19.00 / premiera
LLOVAGE + ALICJA W KRAINIE CZARÓW
Gdański Teatr Szekspirowski / online - 21.11.2020 / godz. 19.00
TARANTINO & CO. REMIXED / LIPIŃSKI
WL4 – Mleczny Piotr, Stocznia Cesarska / online - 22.11.2020 / godz. 19.00 / premiera
NANOOK OF THE NORTH GRA JÓHANNA JÓHANNSSONA
Gdański Teatr Szekspirowski / online
FILMY ONLINE, od piątku do niedzieli, dostęp na cały dzień
- Kompozytorzy muzyki filmowej
SCORE - MUZYKA FILMOWA
reż. Matt Schrader, 2016, USA, 94 min - Bohaterzy koncertów festiwalu
TARANTINO: BĘKART KINA
reż. Tara Wood, 2019, USA, 120 min - Kultowi artyści i muzyka filmowa
GRACE JONES, ŻYCIODAJNE ŚWIATŁO
reż. Sophie Fiennes, Wielka Brytania/Irlandia, 2017, 115 min - Kultowi artyści i muzyka filmowa
MATANGI/MAYA/M.I.A.
reż. Stephen Loveridge, USA / Wielka Brytania / Sri Lanka, 2018, 95 min - Za pośrednictwem strony festiwalu będzie można również obejrzeć filmy z cyklu
PORTRET JÓHANNA JÓHANNSSONA - MANDY
reż. Panos Cosmatos, Belgia / USA / Wielka Brytania, 2018, 121 min - NOWY POCZĄTEK
reż. Denis Villeneuve, USA, 2016, 116 min - SICARIO
reż. Denis Villeneuve, USA, 2015, 121 min - LABIRYNT
Reż. Denis Villeneuve, USA, 2013 153 min.