Pierwszy pociąg elektryczny na linii PKM
"To był mały przejazd dla naszego wykonawcy i przewoźnika, ale dla PKM ogromny!" - taką słynną parafrazą zapożyczoną od zdobywców kosmosu Pomorska Kolej Metropolitalna powitała na swoim profilu społecznościowym pierwszy elektryczny pociąg, który przejechał zmodernizowaną linią. Pierwszym pociągiem elektrycznym, który przejechał po linii PKM był wypożyczony od Polregio pojazd EN57ALd-2224. Seria przejazdów miała miejsce na odcinku Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Kiełpinek.
Zobacz przejazd próbny:
Elektryfikacja PKM - szczegóły prób
W testowych przejazdach wzięli udział liczni specjaliści - oprócz pracowników PKM i pracowników wykonawczej firmy Torpol jechali również przedstawiciele przewoźnika Polregio oraz eksperci reprezentujący Instytut Kolejnictwa.
Przystanek Gdańsk Firoga. Gotowe są już wiaty w charakterystycznym dla PKM kolorze
Pociąg jechał z różnymi prędkościami, od 20 do 120 km/h. Przy maksymalnej z nich, czyli 120 km/h testowany odcinek pomiędzy Wrzeszczem a Kiełpinkiem bez zatrzymywania pociąg elektryczny pokonał w czasie... 6 minut i 20 sekund! Już niebawem pasażerowie korzystać będą z szybszych pojazdów. I taki jest właśnie jeden z celów elektryfikacji PKM.
Elektryfikacja PKM - kiedy koniec?
Wykonawcą elektryfikacji PKM jest firma Torpol. Sieć trakcyjna powstaje na liniach kolejowych nr 248 i 253 wraz z włączeniem w linie kolejowe 201 i 202. Dodatkowo powstaje nowy przystanek PKM Gdańsk Firoga i rozbudowywana jest też istniejąca infrastruktura techniczna PKM.
Koszt całej inwestycji to 48,8 mln zł, a prace powinny zakończyć się w połowie 2023 r.