Obecny budynek Dworca PKP Wrzeszcz oddano do użytku w 1952 roku i od tego czasu kilkukrotnie go przebudowywano. Rozpoczynająca się wkrótce ma na celu nadanie mu nowoczesnego charakteru - nie tylko pod względem wyglądu.
Jaki informuje Bartłomiej Sarna z Biura Komunikacji PKP SA, najbardziej widoczna będzie zmiana wyglądu zewnętrznego dworca - w miejsce rozproszonych dobudówek obiekt zyska jedną spójną bryłę, a elewacja zostanie wykonana ze stali i szkła, co podkreślać ma nowoczesny i nieco industrialny charakter nowego dworca.
Wejście do strefy obsługi podróżnych zaakcentowane będzie wielkoformatowym przeszkleniem, a architekturę nowej bryły dworca podkreśli iluminacja, która zaakcentuje przede wszystkim główne wejścia do budynku i podświetli pnącza (ich osadzenie zaplanowano na elewacji od strony peronów).
Zieleń znajdzie się również na dachu budynku, zajmując blisko 400 mkw. Na połać dachu trafią gotowe maty wegetacyjne składające się z mchów, rozchodników i ziół, czyli roślin nie wymagających zbyt wiele w uprawie i odpornych na susze. W okresach pozbawionych opadów zieleń będzie podlewana za pomocą umieszczonych w ziemi linii kroplujących zasilanych z podziemnych zbiorników retencyjnych, gdzie gromadzona będzie deszczówka. Na dachu oprócz zieleni zostanie umieszczonych 28 paneli fotowoltaicznych do pozyskiwania „zielonej energii”.
Do ogrzewania budynku mają być stosowane pompy ciepła. A kolejne proekologiczne rozwiązania w zmodernizowanej bryle to energooszczędne oświetlenie z automatyką sterującą i dobór materiałów budowlanych o niskim współczynniku przenikalności cieplnej (w ramach termomodernizacji).
W całkowicie nowy sposób zaaranżowano również przestrzeń obsługi podróżnych. Zaprojektowano ją w formie przestronnego holu pełniącego funkcję poczekalni z kasami biletowymi i dwoma lokalami handlowymi. Podróżni znajdą w nim ławki, kosze, gabloty z rozkładem jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowoczesny system informacji głosowej.
Co ważne - na perony będzie można się dostać pomijając hol przez specjalne wejście umiejscowione mniej więcej pośrodku nowej bryły dworca. W pobliżu zejścia do tunelu prowadzącego na perony przewidziano nowocześnie urządzony kompleks toalet oraz trzy lokale handlowo-usługowe.
Przebudowa dworca Gdańsk Wrzeszcz sprawi, że stanie się on bardziej dostępny dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej oraz bezpieczny. Zostaną zlikwidowane bariery architektoniczne i wdrożonych szereg usprawnień takich jak m.in. ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille`a, tablice dotykowe z planem dworca i jego otoczenia. Ponadto pojawią urządzenia wzmacniające sygnał w aparatach słuchowych przy kasach biletowych, a także toalety dla osób z niepełnosprawnościami. Na dworcu zostaną zastosowane nowoczesne systemy bezpieczeństwa: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe. Z kolei nad poprawnym działaniem wszystkich urządzeń i instalacji oraz optymalizacją zużycia mediów będzie czuwał system BMS (Building Management System).
W bezpośrednim otoczeniu dworca zostaną ułożone nowe chodniki, a przy wejściu głównym do holu dworca zaprojektowano stojaki rowerowe.
Przebudowa dworca Gdańsk Wrzeszcz to jedna z 22. inwestycji realizowanych przez PKP S.A. w województwie pomorskim w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Jej koszt to około 13,2 mln złotych brutto. Inwestycja jest dofinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Otwarcie dworca po modernizacji jest planowane na koniec 2022 roku. Projekt przebudowy obiektu przygotowała pracownia TPF, a wykonawcą prac budowlanych jest firma TYM-BUD Zakład Remontowo-Budowlany Waldemar Tymoszewski.
Gdańsk Wrzeszcz to jeden z najważniejszych dworców w Polsce pod względem liczby obsługiwanych podróżnych. Pierwszy obiekt o tej nazwie powstał w 1870 roku. Był to budynek dostosowany do wielkości miejscowości, która zaczęła rozwijać się na przełomie XIX i XX wieku. W dwudziestoleciu międzywojennym planów rozbudowy dworca ostatecznie nie zrealizowano. Nowy budynek powstał dopiero w 1952 roku.