Elektryczne autobusy dla Gdańska
Popularność elektryków wynika z niskiej emisji CO2 i innych substancji szkodliwych dla środowiska. Dzięki wykorzystaniu energii elektrycznej zamiast tradycyjnego paliwa, autobusy nie tylko przyczyniają się do redukcji zanieczyszczenia powietrza, ale również zmniejszają hałas i wibracje, tworząc cichsze i bardziej komfortowe środowisko dla mieszkańców.
Widzieliśmy, jak powstają w fabryce autobusy elektryczne dla Gdańska. WIDEO i ZDJĘCIA
- W Gdańsku myślimy o przyszłych pokoleniach i konsekwentnie wymieniamy tabor autobusowy na taki, który jest bardziej przyjazny środowisku, czyli nisko lub zeroemisyjny - mówiła Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - Od ubiegłego roku po naszych ulicach jeżdżą mini autobusy Karsan, które są pierwszymi elektrycznymi pojazdami w naszej flocie. Dziś prezentujemy autobus firmy MAN, taki sam jak te, które od jesieni będą wyjeżdżać na ulice Gdańska. Będzie to 8 tradycyjnych i 10 przegubowych pojazdów. Do 30 czerwca czekamy także na oferty w postępowaniu na długoterminowy najem autobusów napędzanych wodorem.
Zdjęcia z prezentacji autobusu
Testy e-autobusu w Gdańsku - na jakich liniach?
Hasło "Wkrótce w Gdańskich barwach", które znajdzie się na pojeździe, to zapowiedź zmian wprowadzanych w komunikacji miejskiej. Od wtorku, 20 czerwca do 2 lipca, zaprezentowany autobus będzie obsługiwał poszczególne linie:
- 20 czerwca, linia 127
- 21 czerwca, linia 115
- 22 czerwca, linia 227
- 23 czerwca, linia 112
- 24 czerwca, linia 199
- 26 czerwca, linia 162
- 27 czerwca, linia 154
- 28 czerwca, linia 210
Ekologiczny transport publiczny w Gdańsku
W ubiegłym roku do gdańskiej floty dołączyły 3 autobusy typu mini marki Karsan Jest Electric, zasilane energią elektryczną. Od września ubiegłego roku obsługują one obszar Starego i Głównego Miasta. Łączny koszt inwestycji obejmującej dostawę tych pojazdów wraz z trzema ładowarkami, urządzeniami i sprzętem do diagnostyki oraz napraw to 3,9 mln zł netto.
W tym roku flotę uzupełni 18 autobusów elektrycznych, 10 standardowych i 8 przegubowych marki MAN Lion’s City E. Wartość zamówienia to 50,4 mln zł netto. Gdańskie Autobusy i Tramwaje ubiegają się o dofinansowanie ich zakupu w ramach programu „Zielony transport publiczny” Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. 17 kwietnia złożony został wniosek o dotację w wysokości 100 procent kosztów, jednak ostateczna wysokość dofinansowania zależy od decyzji NFOŚiGW.
Zobacz relację wideo
Gdańskie autobusy elektryczne ładowane w zajezdni
- Ważne jest to, w jaki sposób te autobusy będą napędzane i jak będą ładowane. Zdecydowaliśmy się, chyba jako pierwsze miasto w Polsce, żeby nie budować infrastruktury na pętlach - mówi Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu - Zdecydowaliśmy się na zakup floty, której zasięg pozwoli na to, by cała praca przewozowa w ciągu dnia była realizowana na jednym ładowaniu. Na terenie zajezdni autobusowej powstaje stacja ładowania pojazdów elektrycznych przeznaczona do ładowania 18 autobusów, które dotrą do Gdańska jesienią. Koszt tej inwestycji to 15,3 mln zł netto, na którą pozyskaliśmy dofinansowanie.
Początkowe 18 punktów ładowania będzie sukcesywnie zwiększane według zmieniających się potrzeb. System ich zarządzania ma zostać zintegrowany z systemami informatycznymi GAiT, a to oznacza, że ładowanie i przygotowanie pojazdu do ruchu będzie połączone z godziną jego wyjazdu z zajezdni.
Gdańsk jako pierwsze duże miasto w Polsce będzie posiadało tak wiele punktów ładowania na zajezdni. Dzięki temu pojazdy wyjeżdżające z zajezdni mogą obsługiwać dowolne linie, mieszczące się w zasięgu pojazdu, a ich trasa i rozkład nie będzie ustalany pod znajdujące się na trasie ładowarki. Pozwoli to także uniknąć problemów w przypadku zmiany trasy pojazdów i braku możliwości uzupełnienia baterii.
Autobusy wodorowe dla Gdańska
Kolejnym dowodem na to, że Gdańsk buduje swoją flotę o pojazdy zeroemisyjne, jest uruchomiona procedura przetargu na długoterminowy najem 10 autobusów o standardowej długości zasilanych „zielonym wodorem” wraz z pełną obsługą serwisową. Nowe pojazdy mają się pojawić na ulicach Gdańska w przyszłym roku wozić pasażerów przez dziesięć lat.
Wyłonione w przetargu pojazdy zasilane mają być wodorem otrzymywanym przy użyciu energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Energia ta pozyskiwana może być z wody, z wiatru, ze słońca, może być to także energia geotermalna, czy pozyskana z biomasy. Oferty składać można do 30 czerwca.
Komfortowe i bezpieczne
- Chyba nie trzeba nikogo przekonywać, że Gdańsk dba o rozwój transportu publicznego - mówił Andrzej Stelmasiewicz, miejski radny z klubu Wszystko dla Gdańska. - To, dokąd doszliśmy w ewolucji, widać na przykładzie tych 4 autobusów. Jeśli chodzi o nasz najnowszy nabytek, to szczególny nacisk należy położyć nie tylko na to, że jest on elektryczny i mniej truje środowisko, bo to wydaje się oczywiste. Co ważne, autobus jest bardzo przyjazny osobom z niepełnosprawnościami.
Zgodnie ze standardami obowiązującymi w gdańskiej komunikacji miejskiej, nowe pojazdy, podobnie jak te już posiadane, przystosowane zostaną do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi. W autobusach znajdować się będzie wydzielona oznaczona strefa do bezpiecznego przewozu osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim i wózka dziecięcego oraz platforma umożliwiająca ich wjazd. W trosce o potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących, wszystkie kolumny i poręcze producent wykona w kolorze żółtym, a przyciski opisze w alfabecie Braille`a. W pojazdach znajdować będą się także pasy do bezpiecznego przewozu rowerów.
Awaryjność komunikacji miejskiej w Gdańsku spadła do naprawdę rekordowo niskiego poziomu, w porównaniu do innych dużych miast Polski i Europy - mówił Cezary Śpiewak-Dowbór, przewodniczący Koalicji Obywatelskiej w Radzie Miasta Gdańska. - Patrząc na wszystkie niskopodłogowe autobusy i tramwaje, najnowocześniejszy tabor, to naprawdę jako Gdańsk możemy być dumni z tego, że jesteśmy w czołówce dużych europejskich, w tym polskich miast, jeśli chodzi o komunikację miejską i o jakość taboru. Jeśli chodzi o kwestie autobusów elektrycznych, to uważamy, że to bardzo dobry kierunek, żeby te autobusy były ładowane właśnie w nocy. Warto zainwestować w taki tabor, który będzie później dobry w użytkowaniu i tutaj wszelkie oszczędności, które sprowadzały się do kupienia autobusów o mniejszym zasięgu, zemściłyby się prędzej czy później przy ich użytkowaniu.
- Nowe elektryczne pojazdy standardowe oraz przegubowe zostały wyposażone w zaawansowane systemy bezpieczeństwa - mówił Jerzy Wiatr, wiceprezes GAiT ds. operacyjnych. - Będą to system awaryjnego autonomicznego hamowania przez pojazd przy wykryciu przeszkody oraz asystent martwego pola, który będzie informował i ostrzegał kierowcę o obecności przeszkody w martwym polu.
Do dyspozycji pasażerów są wygodne ergonomiczne fotele, wykonane z materiałów o podwyższonej odporności na akty wandalizmu. Pojazdy wyposażone będą w systemy monitoringu i klimatyzacji, o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej tj. częstego otwierania drzwi. Tablice informacyjne dla podróżujących wykonane zostaną w wysokiej jakości technologii LED. W technologii LED zaprojektowane zostanie także oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne pojazdów. W pojazdach zamontowane zostaną także gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED. Pojazdy wyposażone zostaną również w system liczenia pasażerów.
Flota GAiT w 100 proc. niskopodłogowa
5 marca 2021 roku rozpoczął się nowy rozdział w historii gdańskiej komunikacji miejskiej. Od tego dnia wszystkie gdańskie linie obsługiwane są wyłącznie przez tramwaje niskopodłogowe. Z ruchu wycofane zostały ostatnie wysokopodłogowe tramwaje Konstal 105N. Całkowite wycofanie z ruchu tramwajów wysokopodłogowych możliwe było dzięki zakupowi 30 nowoczesnych tramwajów Pesa Jazz Duo dla Gdańska.
Gdańsk jest pierwszym polskim miastem, spośród tych, w których komunikacja tramwajowa funkcjonuje nieprzerwanie, które oferuje pasażerom w pełni niskopodłogową flotę tramwajową. Gdańsk był także pierwszym dużym miastem, które pochwalić mogło się w 100 procentach niskopodłogową flotą autobusową. Ostatni autobus wysokopodłogowy Gdańsk pożegnał 31 stycznia 2009 roku.
oprac. MW